Altres

Pedres tiraràs i de pedra et quedaràs

L’única gàrgola amb forma humana de la seu gironina ha donat peu a la llegenda de la bruixa de la catedral

Papers antics par­len d’una bruixa que va ser cas­ti­gada per for­ces divi­nes a pen­jar de la paret de la cate­dral en forma de gàrgola com escar­ment i adver­ti­ment per als altres. Les for­ces del mal mai no donen treva. A la cate­dral de Girona, les gàrgo­les, força nom­bro­ses, no tenen figura humana, amb una sola i rara excepció. Al cos­tat de la Torre de Car­le­many, sor­tint direc­ta­ment de la paret, una dona de pedra, amb llarga ves­ti­menta, amb el cap cobert amb una toca i un rot­lle de paper per­gamí a les mans, obre perpètua­ment la seva boca per vomi­tar les aigües de mil plu­ges.

Aquesta sin­gu­la­ri­tat, la de ser l’única figura humana entre totes les altres gàrgo­les, li ha donat un caràcter mis­teriós que, amb el temps, ha gene­rat una de les lle­gen­des més cone­gu­des de la ciu­tat.

Segons aquest relat, hi havia a Girona una dona dedi­cada a les diabòliques arts de la brui­xe­ria que, per tal de mos­trar el seu odi a la religió ofi­cial, tenia el mal cos­tum de llançar pedres con­tra el tem­ple cate­dra­lici.

Segons altres ver­si­ons, les pedres les llançava al pas de la pro­cessó de Cor­pus. En tot cas, queda clar que la seva dèria era ape­dre­gar els símbols reli­gi­o­sos i que als car­rers de la ciu­tat era fàcil tro­bar aquesta munició.

Un mal dia, per a ella és clar, i per obra divina, la bruixa es va con­ver­tir en pedra i la van posar a la part més alta de la paret del tem­ple perquè de la seva boca no en sor­tis­sin renecs i male­dic­ci­ons, sinó única­ment l’aigua neta cai­guda dels núvols. I la van posar mirant perpètua­ment cap a terra, sense poder girar la vista cap al cel. Una cançoneta popu­lar explica ingènua­ment la male­dicció divina: “Pedres tires, pedres tiraràs, de pedra que­daràs.”

En tot cas, aquesta lle­genda revela la força de la creença popu­lar en les brui­xes, com a dones que han fet pacte amb el dia­ble i que es dedi­quen a fer mali­fe­tes als bons cris­ti­ans. I aques­tes mali­fe­tes que hom els atri­bu­eix són sem­pre les que podien fer més por a la gent d’aquells temps: avor­ta­ments, pedre­ga­des i des­truc­ci­ons de la collita, mort del bes­tiar, llamps, etc. L’Església la sabia llarga a l’hora de repar­tir cul­pes.

La tra­dició en qüesti­ons de brui­xe­ria és rica a les comar­ques giro­ni­nes. Llers, Arbúcies (dotze cases, tretze brui­xes), Palau-saver­dera i mol­tes altres pobla­ci­ons en són tes­ti­moni. La Mar­ga­rida d’Amer, Maria Trias de Sus­queda, la Gai­llarda de Cas­telló d’Empúries... Ompliríem pla­nes per citar les dones que van pas­sar per la tor­tura i la mort per la seva con­dició de brui­xes, sense obli­dar-nos del ‘Procés d’un brui­xot’, de Nolasc del Molar.

El per­so­natge més sinis­tre de tots, però, jugava en l’altre equip, el dels per­se­gui­dors. El més cèlebre caçador de brui­xes de les con­tra­des cata­la­nes, fra Eime­ric, havia nas­cut a Girona. El domi­nic, que va ser gran inqui­si­dor de la Corona d’Aragó i va escriure el ‘Direc­to­rium Inqui­si­to­rium’, que va ser el manual emprat pels inqui­si­dors de bona part del que ara és Europa durant més de cent anys. La seva fama ha tras­pas­sat els segles i, com ens recorda Car­les Vivó, Edgar Allan Poe el va incloure en ‘La cai­guda de la casa Usher’, una de les novel·les més cone­gu­des de l’autor nord-ame­ricà.

PASSA A LA PLANA SEGÜENT 4



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia