Còmic

El còmic del segle XXI

El CCCB exhibeix el treball d’autores mil·lennistes que han donat un nou gir a la historieta tot experimentant amb els recursos que ofereix el seu llenguatge

La mostra ‘Constel·lació gràfica’ exhibeix el treball de nou autores innovadores

A prin­ci­pis dels anys 90, el còmic estava en un car­reró sense sor­tida. Els models esta­ven exhau­rits i les moder­nes tec­no­lo­gies com els vide­o­jocs sem­blava que farien d’aquest mitjà una cosa tan obso­leta en aquell moment com els vinils. Però com el disc de 33 revo­lu­ci­ons per minut, la cosa va revi­far. Dos dels fac­tors que van vita­lit­zar la his­to­ri­eta a Occi­dent van ser l’arri­bada del manga i l’eclosió de la novel·la gràfica, sobre­tot per l’allau de noves auto­res que des de la mirada feme­nina van apor­tar un nou dina­misme gràfic i con­cep­tual al mitjà.

Aquest dar­rer feno­men va obrir amb espe­rança el segle XXI i les here­ves d’aques­tes noves pio­ne­res, les auto­res de la gene­ració del mil·lenni, han apor­tat una fres­cor al mitjà tot obrint noves vies expres­si­ves.

Una tria d’aquesta excel·lent for­nada cons­ti­tu­eix el gruix de l’expo­sició Cons­tel·lació gràfica. Joves auto­res de còmic d’avant­guarda, que fins al 14 de maig es mos­tra al Cen­tre de Cul­tura Con­tem­porània de Bar­ce­lona (CCCB) en un pro­jecte comis­sa­riat per l’edi­tora Mont­ser­rat Ter­ro­nes, que ha sabut anar més enllà de la mera exhi­bició de noms i ha donat al pro­jecte un cert toc gene­ra­ci­o­nal que explica el con­text vital i cre­a­tiu d’aques­tes dones mil·len­nis­tes. El pro­jecte ha tin­gut l’asses­so­ra­ment, en un dels àmbits de la mos­tra, del filòsof i peri­o­dista Eudald Espluga.

Aques­tes cre­a­do­res d’avant­guarda són Bàrbara Alca, Marta Cartu, Genie Espi­nosa, Ana Galvañ, Nadia Hafid, Con­xita Her­rero, María Medem, Miri­am­per­sand i Roberta Vázquez, noms que han sor­tit prin­ci­pal­ment del món de l’auto­e­dició, és a dir, de l’uni­vers del fanzín, que els ha obert el camí cap a la pro­fes­si­o­na­lit­zació.

Aquest fet queda repre­sen­tat a l’expo­sició amb una esce­ni­fi­cació dels salons d’auto­e­dició, bres­sol del còmic d’avant­guarda. També en el mateix àmbit hi tro­bem una repre­sen­tació d’autors i cor­rents que van pre­ce­dir aques­tes auto­res però que van mar­car la seva tra­jectòria, com ara la dibui­xant que­be­quesa Julie Dou­cet o la ira­ni­ana Mar­jane Satrapi, que fa uns anys va fer una inter­venció artística al CCCB.

Per donar un toc vis­cut a l’expo­sició hi ha l’esce­ni­fi­cació d’una habi­tació de jove mil·len­nista, que, com va recor­dar Ter­ro­nes, “és l’alter­na­tiva dels joves que volen inde­pen­dit­zar-se: llo­gar una habi­tació”.

Un segon àmbit de la mos­tra entra de ple en el tre­ball de les auto­res, que tal com va dir Ter­ro­nes, “es carac­te­rit­zen per la volun­tat de tren­car límits i anar més lluny en el llen­guatge del còmic”. Aquest àmbit demos­tra que les auto­res d’aquesta gene­ració no estan tan­ca­des en el seu uni­vers del còmic, sinó que estan inter­con­nec­tat amb altres expres­si­ons cre­a­ti­ves filles del seu temps.

Cons­tel·lació gràfica clou amb un record a les auto­res que van obrir camí. Entre elles, Aline Kominsky Crumb, morta aquesta set­mana i a la qual Jordi Costa, cap d’expo­si­ci­ons del CCCB, va dedi­car un record en la pre­sen­tació de la mos­tra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia