Arts escèniques

Festival Grec

Després del cataclisme, arriba la calma

Aquest serà el darrer festival amb la direcció artística de Cesc Casadesús, que ha aconseguit un equilibri entre propostes locals i internacionals i rebre l’escalf del sector cultural

Es preveu un Grec de rècord després del bon curs teatral viscut aquest any i amb uns convidats que són un reclam per a tot tipus de públic

Després de la tem­pesta, arriba la calma. Un gra­pat dels mun­tat­ges que es podran veure aquest Grec nei­xen arran de la pandèmia i per això hi ha una certa reflexió al vol­tant de repren­dre la vida amb més pausa. Marina Mas­ca­rell, per exem­ple, qua­li­fica d’“experiència col·lec­tiva espi­ri­tual” el seu Rèquiem de la llum a l’hos­pi­tal de Sant Pau. I Farrés Brot­hers s’ins­pira en el lli­bre L’hor­ri­ble història de la huma­ni­tat per expres­sar, gai­rebé sense parau­les i jugant al clown, l’absurda civi­lit­zació actual (Hohihu). És una pro­posta que con­vida a relle­gir la con­jun­tura dife­rent com Dins el cor del món, que rein­ter­preta el món des de la diver­si­tat de l’autisme. I Pro­jecte Ingenu, que indaga sobre la super­vivència dels pan­des i, per extensió, dels humans. El direc­tor artístic Cesc Casa­desús pro­posa una edició amb molt de circ i espec­ta­cles híbrids en què pre­do­mi­nen els grups corals. Casa­desús, que signa ofi­ci­al­ment la seva dar­rera direcció (es pre­veu un con­curs públic per a nova direcció, pas­sat l’estiu), té el mèrit d’haver pro­gra­mat, tot i les immen­ses difi­cul­tats, l’any de la covid, el 2020 i haver aguan­tat estoi­ca­ment les res­tric­ci­ons de públic de les edi­ci­ons següents. Ara, per fi, hi haurà el 100% d’afo­ra­ment, i el més impor­tant: la sen­sació del públic d’haver superat el tràngol. Les entra­des anti­ci­pa­des estan volant (tot i que sigui pre­ma­tur cele­brar l’èxit). El nom­bre d’entra­des total és de 165.209: 51.767 cor­res­po­nen al Grec Fes­ti­val i 113.442, a la pro­gra­mació del Grec Ciu­tat, unes xifres simi­lars a les d’altres edi­ci­ons. Aquest dijous s’inau­gura ofi­ci­al­ment el Grec amb The pulse, a càrrec de la com­pa­nyia aus­tra­li­ana Gra­vity & Other Myths (que ja va tri­om­far el 2019 amb Back­bone). Avui ja estan exhau­ri­des les fun­ci­ons pre­vis­tes del circ, que esta­ran acom­pa­nya­des, per cert, amb el Cor de Noies de l’Orfeó Català.

Dels 88 espec­ta­cles pro­gra­mats en el Grec, en una dot­zena hi inter­vin­dran corals. També hi par­ti­ci­pa­ran l’orques­tra Simfònica del Liceu i l’OBC a l’amfi­te­a­tre en dos espec­ta­cles dife­rents. El 40% dels mun­tat­ges són copro­duc­ci­ons, fet que acla­reix l’aposta del Grec per bona part del car­tell. Com ja és habi­tual, el Grec per­met conèixer el tre­ball de coreògrafs i direc­ci­ons inter­na­ci­o­nals: és el cas d’Ivo van Hove (un acci­dent de l’actor de Who killed my fat­her obliga a fer una versió fílmica del mun­tatge), de Declan Done­llan (amb la Compañía de Tea­tro Clásico sig­nen La vida es sueño, que ja es va veure al Muni­ci­pal de Girona pel Tem­po­rada Alta), de Robert Wil­son (amb un Ubu que recu­pera dis­senys de Joan Miró en la posada en escena), però també de Sasha Waltz (que alterna el so electrònic de Diego Noguera amb l’Orques­tra del Liceu i la 7a sim­fo­nia de Beet­ho­ven, en la segona part; les entra­des ja estan exhau­ri­des), Dimi­tris Papa­io­annu (Ink, és la ter­cera visita; totes les ha pro­gra­ma­des per Casa­desús) i Yoann Bour­ge­ois (que també va entu­si­as­mar el Grec 2018 amb Minuit).

A escala cata­lana, mol­tes de les pro­duc­ci­ons del Grec tenen aire inter­na­ci­o­nal, com La Vero­nal, Mal Pelo, la tri­lo­gia Cle­mente-Valente, l’experiència immer­siva amb el Cor Jove del Tea­tre Prin­ci­pal de Palma, que pro­po­sen Aurora Bauzà i Pere Jou al dipòsit del rei Martí, el Tita­nas impul­sat per Sol Picó, o l’Agru­pación Señor Ser­rano. Per a Cabo­San­Ro­que, el Grec per­metrà gau­dir de les seves tres dar­re­res ins­tal·laci­ons sono­res (vin­cu­la­des a escrip­tors com Joan Brossa: No em va fer Joan Brossa; Jacint Ver­da­guer: Dimo­nis, i Mercè Rodo­reda: Flors i viat­ges). Ocu­pa­ran dues sales del CCCB tot el juliol. A canvi, la pro­ducció que habi­tual ment es munta a l’antic tea­tre de l’equi­pa­ment es tras­llada pun­tu­al­ment a la Villar­roel. La con­questa del pol sud indaga sobre el canvi climàtic i la neces­si­tat d’escol­tar la natura a través del tes­ti­moni d’un mem­bre d’una comu­ni­tat de l’Amazònia bra­si­lera, els Huni Kuin a l’escena (que alterna la seva vida entre Ham­burg i l’Amazònia). Pel que fa a música, hi ha un nota­ble des­ple­ga­ment de cors acom­pa­nyant un gra­pat de pro­duc­ci­ons inter­na­ci­o­nals i també es bus­quen els con­certs únics, com ara la cele­bració del desè ani­ver­sari del Jo mai mai de Joan Dausà, una nova tro­bada d’artis­tes lide­rada per Sílvia Pérez Cruz i el fla­menc per­so­nalíssim de Mayte Martín.

Casa­desús ha anat este­nent la pro­gra­mació per tots els dis­tric­tes gràcies al Grec Ciu­tat, però també als museus (Cre­ació i Museus és una interes­sant aposta que està pro­gra­mada aquest cap de set­mana). El Grec ha aug­men­tat molt el nom­bre de copro­duc­ci­ons, en part com a reacció a les beques Bar­ce­lona Crea (fun­da­des l’any del tan­ca­ment dels tea­tres, el 2020, per reduir un pano­rama d’abso­luta pre­ca­ri­e­tat del sec­tor). Una altra de les llui­tes de Casa­desús és man­te­nir activa la plaça Mar­ga­rida Xirgu, com a rovell del Grec. Ja ho va inten­tar Ramon Simó (l’ante­rior direc­tor artístic). Ara, s’hi han pro­gra­mat actu­a­ci­ons i s’ha fet un con­curs perquè els bars del barri hi puguin fer ser­vei de res­tau­ració. Aquest any hi tor­nen amb la pro­gra­mació però havent estu­diat bé la tra­jectòria del Sol, per garan­tir que es puguin seguir els espec­ta­cles a l’ombra i a l’aire lliure.

En tot el mes de pre­sen­ta­ci­ons prèvies al fes­ti­val, només ha escla­tat una crisi: la dis­cussió oberta entre Juana Dolo­res i Antic Tea­tre (que coproduïa l’espec­ta­cle Hit me if I’m pretty). Sem­blava que es guar­da­ven les des­trals per després de la llarga tem­po­rada a l’Antic (un cop han res­cin­dit de la copro­ducció inter­na­ci­o­nal). L’artista Juana Dolo­res va esbom­bar el des­con­ten­ta­ment a la premsa. L’enuig és recíproc (i amb liti­gis judi­ci­als escal­fant-se a la ban­queta). Si volen anar a veure el mun­tatge, val més que espre­min els pri­mers dies de fun­ci­ons; l’actriu ja adver­tia que es podria aga­far la baixa labo­ral per l’esgo­ta­ment de fun­ci­ons en soli­tari. Sí, entre una crisi i una altra crisi, sem­pre hi ha una altra crisi.

Les perles més celebrades

Dins de la casa de Muñoz Ramonet

Ivan Morales fa una primera aproximació a la magna adaptació literària d’‘El dia del Watusi’, de Francisco Casavella. Ara es fa un primer tast sobre la Barcelona de la Transició, en una casa que amaga els privilegis dels governants franquistes. Albert Boronat en fa la dramatúrgia. Es representa el 22 i 23 de juliol. L’adaptació completa serà al Teatre Lliure de Gràcia aquesta temporada.

Dos pandes, un destí

Mentre que Projecte Ingenu presenta un espectacle instal·lació sobre ‘El dia que va morir l’últim panda’ al Born (del 12 al 14 de juliol), Clara Poch amb Carla Farreny recuperen una investigació circense sobre un pèndol a ‘Lady Panda’. Una peça en què es manté la música en directe (un fet habitual a Mumusic Circus). La peça s’estrena a la sala Pina Bausch del Mercat de les Flors i es podrà veure només del 12 al 14 de juliol.

Remeieres al cau de Jacint Verdaguer

El grup Pagans convida a una lectura conjunta en un racó del bosc, a tocar de la Vil·la Joana, allà on va morir Jacint Verdaguer. El conte ‘El valor de res’ recull la peripècia de les remeieres del segle XVI, tingudes per bruixes (serà del 13 al 15 de juliol). Per cert, CaboSanRoque recupera ‘Dimonis’, la instal·lació sobre els exorcismes declarats del mossèn de Folgueroles al CCCB (de 5 al 30 de juliol).

Els Serrano creen dialogant amb la IA

Fa un parell d’anys, l’Agrupación Señor Serrano va iniciar una conversa amb uns servidors de pagament d’intel·ligència artificial (IA). Els Serrano abandonen el ‘cinema live’ i tornen a una indagació anterior en què la tecnologia es fusiona amb la interpretació en directe. Quatre intèrprets interactuen amb el rastre gravat de la IA, que aporta argument, imatge i espai sonor. Es podrà veure del 7 al 9 de juliol al Teatre Lliure de Montjuïc.

La Veronal furga en la seva adolescència

El coreògraf Marcos Morau s’apropa als joves adolescents a través de ‘Firmamento’. Serà del 13 al 15 de juliol. El muntatge, afortunadament, es podrà veure pels volts de Nadal dins de la programació del teatre municipal. Morau deia, fa uns dies, que s’ha inspirat en el seu adolescent dels anys noranta (no han volgut fer cap camp de treball dels joves d’avui) conscient que el Marcos adolescent d’avui seria diferent.

Un transvestit a la Model

Roberto G. Alonso travessarà la Model acompanyat de la música de Jordi Cornudella i amb dramatúrgia de Josep Maria Miró. Serà del 17 al 19 de juliol. El muntatge ‘Jo, travesti’ reivindica l’art i la cultura del transvestisme, amb una llarga tradició durant el segle XX i fins avui. El ballarí i coreògraf Roberto G. Alonso aprofundeix sovint en el gènere amb peces com ‘A mí no me escribió Tennessee Williams’.

Una trilogia catalanoargentina

On el Teatre Batega proposa una trilogia enginyosa. Com a ‘[Blank]’, s’han escrit tres obres a quatre mans que tenen relació entre si. ‘Sílvia’ (Flyhard, del 5 al 18), de Nelson Valente, és una peça argentina que es confronta amb ‘La paella dels dijous’, de Cristina Clemente (Maldà, mateixes dates). Els dos repartiments confluiran a ‘Rovira vs. Rodríguez’, del 24 de juliol al 5 d’agost al Versos Glòries.

El tendre humor dels Escarlata

Els Escarlata són una parella d’artistes de circ que han anat adaptant les seves especialitats al llarg dels anys. Impulsors del Festival Trapezi, presenten una íntima acció a partir del riure. Es programa en una petita pista per a 32 persones, de sis metres de diàmetre. Gairebé sense paraules, amb un espai sonor via auriculars, és una peça de profunds somriures. 22 i 23 de juliol al Mercat de les Flors.

Deu recomanacions infal·libles del festival

1. Gran acrobàcia, ‘The pulse’

Espectacularitat acrobàtica per obrir el Festival Grec a l’Amfiteatre. Una nit d’estiu que en seran tres (29, 30 de juny i 1 de juliol)

2. Duet Vilarasau i Belbel: ‘Lali Symon’

Emma Vilarasau representa una divertida monologuista, el nou text de Sergi Belbel (de l’1 al 30 de juliol).

3. Funambulisme al passeig de Gràcia

El Grec celebra els 200 anys del passeig de Gràcia amb ‘Les traceurs’, un exercici funambulista entre el Portal de l’Àngel i la Gran Via (2 de juliol, 20 h).

4. Mal Pelo, abans d’Avinyó

Mal Pelo serà aquest estiu al Festival d’Avinyó, per primera vegada en els seus 35 anys de carrera. Ara seran al TNC amb un duet amb què es revisiten en cossos transformats (1 i 2 de juliol).

5. El llegat de Brook: ‘Les confessions’

Alexander Zeldin va ser ajudant de direcció de Peter Brook. Ara debuta en solitari a Barcelona amb ‘Les confessions’ (del 2 al 4 de juliol).

6. Sasha Waltz i l’Orquestra del Liceu

L’Orquestra Simfònica del Liceu interpretarà la ‘7a simfonia de Beethoven’ amb una coreografia de Sasha Waltz a l’Amfiteatre del Grec (5 i 6 de juliol).

7. L’Orfeó Català al ‘Rèquiem de la llum’

Marina Mascarell proposa una peça de dansa a l’hospital de Sant Pau modernista: cant, ball i contacte (del 13 al 15 de juliol).

8. Coralitat a ‘La plaça del Diamant’

Carlota Subirós llegeix de nou la novel·la de Rodoreda a través de les mirades de la protagonista (13 i 16 de juliol).

9. Deu anys amb el ‘Jo mai mai’

Joan Dausà s’estrena a l’Amfiteatre en el desè aniversari del ‘Jo mai mai’ (19 de juliol).

10. Deliri: ‘Per Evita, una astracanada’

Jordi Prat i Coll infla el seu ‘Rèquiem for Evita’ i el fa esclatar a l’Amfiteatre. Promet cant i molt d’humor (27 i 28 de juliol).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia