CINEMA I SÈRIES
Talent sense fronteres
El Clúster Audiovisual de Catalunya organitza unes jornades internacionals a Barcelona per posar en contacte les idees dels joves universitaris amb empreses
“Connectar el talent universitari amb les empreses.” Aquest és l’objectiu principal de la Setmana del Talent Audiovisual, que se celebra aquests dies al CaixaFòrum Barcelona, organitzada pel Clúster Audiovisual de Catalunya. Representants de les 160 empreses dels diferents camps del sector audiovisual català que aplega el Clúster, companyies internacionals i joves alumnes dels centres s’ensenyament catalans i europeus participen des de dilluns passat i fins demà en aquestes jornades, que arriben a la vuitena edició.
Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya i director general del grup Lavínia, explica a El Punt Avui que “al final la Setmana del Talent Audiovisual és una festa en la qual connectes el talent universitari amb les empreses”. “Es genera una dinàmica molt positiva. La indústria està molt receptiva a noves idees fresques que venen d’aquests nous talents.”
Universitat i indústria
L’acte central de la Setmana del Talent Audiovisual és el Pitching Audiovisual Universitat-Indústria, iniciativa pionera a Europa que ajuda a donar vida a projectes innovadors del talent universitari. Vuitanta joves professionals, trenta més que en l’edició passada, presenten durant tres dies cinquanta projectes audiovisuals davant de 170 empreses i productores amb l’objectiu d’atreure el seu interès i que els ajudin a tirar-los endavant. La Setmana del Talent traspassa fronteres amb la participació de nou centres universitaris europeus d’Estònia, Itàlia, Alemanya, la República Txeca, Romania i el Regne Unit, i per primera vegada hi participaran també una desena de productores internacionals. “La idea és que cada cop incorpori centres de formació i universitats d’altres llocs del món i que també incorpori noves productores i mitjans de comunicació, i anar enriquint aquesta experiència”, explica Miquel Rutllant.
El sector audiovisual ocupa 31.000 persones a Catalunya i factura 6.700 milions d’euros anuals, segons dades del 2021 del Departament d’Empresa i Treball. El Clúster Audiovisual de Catalunya aplega més de 160 empreses i “representa la indústria audiovisual en tota la seva amplitud”, no només els sectors tradicionals, el cinema, la televisió i la publicitat. “Ara hi ha els videojocs, la immersivitat, les aplicacions dels museus, els àmbits de la salut, de l’educació, els esdeveniments i la comunicació corporativa...”, comenta Miquel Rutllant. També representen empreses internacionals amb seu a Catalunya i cadenes de televisió.
Present i tendències
La Setmana del Talent Audiovisual és el més important d’una quarantena d’esdeveniments que el Clúster Audiovisual de Catalunya organitza cada any. “Ens serveix per explicar quin és el moment del nostre sector, quines són les tendències, i intentem incidir en alguna temàtica en particular –explica el president de l’entitat–. Aquest any, per exemple, hem volgut incidir molt en la nova economia audiovisual que s’està creant i que té un recorregut a llarg termini molt gran. Hem fet un debat aquest matí i hi hem portat els principals agents.” Els ponents van coincidir a reafirmar l’audiovisual català com a sector estratègic i preveuen un creixement exponencial els pròxims anys per la seva transversalitat i també per l’auge mundial de tecnologies audiovisuals. “Cal aprofitar l’embranzida que viu l’audiovisual a escala global, també a casa nostra –va dir Miquel Rutllant a la taula rodona–. Tots els agents del sector hem de treballar de forma coordinada per fer créixer la indústria. Cal impulsar inversions en noves infraestructures, equipaments d’última generació, finançament i ajudes fiscals per part de les institucions.”
Una altra de les taules rodones va tractar sobre la sostenibilitat. “Hi ha una preocupació al sector per l’empremta carbònica de les activitats audiovisuals –explica Miquel Rutllant–. Cada vegada que es fa un rodatge a qualsevol lloc del món es desplacen moltíssimes persones, i cal minimitzar l’impacte. Aquí és important la tecnologia.”