Música

Arts escèniques

‘Love’ al Temporada Alta

seducció · El festival enamora grups que feia anys que perseguia i presenta “el millor cartell internacional de la seva història” PROGRAMACIÓ · Repeteixen Liddell, Milo Rau, Ostermeier i Lali Ayguadé, i hi debuten Rosas i Complicité

Albert Serra, autor del vídeo del festival, actuarà amb els Moltforts i Íngrid Caven

El direc­tor el Tem­po­rada Alta, Sal­va­dor Sunyer, insis­teix que han fet el millor car­tell inter­na­ci­o­nal de la seva tra­jectòria. Han ena­mo­rat grups com Com­pli­cité, que fa anys que per­se­guien. Ho és gràcies a un tre­ball de xarxa inter­na­ci­o­nal que ha situat, per exem­ple, Mal­pelo fins a acon­se­guir debu­tar aquest estiu al Fes­ti­val d’Avinyó. Són 99 espec­ta­cles que es podran veure durant 11 set­ma­nes sota el car­tell, començant per la fi de gira dels Antònia Font aquest 30 de setem­bre. Ahir es va pre­sen­tar ofi­ci­al­ment la pro­gra­mació. Les entra­des es posen a la venda el 7 de setem­bre.

Un de cada cinc espec­ta­cles són pro­duc­ci­ons inter­na­ci­o­nals. Una de cada qua­tre són ini­ci­a­ti­ves de suport a la cre­ació. Una de cada tres són cre­a­ci­ons con­tem­porànies. I es con­si­dera que dues de cada tres peces són copro­duc­ci­ons autòcto­nes (65). El Tem­po­rada Alta sem­pre es mou en unes xifres simi­lars. És la seva fórmula de l’èxit. Avui hi ha pro­gra­ma­des més de 157 fun­ci­ons que per­me­tran posar a la venda 60.637 loca­li­tats. L’accent està en els noms que defen­sen aquest car­tell (des de la nova estrena abso­luta d’Angélica Lid­dell, de sis hores, fins als inter­na­ci­o­nals com Com­pli­cité, Tho­mas Oster­me­ier, Milo Rau, la repo­sició d’una cre­ació de Patrice Chéreau, Anne Teresa de Keers­ma­eker, de Rosas, Pee­ping Tom, Cris­ti­ana Mor­ganti, o, en l’apar­tat musi­cal, Sop­hie Aus­ter i Ingrid Caven). També es modula “la melo­dia” en el petit marge de nove­tats, segons deia ahir al matí Sunyer, en la pre­sen­tació al Muni­ci­pal de Girona. Si es manté el tra­di­ci­o­nal tor­neig de dra­matúrgia enguany s’obre un espai a la comèdia de mono­lo­guis­tes cata­lans, qua­tre dijous. Sunyer admet que hi ha espec­ta­cles exi­gents però no que es qua­li­fi­qui el fes­ti­val del Tem­po­rada Alta d’eli­tista perquè inclou obres per a un abast molt ampli. No s’expli­ca­ria, d’altra manera, que es ven­guin 60.637 entra­des entre la població de Salt i Girona (que, jun­tes, sumen uns cent mil ciu­ta­dans).

Dels 99 espec­ta­cles, prop de 40 són estre­nes, una de cada tres, una altra de les pro­por­ci­ons màgiques. Cal sumar-hi 10 títols més que es repre­sen­ten als ins­ti­tuts dins de l’A Tempo. I és que e Tem­po­rada Alta s’ha entes­tat a estar arre­lat al ter­ri­tori. Per això, ha ampliat la pro­posta fami­liar (hi ha una jor­nada mara­to­ni­ana l’1 d’octu­bre al Palau Firal) i la seva presència als ins­ti­tuts. Per l’alcalde de Girona, Lluc Sale­llas, “és impres­cin­di­ble” que el fes­ti­val tin­gui pre­sent l’Edu­cació (A Tempo) i el públic jove (Artèria) perquè des­co­brei­xin les arts.

Aquest any, per fi, el Tem­po­rada inte­gra el recu­pe­rat cen­tre de pro­ducció El Canal. Hi haurà 4 títols que sor­gei­xen d’El Canal, que ha estat molts anys tan­cats en espera de tro­bar la fórmula idònia. Avui Sunyer hi veu que hi ha un pro­jecte “potent” i que con­fia que, amb els anys, per­meti crear pro­jec­tes comuns d’artis­tes de la zona, “que ara no ho és prou”. On sí que hi ha una man­cança, per a la ciu­tat (mes que per a fes­ti­val) és en un espai per a cre­ació con­tem­porània de mitjà i gran for­mat. Per exem­ple, Dyp­tich, de Pee­ping Tom, no cap a cap sala de Salt ni Girona i per això, s’ha deci­dit fer-ho a Figue­res.

Girona i Salt són les dues pla­ces que capi­ta­lit­zen el major nom­bre de pro­pos­tes que, enguany, s’escam­pen en 7 muni­ci­pis més. Es dobla l’aven­tura a Bar­ce­lona. A més del Romea (es recu­pera La Dulo­eur de Chéreau, estre­nat al Tem­po­rada Alta fa 15 anys), s’incor­pora el Mer­cat de les Flors (The Gold­berg Vari­a­ti­ons de la cia. Rosas, d’Anne-Teresa de Keers­ma­eker). De pro­duc­ci­ons de fes­ti­val que faran gira des­ta­quen pro­pos­tes com Casa­res - Camus: Una història d’amor, diri­git per Mario Gas, que es copro­du­eix amb el Lliure, o la lec­tura de tex­tos de Míriam Iscla i Pol López, que es farà d’acord amb el Fes­ti­val Clàssics Bar­ce­lona. Els ossos de l’irlandès (premi Quim Masó 2022), de Tea­tre Nu, també es una de les copro­duc­ci­ons del Tem­po­rada Alta, jun­ta­ment amb La mate­ria. De la leona a la inven­ci­ble, d’Olga Peri­cet i Daniel Abreu, o nous pro­jec­tes de Lali Ayguadé, Las Chi­cas del Barro, Las Hue­cas, Cas­cai Tea­tre, Jordi Oriol - Indi Gest, Ada Vilaró, Sergi Buka o Albert Pla. Una de les sor­pre­ses pot ser el con­cert del grup Molt­forts d’Albert Serra (autor del vídeo de pre­sen­tació) amb el grup que inter­preta les ban­des sono­res dels films.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.