Arts escèniques

TEMPORADA ALTA

Les raons per equivocar-se en família

“Ens hem equi­vo­cat massa”, deia la nota de la família Deme­es­ter dei­xada abans que se suïcides­sin pen­jant-se al porxo de casa, a Calais, el 2007. El direc­tor Milo Rau ini­cia una tri­lo­gia sobre la vida pri­vada amb un mun­tatge que ense­nya la cara més humana de la deso­lació inten­tant intuir qui­nes són les raons d’aquesta decisió dràstica. Fami­lie s’inter­preta avui (20 h) i demà (18 h) al Tea­tre Muni­ci­pal de Girona, dins la pro­gra­mació del Tem­po­rada Alta. L’obra coin­ci­deix amb una altra família a l’escena. Els Pla Solina inter­pre­ten el sur­re­a­lista Travy demà, a les 20 h, al Tea­tre de Salt.

Segons el direc­tor, “ningú a la família Deme­es­ter tenia pro­ble­mes psi­quiàtrics o finan­cers, ningú estava bre­gant amb una malal­tia o pre­nent dro­gues, no hi va haver sepa­ració ni desig de ven­jança. Una nit, aques­tes qua­tre per­so­nes sim­ple­ment van deci­dir posar fi a la vida”. L’única evidència es l’inqui­e­tant nota de suïcidi: “Ens hem equi­vo­cat massa”, i després els pares i els dos fills es van pen­jar al porxo.

Amb aquest mun­tatge, Rau plan­teja al públic pre­gun­tes com ara què hi ha al dar­rere d’una supo­sada família feliç, si aquesta família és un reflex de la decadència a Europa, o si és la presa de consciència de ser gent amb dos cot­xes i una casa en filera, con­su­mis­tes a costa del ter­cer món i incapaços d’expres­sar l’amor fora dels con­ven­ci­o­na­lis­mes, el motiu que aboca a aquest buit sense sen­tit.

An Miller, l’actriu que dona vida a la mare d’aquesta història, expli­cava dimarts, segons recull l’agència Efe, que ella i la seva família van començar a tre­ba­llar en aquest pro­jecte fa cinc anys. Ella, que tre­ba­llava al NTGent, de Milo Rau, li va ofe­rir al dra­ma­turg embran­car-s’hi. L’objec­tiu era que es tre­ballés amb menors i assa­jant durant caps de set­mana i vacan­ces. La solució, però, va ser molt més a prop del que es cre­ien, perquè el marit de Miller és actor i ells tenen dues filles que podien com­ple­tar el repar­ti­ment: “Vam començar impro­vi­sant esce­nes basa­des en dife­rents casos reals, però quan va caure a les nos­tres mans aque­lla notícia, ens va convèncer perquè es trac­tava d’una família de classe mit­jana, sense cap mem­bre alcohòlic o amb pro­ble­mes men­tals, sense cap causa apa­rent que els portés al suïcidi col·lec­tiu.” El valor del mun­tatge és que el suïcidi col·lec­tiu és d’una família que tot­hom qua­li­fi­ca­ria de con­ven­ci­o­nal, per la qual cosa l’espec­ta­dor hi empa­titza i s’adona que tot­hom podria pren­dre aquesta decisió.

Las Hue­cas

El col·lec­tiu Las Hue­cas repe­teix al Tem­po­rada Alta amb De l’amis­tat, aquest ves­pre (El Canal, 20 h). Després del mun­tatge Aque­llas que no deben morir (Premi Nova­veu, dels Pre­mis de la Crítica 2021), fan la segona part del díptic sobre l’amis­tat. Si al TNT el mun­tatge Algo de amor pre­nia forma de con­ferència per­for­ma­tiva, ara posen en joc les mane­res que la com­pa­nyia –que per sobre de tot és un grup d’ami­gues– té de con­viure, moure’s i crear. L’espec­ta­cle, que és un joc de des­do­bla­ment iden­ti­tari, pro­posa explo­rar la forma de la seva pròpia amis­tat a través d’un exer­cici d’auto­ficció que s’obre a les con­ven­ci­ons escèniques, als codis del meta­te­a­tre i al deliri.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia