Altres

MIQUEL RUTLLANT

PRESIDENT DEL CLÚSTER AUDIOVISUAL DE CATALUNYA

“Vivim un moment de l’audiovisual molt dolç”

Miquel Rutllant (Barcelona, 1968) és el director general del grup de comunicació, continguts i tecnologia Lavinia. També presideix el Clúster Audiovisual de Catalunya, entitat que defensa i promou un sector que, segons un estudi que han elaborat, l’any 2020 donava feina a 31.000 persones a Catalunya i facturava 6.700 milions d’euros. Les expectatives de creixement de l’audiovisual per als propers anys són molt bones.

Quantes empreses aplega el Clúster Audiovisual de Catalunya?
Més de 160 empreses. El que és més important és que representem el món audiovisual en tota la seva amplitud. En el passat només existia un sector de cinema, televisió i d’espots de publicitat per a la televisió, però ha evolucionat moltíssim amb el desenvolupament de la tecnologia. Tenim els videojocs, el món de la immersivitat, les aplicacions dels museus, tots els àmbits de la salut, de l’educació, els esdeveniments, la comunicació corporativa... Cadascun amb la seva cadena de valor. El que fa la indústria audiovisual és agafar totes aquestes transversalitats, buscar sinergies i mirar de construir una indústria molt forta. A part de la xifra, és important la representativitat que tenim de totes aquestes indústries verticals, i dins de cada una, com abastem tota la cadena de valor: el que té infraestructures com platós, el que fa softwares de gestió audiovisual, el que lloga les càmeres, el que produeix continguts, el que els difon, el que forma els nous talents...
Quin d’aquests diferents sectors que apleguen és més important ara mateix a Catalunya?
Estem en un bon moment de pràcticament tots. En un context econòmic incert, les sensacions i les previsions que tenim, no només nostres, també ho diuen els estudis que arriben a les nostres mans, són que realment l’audiovisual ha tingut molta demanda els darrers anys i continuarà tenint-ne. Els sectors amb més perspectives de creixement són els videojocs i el que anomenem nous audiovisuals com la immersivitat i els e-sports.
Quines dimensions té ara la indústria audiovisual catalana?
El 2020 vam fer una anàlisi a fons de totes les empreses que es dediquen a l’audiovisual juntament amb la direcció general d’Indústria del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat. Pot haver-hi discrepància de xifres amb altres estudis perquè depèn de què consideres que és sector audiovisual. Hi vam incloure producció de cinema, televisió i videojocs, però també tota la producció audiovisual vinculada al món de la comunicació publicitària, la comunicació corporativa i d’esdeveniments i també els mitjans de comunicació audiovisuals. Aquí hi pesen molt Mediapro i la producció de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. En total, hi treballen 31.000 persones i factura 6.700 milions d’euros anuals.
La ficció anirà a menys els propers anys, tal com vostè mateix va comentar?
Estem en un moment molt bo per a la ficció, hi ha un boom de producció immens, i això contribueix al gran moment que es viu a Espanya i a escala mundial. Quan veus la convivència de tots aquests operadors, que estan alentint els seus creixements i que de vegades fins i tot tenen petits decreixements en el nombre de subscriptors, el que penses o anticipes és que hi pot haver algun tipus de fusió, que acabarà suposant menor producció. No sabem en quin moment, a cinc, deu o quinze anys vista, hi pot haver un ajustament de la producció. Això no vol dir que necessàriament afecti Espanya. S’està creant un context perquè el màxim de producció internacional es pugui fer aquí, a través dels plans del govern de l’Estat d’oferir incentius fiscals, foment de la inversió en infraestructures a través dels fons Nex€t Generation, campanyes..., perquè aquest sector vingui cap a Espanya i es converteixi en un lloc de referència per a la producció audiovisual. Pensem que hi haurà ajustaments, a mitjà o llarg termini, però també que aquí hi ha la possibilitat que ho sortegem a través d’aquesta aposta tan forta que s’està fent per atraure la producció de ficció internacional.
El moment que es viu ara mateix és bo?
Vivim un moment de l’audiovisual molt dolç, qualsevol empresa del nostre sector està en un moment optimista. Hi ha projectes, hi ha feina, que és de qualitat, i ja portem un temps amb aquesta dinàmica de creixement, en tots els àmbits de l’audiovisual.
Preveuen un creixement molt gran?
Nosaltres no tenim xifres pròpies. A escala mundial es parla d’un creixement anual de l’audiovisual d’entre el 5% i el 10%, però tenint en compte les inversions en infraestructures, fiscalitat... és possible que aquí puguem batre perfectament aquestes xifres.
Ha parlat a escala estatal, però a Catalunya, específicament, quines perspectives hi ha?
La nostra principal preocupació és que aquesta producció es faci en la màxima mesura possible a Catalunya. Som un clúster i, per tant, treballem per la nostra àrea, que en aquest cas és Catalunya. Quan analitzem el nostre sector audiovisual, el que veiem és que tenim un ecosistema molt complet, una cadena de valor que cobreix tots els àmbits: tenim importants productores de ficció com poden ser Filmax, Diagonal TV... Però també tenim empreses de postproducció com pot ser Antaviana, platós de rodatge al Parc Audiovisual de Catalunya... A part, després tenim talent: tenim una capacitat de generar-ne tant de tècnic com més creatiu, a través del teixit formatiu universitari amb centres de referència... Si realment volem captar aquesta inversió, necessitem més infraestructures. Tenim el Parc Audiovisual de Catalunya, a Terrassa, però ens en calen més. A més a més, necessitem que tinguin una altíssima dotació tecnològica. Avui dia, la competició audiovisual es fa a través de les tecnologies. La tecnologia és responsable que tinguem audiovisual per tot arreu i ens permet produir de manera més eficient i espectacular. Per tant, és molt important que la tecnologia estigui a l’abast d’aquesta indústria.
Què proposen, doncs, per ser més competitius tecnològicament?
La gran aposta que volem fer nosaltres és per la tecnologia audiovisual, i necessitem unes infraestructures, uns platós, que disposin d’aquestes tecnologies. També necessitem edificis amb data centers, amb capacitat de computació per generar, editar i fer córrer tots aquests continguts. Una altra eina que s’utilitza a qualsevol lloc del món per atreure la indústria audiovisual és la fiscalitat, i aquí sí que juguem amb un cert desavantatge, perquè a Catalunya no tenim competències en aquest àmbit. Necessitem que el govern de l’Estat treballi en un nou marc fiscal, i s’està fent. Si no, ho tenim complicat en l’aspecte fiscal per competir amb àrees com el País Basc, Navarra o les Canàries, que tenen un avantatge important per atreure produccions internacionals. Nosaltres competim en infraestructures, talent i ecosistema, i també volem competir en tecnologia. Aquestes són les nostres eines. Volem compensar la manca d’incentius fiscals específics de Catalunya amb una major eficiència gràcies a la utilització de la tecnologia d’una manera molt avançada.
On es pot invertir en tecnologia?
Hi ha un tema molt important: els rodatges estan tornant als platós. En algun moment es va arribar a pensar que s’hi deixaria de produir continguts, que es treballaria en exteriors, o en platós més petits. Això no és així. Som capaços de reproduir qualsevol escenari a escala mundial dins un plató a través de tecnologies que venen del món del videojoc. La més important ha estat desenvolupada per Epic Games i s’utilitza en jocs com ara Fortnite, té aquesta capacitat immersiva de generar qualsevol mena d’escenari. Aquest àmbit creixerà molt els propers anys i requereix inversions tecnològiques importants. Té una gran eficiència econòmica i és molt sostenible, evita desplaçaments de grans equips al desert, la muntanya... Tornem als platós i tenim una gran oportunitat perquè el gruix dels platós que hi ha a escala mundial no tenen aquestes dotacions tecnològiques.Podem atraure produccions internacionals i de pas beneficiar la producció local, hem de generar empreses catalanes més fortes i amb capacitat i confiança per poder produir molt més, també en català i d’aquí, no només per a plataformes a nivell mundial.
Reclameu inversió pública en infraestructures a totes les administracions?
Jo crec que hi ha d’haver una col·laboració publicoprivada perquè aquestes infraestructures siguin una realitat. Hem de treballar de la manera més coordinada i consensuada possible. Ja tenim un primer projecte que camina, amb vistes al 2030, que és el Hub Digital Audiovisual i del Videojoc de les Tres Xemeneies. Aquesta és una primera infraestructura que no només serà de producció, sinó que generarà tot un ecosistema de l’audiovisual. Treballem de manera conjunta amb el govern de la Generalitat i diversos ajuntaments perquè hi hagi altres parcs audiovisuals a la resta del territori abans del projecte de les Tres Xemeneies. Per ser competitius és molt important per a nosaltres atreure el sector audiovisual internacional, tant el talent com les empreses, ja siguin capdavanteres en tecnologies o operadores de platós. Per això estem treballant per portar cap aquí els principals operadors de platós mundials. Hi ha un compromís publicoprivat perquè realment sigui una possibilitat, però les iniciatives haurien de ser principalment privades.Una altra cosa és que s’ha de donar facilitats en sòls, en ajuts, el que sigui necessari per posar-los-hi més fàcil. Però al final, qui haurà d’aixecar els platós seran les empreses privades d’aquí o de fora.
Ha parlat d’atreure talent, però de moment més aviat està marxant. Volen invertir el flux?
Hi ha fuita de talent, se’n genera més per part de les nostres escoles que no absorció de la indústria audiovisual catalana. Això ho volem revertir. Primer de tot que no fugi. També volem fer tornar el talent que ha marxat a tot el món, i per a nosaltres és tan important això com atreure talent internacional que ens enriqueixi i ens permeti progressar molt més. Corre la idea que tot el talent d’aquí se’n va a Madrid, però passa amb talent específic lligat amb certa tipologia de producció...
Molts actors, per exemple...
Sí, molts actors. Però molt talent tècnic i tecnològic se’n va a la resta d’Europa i del món. Hem de procurar que aquestes empreses que se’ls emporten a Europa s’instal·lin aquí.Que se’ls emportin, però que segueixin treballant aquí. Per això cal una feina combinada de l’àmbit públic i privat.
És important la connectivitat, per poder treballar amb empreses internacionals des d’aquí?
Pot ajudar molt si estem connectats. Per això cal obrir empreses en els àmbits dels efectes especials, la postproducció, la immersivitat... Cal que ens agrupem en certs llocs per compartir infraestructura, els hubs, i que aquests estiguin connectats amb la resta de hubs mundials. Tenir un hub interconnectat és la manera d’estar avui dia en el mapa mundial de l’audiovisual.

Visió transversal d’un sector estratègic

Nascut a Barcelona l’any 1968, Miquel Rutllant és enginyer superior de telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya i té un màster en administració d’empreses d’IESE. “Ser enginyer crec que simplement modela el meu cap, però fa 30 anys que estic ficat en la gestió, pràcticament hi he treballat sempre”, explica. Ha exercit diferents càrrecs de responsabilitat en empreses del sector audiovisual com TVC Multimèdia o Vértice 360, entre d’altres. Des del 2012 és director general del Grup Lavinia i, des del 2017, presideix el Clúster Audiovisual de Catalunya. Aquesta entitat, nascuda el 2013, agrupa més de 160 empreses i institucions de tota la cadena de valor del sector audiovisual, des de producció de cinema, televisió, publicitat i videojocs fins a platós, postproducció, creadors de softwares... El seu objectiu és fer de l’audiovisual un sector estratègic de país en els àmbits industrial, econòmic i cultural.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia