Arts escèniques

TEATRE

Temporada Alta “excepcional” amb 63.940 espectadors

Dels 63.940 espec­ta­dors d’aquesta edició al Tem­po­rada Alta, fins a 50.800 van pagar entrada. L’ocu­pació ha tor­nat a estar per sobre del 90%. És la xifra d’espec­ta­dors més ele­vada dels últims anys. Tot i això, el direc­tor, Sal­va­dor Sunyer, admet que no volen créixer “en quan­ti­tat, sinó en qua­li­tat”. El 26% dels ingres­sos del fes­ti­val cor­res­po­nen al preu de les entra­des, un fet “excep­ci­o­nal”. Així mateix defi­nia aquest matí el resul­tat Josep Vives, direc­tor gene­ral de Pro­moció Cul­tu­ral de la Gene­ra­li­tat.

Sunyer admet que els equi­li­bris en un fes­ti­val pri­vat com el Tem­po­rada Alta (enguany, un 51% han estat apor­ta­ci­ons públi­ques) dema­nen incloure espec­ta­cles popu­lars, que garan­tei­xin una taqui­lla calenta (com ara la comèdia Fitz­Roy, de Jordi Gal­ce­ran) amb les apos­tes per la copro­ducció i la inter­na­ci­o­na­lit­zació del talent català. Aquest 2023, de les 25 copro­duc­ci­ons, n’hi ha dis­set que ja tenen pre­vista una gira. I hi ha hagut fins a 40 títols de copro­duc­ci­ons (afe­gint-n’hi d’anys ante­ri­ors) que con­ti­nuen actius aquest 2023/24. Per Sunyer, l’estrena de Vudú (3318) Bli­xen, d’Angélica Lid­dell, serà una de les peces que més faran par­lar inter­na­ci­o­nal­ment. Es va estre­nar el cap de set­mana de Cre­ació Con­tem­porània, que va tenir una pun­xada de pro­gra­ma­dors res­pecte als anys ante­ri­ors (el 2021 n’hi va haver 87, de set països; el 2022, 75 pro­gra­ma­dors de deu països, i enguany, 60 de deu països).

El Tem­po­rada Alta és un fes­ti­val que sap atraure com­pa­nyies de referència inter­na­ci­o­nal com ara Milo Rau i Tho­mas Oster­me­ier. Enguany s’hi han afe­git Com­pli­cité (després de dècades d’insistència del fes­ti­val) i la com­pa­nyia de dansa Rosas, d’Anne Teresa de Keers­ma­eker, dels Països Bai­xos. La com­pa­nyia britànica està molt satis­feta de la seva par­ti­ci­pació al Muni­ci­pal i ja els ha ofert un altre títol per al 2024. Caldrà veure si s’hi troba l’encaix econòmic. Sunyer no amaga que el seu debut faci­lita molt la seva tor­nada. De cara a l’any vinent, també serà sonada la copro­ducció inter­na­ci­o­nal, que es pro­gra­marà a Celrà, d’una marató de set hores amb cinc espec­ta­cles de com­pa­nyies d’arreu d’Europa (entre les quals hi ha Conde de Tor­re­fiel) en un cicle que rela­ci­oni la natura i les arts.

Un dels encerts que pro­ba­ble­ment es repe­ti­ran és la jor­nada per a tots els públics al Palau Firal. És una opor­tu­ni­tat per pre­sen­tar espec­ta­cles de gran for­mat que no sovin­te­gen a la car­te­llera. El Tem­po­rada Alta vol ser molt res­pectuós amb el Fes­ti­va­lot, que ja pro­grama periòdica­ment un car­tell de con­certs fami­li­ars a L’Audi­tori de Girona al maig. Sunyer con­fia a repe­tir l’opció al Palau Firal, ente­nent que cal aco­blar-hi algun altre mun­tatge poste­ri­or­ment (aquest any ha estat el con­cert dels Antònia Font) que ren­di­bi­litzi l’ade­quació de l’espai. I sí, el Tem­po­rada Alta troba a fal­tar un espai a la ciu­tat ampli i versàtil per incloure espec­ta­cles com ara Dyp­tich, de Pee­ping Tom (que s’ha pro­gra­mat al Jardí de Figue­res perquè era l’únic amb les dimen­si­ons sufi­ci­ents). L’Ajun­ta­ment de Girona va plan­te­jar que no hi haurà, per ara, cap nova inversió per a l’espai obert que plan­teja el Tem­po­rada Alta, tot i que sí que es vol inver­tir en la millora dels equi­pa­ments cul­tu­rals per fer-los més versàtils. En aquest sen­tit, es plan­te­java el Palau Firal com a espai obert per a les pro­pos­tes de més gran for­mat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.