Cinema

Crítica

cinema

Una història de dones lliures

Fa conviure el realisme i el fantàstic, el costumisme i el misticisme

Al final d’ El agua, una adolescent mira ferma i fins desafiant a càmera i, per tant, als espectadors dient-nos: “Ara soc jo qui explicarà la meva història.” La seva història, de fet, és la de les dones estigmatitzades, culpabilitzades, en suposar-les portadores de la fatalitat a causa d’un desig de llibertat que fa que s’escapin de la normativa patriarcal i així, doncs, del control dels seus cossos. De fet, aquesta adolescent (Ana, encarnada amb força per la debutant Luna Pamies) que protagonitza la pel·lícula expressa allò que hi fa la directora, Elena López Riera, en reinterpretar o resignifcar un mite que li ha arribat a través de la transmissió oral a la seva ciutat, Oriola, marcada per les riuades que durant segles han desbordat el Segura: el riu s’hauria enamorat d’una dona que, en el cas de resistir-s’hi, hauria provocat la catàstrofe; però que, en el cas de lliurar-s’hi, abandonaria l’home amb el qual complir amb l’aparellament convingut. Una manera de donar la volta al mite és fer-ne una història sobre unes dones (com ara Ana, la seva mare/Barbara Lennie i la seva àvia/Nieve de Medina) que senten el reclam de l’aigua (o, simplement, el desig del propi cos) amb un instint d’alliberar-se i fer la seva vida.

Tanmateix, amb el seu primer llargmetratge, no és que Elena López faci una mena de pas del mite al logos. Remetent a l’experiència d’observar com les llegendes s’introdueixen en la quotidianitat, fa conviure el realisme i el fantàstic, el costumisme i el misticisme, la ficció i el document que s’infiltra a través de la veu de diverses dones que aporten la seva versió de la llegenda del “riu enamorat”. Tot això amb una contraposició entre els mons masculins i els femenins. Allò apassionant és com tot plegat, amb les seves tensions, flueix de manera suggestiva amb una altra mirada de dona cineasta.

El agua
Directora: Elena López Riera. Int.: Luna Pamies, Bárbara Lennie, Nieve de Medina
Espanya, 2022


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA