Arts escèniques

POLÍTICA CULTURAL

Marcé vol posar ordre als grans festivals musicals

Xavier Marcé, nou comis­si­o­nat de Cul­tura i Indústries Cre­a­ti­ves de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, deia ahir en una pre­sen­tació infor­mal a la premsa: “És com­pli­cat un fes­ti­val de 80.000 o 90.000 per­so­nes dins d’una ciu­tat.” El nou comis­si­o­nat adver­teix que els ciu­ta­dans no poden per­ce­bre com un pro­blema aques­tes mani­fes­ta­ci­ons artísti­ques. Con­si­dera que s’ha d’obrir un debat perquè es pren­gui el Sònar o el Pri­ma­vera Sound com una acti­vi­tat cul­tu­ral “però també com una acti­vi­tat econòmica”. Entén, això sí, que no s’han de dei­xar per­dre aquests esde­ve­ni­ments com tam­poc les gires inter­na­ci­o­nals a l’Estadi Olímpic (que, enguany, s’hau­ran de com­par­tir amb els par­tits del Barça) però tro­bant solu­ci­ons “el més con­sen­su­a­des pos­si­ble”.

Els orga­nit­za­dors del Fes­ti­val Cruïlla van deci­dir, per ells matei­xos, limi­tar el sos­tre d’assistència. Això fa que avui tin­gui una escala humana que se suporta bé a Bar­ce­lona. En canvi, que el Pri­ma­vera Sound dis­posés de dos caps de set­mana del Fòrum “obli­gava que l’ocupés tot un mes, i això per­ju­di­cava tots els altres fes­ti­vals”. La solució, insi­nua, podria ser tro­bar un espai dins de l’àrea metro­po­li­tana de Bar­ce­lona, amb una mobi­li­tat ade­quada. Per Marcé, les rea­li­tats cul­tu­rals estan can­vi­ant els dar­rers anys i no té sen­tit man­te­nir la lògica de dècades enrere: “La pandèmia ha fer can­viar la per­cepció de l’espai públic als ciu­ta­dans.”

Marcé aprova majo­ritària­ment la política ende­gada en l’ante­rior man­dat per Joan Subi­rats i Jordi Martí. En espe­cial cele­bra la con­nexió entre Edu­cació i Cul­tura. Però con­si­dera que va fal­tar impul­sar la rea­li­tat cul­tu­ral de Bar­ce­lona (que ell ano­mena “sis­tema cul­tu­ral Bar­ce­lona”), en què hi ha una cor­res­pon­sa­bi­li­tat entre la cul­tura pública i la pri­vada amb vocació de pública. Per què es vol reforçar aquesta línia? Més que donar més suport a les ini­ci­a­ti­ves pri­va­des, es tracta que aques­tes assu­mei­xin una part de la cre­ació emer­gent, per exem­ple. Ahir posava un exem­ple: les rela­ci­ons amb els par­ti­cu­lars no s’han de limi­tar a rebre aju­des públi­ques per a les seves pro­gra­ma­ci­ons, cal que esti­guin molt és inte­grats a la rea­li­tat del país. Es va impul­sar el Dansa Metro­po­li­tana per donar res­posta a la cre­ació de dansa, que només tro­bava l’alta­veu del Mer­cat de les Flors. Marcé aposta per tren­car la fron­tera entre el públic i el par­ti­cu­lar i que no sigui tan estrany que l’Apolo, per exem­ple, acu­lli actu­a­ci­ons de dansa pun­tu­al­ment. Les fàbri­ques de cre­ació han de ser també pun­tals de pro­ducció i dis­tri­bució dels diver­sos pro­jec­tes que es gene­ren.

El comis­si­o­nat entén que la ciu­tat ha de ser molt més porosa amb les pro­pos­tes que es por­ten i que es creen als bar­ris, i que ha d’eixam­plar la mirada a l’àrea metro­po­li­tana: Bar­ce­lona no pot obviar el pol cul­tu­ral que està lide­rant l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat. Marcé con­fia reforçar el pro­jecte de coca­pi­ta­li­tat cul­tu­ral amb l’Estat espa­nyol per­meti con­so­li­dar punts forts d’abast euro­peu com pot ser el món edi­to­rial (que cal insis­tir en el dis­curs de la Bibli­o­teca Cen­tral de Bar­ce­lona); la relació de la cul­tura amb les audi­o­vi­su­als (que pot tenir con­nexió amb les Tres Xeme­ne­ies que també impulsa el govern i que serà un pro­jecte que superarà el man­dat); o ser un pol de cre­ació musi­cal amb pro­jec­tes tan únics com el Taller de Músics.

Què hi ha dels pro­jec­tes ende­gats? Es con­fia avançar en l’ampli­ació del MNAC, es busca con­sens amb l’ampli­ació del Macba que, efec­ti­va­ment, repre­senta un canvi dins de la plaça que pre­o­cupa els veïns, i defi­neix el pro­jecte turístic de l’Her­mi­tage com “impos­si­ble”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia