Cinema

JOANA I MIREIA VILAPUIG

ACTRIUS DE ‘POLSERES VERMELLES’ I CREADORES I PROTAGONISTES DE LA SÈRIE ‘SELFTAPE’

“Ser nenes famoses té moments dolços i durs”

Encarnen una versió ‘ficcionada’ d’elles mateixes: dues germanes que van ser actrius infantils famoses i, ja grans, lluiten per seguir treballant d’intèrprets

“‘Selftape’ neix després del boom de ‘Polseres vermelles’ i ‘Herois’ i de trobar-nos soles a casa gravant-nos vídeos per fer un mateix personatge, competint com a actrius, rebent molts ‘no’...”

TORNAR A BRILLAR
Joana Vilapuig tenia 17 anys quan TV3 va emetre Polseres vermelles (2011-2013), i Mireia Vilapuig n’havia fet 13 quan es va estrenar la pel·lícula Herois (2010). Ara tenen 28 i 25 anys i, després del seu passat com a estrelles juvenils, la vida els ha ensenyat unes quantes coses. També els seus pares, que sempre els deien que no esperessin les trucades de telèfon, perquè “de vegades hi ha un moment que deixa de sonar”. Així ho han fet sempre i aquí les tenim, com a creadores, guionistes i actrius principals de Selftape. Una sèrie que parla sobretot d’elles, però també de tots nosaltres.
Hem tingut la sort de tenir un entorn i uns pares que sempre ens han baixat molt a la Terra

Joana Vila­puig (1994) i Mireia Vila­puig (1997), són dues ger­ma­nes de Saba­dell que van conèixer la fama quan encara eren nenes. Ara llui­ten, amb mol­tes altres joves actrius i entre elles matei­xes per obrir-se pas en el món de la inter­pre­tació. Amb Self­tape, sèrie en versió ori­gi­nal cata­lana que s’estrena avui a Fil­min, fan un pas enda­vant: han creat, escrit i pro­ta­go­nit­zat aquesta història, a mig camí entre la rea­li­tat i la ficció, en què inter­pre­ten Joana i Mireia, dues ver­si­ons fic­ci­o­na­des d’elles matei­xes: van ser estre­lles infan­tils i afron­ten les difi­cul­tats de la vida adulta, per­so­nal i pro­fes­si­o­nal. Un tre­ball fet amb el cor a la mà, que inclou vídeos fami­li­ars i imat­ges dels seus moments de fama, i no només reflec­teix el món de la inter­pre­tació. També parla dels som­nis d’infan­tesa, de dues nenes des­pre­o­cu­pa­des i feli­ces, i de les difi­cul­tats que es tro­ben, que ens tro­bem tots, a la vida adulta.

Joana diu: “És molt difícil mirar la nena que eres i somi­ava a ser actriu i dir-li que pot­ser s’ha equi­vo­cat”. Heu feta vos­tra la frase en algun moment?
J.V.: Sí, està clar, perquè com a nena tens unes il·lusi­ons, les vius i de cop et passa el que et passa. Els mit­jans de comu­ni­cació i la gent del teu entorn et posen en un lloc, després pas­sen els anys, por­tes pot­ser un any sense tre­ba­llar, amb molts no, i dub­tes de si t’has equi­vo­cat. Ara ja estic en aquell punt que ja no sé què és el que m’agrada, o què m’agra­da­ria fer si no fos això. En algun moment és com una mena d’atzu­cac.
No sem­bla exclu­siu de la feina d’actriu. Par­leu dels som­nis de nen i la dura rea­li­tat que et tro­bes de vega­des d’adult, a la vida pro­fes­si­o­nal i per­so­nal...
J.V.: Sí, aquesta il·lusió frus­trada, que també exis­tex com a gene­ració i en altres fei­nes.
M.V.: La Joana i jo teníem ganes també, havent-hi aquest pas­sat de les actrius, de par­lar de dues ger­ma­nes. Aquest tema fa que molta gent que no és del món de la inter­pre­tació pugui con­nec­tar amb la història: per una cosa fami­liar, gene­ra­ci­o­nal, de som­nis que no es com­plei­xen...
Quin és l’impuls ini­cial que us va por­tar a crear aquesta sèrie?
J.V.: Neix d’un lloc molt per­so­nal, per això també era impor­tant per a nosal­tres tenir el con­trol de tot el que s’ense­nyava, fins a on se’ns expo­sava o com s’expli­cava la història. Neix després del boom de Pol­se­res ver­me­lles i Herois i de tro­bar-nos soles a casa gra­vant-nos self­ta­pes per fer un mateix per­so­natge, estar com­pe­tint com a actrius, rebent molts no, replan­te­jant-nos una mica el que havia pas­sat, com­pa­rar-nos, auto-gra­var-nos aquests self­ta­pes... [enre­gis­tra­ments que es fa un mateix i s’envien als càstings] Per això sem­pre vam tenir clar que la sèrie es diria Self­tape, venia d’aquí. Hi va haver un moment, al 2015, que vam veure que hi havia una història dar­rera aques­tes dues ger­ma­nes que els passa això. I al 2019 vam deci­dir que si ho volíem fer ens hi havíem de posar. Vam pen­sar el pro­jecte, vam deci­dir de posar-hi els vídeos d’arxiu, ho vam pre­sen­tar a Fil­max i van dir que els interes­sava molt. I va començar el viatge més seriós. Després hi van entrar Fil­min, l’ICEC, TVE de Cata­lu­nya... I fins a dia d’avui!
M.V.: La pandèmia ens va aga­far a mig pro­jecte i va ser quan vam fer un reset, un moment de tor­nar a començar a plan­te­jar-nos des de zero què és el que real­ment volíem fer. Ens va anar molt bé perquè ens vam con­fi­nar jun­tes i vam començar a tre­ba­llar-hi.
Podeu traçar una mica la línia entre el que és ficció i rea­li­tat, de ‘Self­tape’?
M.V.: Hi ha molta ficció i molta rea­li­tat a la sèrie. Per poder escriure i inter­pre­tar els per­so­nat­ges evi­dent­ment hem hagut de pren­dre una mica de distància i enten­dre’ls en tant que per­so­nat­ges de ficció, perquè seria massa difícil inter­pre­tar-los des d’un angle molt real. Ens interes­sava molt fic­ci­o­nar aquests per­so­nat­ges, fer-los més com­ple­xos, amb les sem­blan­ces i diferències entre les dues més evi­dents, perquè ens fun­cionés millor la trama.
J.V.: Hi ha molt també de les dues, hi ha moments de Mireia i de Joana.
Hi ha una reflexió sobre la fama i ser actrius infan­tils...
J.V.: En rea­li­tat tam­poc volíem par­lar 100% del que és ser nen famós, el que passa és que és ine­vi­ta­ble en el con­text que han vis­cut aques­tes dues ger­ma­nes. Volíem par­lar de com el pas­sat con­di­ci­ona tot­hom. En el nos­tre cas, ens con­di­ci­ona pel que vam viure. Haver estat nenes famo­ses ha tin­gut moments dolços i moments durs. Hem tin­gut la sort de tenir un entorn, una família i uns pares que sem­pre ens han bai­xat molt a la Terra, ens han dit que tre­ba­llem, estu­diem i ens for­mem, que no espe­rem les tru­ca­des de telèfon, perquè de vega­des hi ha un moment que deixa de sonar. Venint d’on veníem, sí que hi va haver un moment que va dei­xar de sonar i t’has d’adap­tar.
Dibui­xeu un pano­rama real­ment com­pli­cat per a les actrius joves. És així?
M.R.: És veri­tat que mos­trem una cara de la indústria dife­rent, que no s’acos­tuma a mos­trar, i pot­ser genera inco­mo­di­tat. No és que mos­trem a les joves actrius que aquest món és com­pli­cat, és que això també exis­teix i forma part de l’ofici. Però no volem caure en fer una crítica o fer ban­dera de què això és la manera en què les actrius viuen la seva feina. Només inten­tem ser molt hones­tes i cohe­rents amb el que hem anat vivint com a actrius. Tant de bo també animi les joves actrius a seguir llui­tant, estu­di­ant, apre­nent... A no llençar la tova­llola.
La crisi que patei­xen els per­so­nat­ges a ‘Self­tape’ no és només pro­fes­si­o­nal, també per­so­nal.
M.V.: Sí, sobre­tot el meu per­so­natge. Vam inten­tar que les dues facin de mirall, i que el que no tin­gui una ho tin­gui l’altra, que es com­ple­men­tin i el seu retro­ba­ment sigui encara més potent, perquè veus aquest con­trast. La Mireia és solitària. En aquesta edat sem­bla que hagis de tenir un entorn molt fidel i pròxim, però hi ha molta gent jove que també està molt sola.
És una sèrie tri­lingüe, sobre­tot en català. Us ima­ginàveu la relació de les dues ger­ma­nes en una altra llen­gua?
J.V.: No, de fet per a nosal­tres era molt impor­tant. Al final, nosal­tres no som polítiques i volíem fer una sèrie sense cap límit lingüístic, perquè a la nos­tra vida no n’hi ha. Per això sem­pre vam tenir al cap Fil­min, perquè és una de les poques pla­ta­for­mes que ens dona­ven aquesta lli­ber­tat. I va ser increïble, des del prin­cipi ens van dir: “Creeu com vul­gueu”. I fent una cosa honesta com la volíem fer, que­dava molt estrany que hi hagués vídeos d’arxiu en què la Mireia i jo par­lem en català i a la ficció de cop parléssim cas­tellà. No tenia sen­tit.
Us ima­gi­neu que aca­ba­reu cre­ant els vos­tres pro­jec­tes, enlloc d’espe­rar que us tru­quin? Com fa per exem­ple Sílvia Munt.
M.V.: Sí, hem tro­bat aquesta fórmula de tre­ball i ens hem ado­nat que pots crear el pro­jecte que vols. És una alter­na­tiva molt bona.
J.V.: Sí, és una manera de no sen­tir-te només com una exe­cu­tora. Mol­tes vega­des, sobre­tot en cinema i sèries, hi ha molt poc temps i com a actriu et sents només com a exe­cu­tant. Hi ha molt poc espai per a la cre­a­ti­vi­tat, per inves­ti­gar... En aquest cas ens sen­tim cre­a­do­res, i lliu­res de poder inves­ti­gar. Tot i això, ara tinc mol­tes ganes de fer una obra de tea­tre i tre­ba­llar només com a actriu, que també és un plaer.
A les imat­ges vos­tres de nenes que sur­ten a la sèrie se us veu molt feli­ces. Hi ha una mica de nostàlgia?
J.V.: Jo crec que tot­hom pot mirar enrere i pen­sar què li hau­ria pas­sat si hagués anat dife­rent. Pen­sar-ho molt no ser­veix de res, perquè no es pot can­viar. El que sí podem fer és crear una sèrie per trans­for­mar-ho. Self­tape parla una mica d’això, de com el pas­sat con­di­ci­ona el pre­sent i com quan ens fem adults tots per­dem una mica el nen que portàvem a dins. Encara ens emo­ci­ona quan mirem aquells vídeos de quan érem nenes, n’hi ha alguns que els mires i dius i veus aque­lles nenes que juga­ven, no pen­sa­ven en res més, i els agra­dava fer tea­tre al men­ja­dor del col·legi... I com han pas­sat els anys i això ha can­viat. Ine­vi­ta­ble­ment.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia