Llibres

Com s’hereten els abusos

Marta Pasqual guanya el Casero amb una novel·la sobre els silencis que perpetuen el mal dins la família

La casa dels caps de set­mana, una història de Marta Pas­qual i Llo­renç (Girona, 1983) sobre els abu­sos que pas­sen en silenci d’una gene­ració a una altra dins la mateixa família, ha gua­nyat el 42è Premi Just Manuel Casero de novel·la curta, con­vo­cat per la Lli­bre­ria 22 de Girona. L’autora, que havia que­dat fina­lista l’any 2020 amb El mala­ven­tu­rat senyor Clauss, que acaba de publi­car-li Empúries, rebrà els 2.000 euros del premi i la garan­tia de l’edició de l’obra gua­nya­dora, al mateix segell que ha con­fiat en el seu debut lite­rari. La casa dels caps de set­mana, segons l’han defen­sada les por­ta­veus del jurat, és “una història angoi­xant en la qual tres gene­ra­ci­ons de dones, l’àvia, la mare i la filla, patei­xen en silenci la mons­tru­o­si­tat dels homes o la seva indolència”. Cada una con­viu d’acord amb el seu ori­gen i la seva edat amb “una tragèdia fami­liar que s’estén al llarg dels anys i que el lec­tor intu­eix a par­tir de detalls que es con­ver­tei­xen en una onada de repulsió que es manté soter­rada”. La vir­tut de la nar­ració és que “com­bina la quo­ti­di­a­ni­tat, el des­co­bri­ment d’un món i una certa vida plàcida amb un uni­vers tenebrós que, a poc a poc, s’apo­dera de la nor­ma­li­tat fami­liar, cada vegada més inqui­e­tant i sòrdida per la lenta acu­mu­lació de l’ombra”.

El jurat, for­mat per Mita Casa­cu­berta, Josep M. Fona­lle­ras, Cris­tina Masanés, Imma Merino i Eva Vàzquez, a més del lli­bre­ter Jordi Gis­pert com a secre­tari sense vot, ha pro­cla­mat fina­lista Ana Moya Romero, que rep 500 euros per Car­rer on vius, una novel·la ambi­en­tada a Lis­boa al vol­tant d’un jove sense feina esta­ble que es debat entre l’amor per dos models opo­sats de noia i que manté alhora una relació pecu­liar amb la mare, entre còmplice i cas­tra­dora, que els sub­mer­geix en un uni­vers pri­vat de fan­ta­sia i feli­ci­tat al vol­tant de la seva passió del cinema musi­cal i, en par­ti­cu­lar, per My Fair Lady.

Com és habi­tual en aquest premi, el jurat fa públi­ques les suc­ces­si­ves vota­ci­ons que han conduït al vere­dicte. Així, de les 26 obres pre­sen­ta­des en aquesta edició, en la pri­mera valo­ració va selec­ci­o­nar Aran, de Sam Beck (pseudònim); Car­rer on vius, d’Ana Moya; Com boles de billar, de Kamali (pseud.); Françoise, d’Ermes­senda (pseud.); Un lloc on tor­nar, de Pau Ser­ra­cant; La casa dels caps de set­mana, de Marta Pas­qual; Glitch, de Raquel Casas; El mis­teri d’Ava Gard­ner, d’Antoni Roig (pseud.); Un llarg comiat, de Joan Roca; El mínim mal neces­sari, de Cate­rina Tor­ro­e­lla (pseud.); L’hora del salmó, de Fura Van­gat (pseud.), i L’altra Cleòpatra, de San­dra Sàrrias. En la següent votació, van pas­sar Aran, Car­rer on vius, Françoise, La casa dels caps de set­mana, Glitch, El mis­teri d’Ava Gard­ner, El mínim mal neces­sari i L’altra Cleòpatra, de les quals les més vota­des, abans d’ele­gir les dues que entra­rien en la deli­be­ració final, van ser Car­rer on vius, Françoise, La casa dels caps de set­mana, El mis­teri d’Ava Gard­ner i El mínim mal neces­sari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.