Arts escèniques

ÒPERA

El Liceu repesca la ‘Carmen’ feminista de Bieito, per tercer cop

Estrenada en el Festival de Peralada el 1999, el Gran Teatre del Liceu reposa l’òpera Carmen, que va dirigir Calixto Bieito, per tercera vegada. Es va poder veure el 2010 i el 2015 i també estava programada pel 2019/20, però es va anul·lar per la pandèmia. Per a Bieito, Carmen (ambientada a Ceuta amb legionaris, guàrdies civils i contraban pel mig) representa un xoc frontal entre els mascles i les dones: entre la versió possessiva de l’home i la dona que lluita per alliberar-se. La protagonista, de fet, accepta la mort abans que la submissió, en aquesta partitura de Georges Bizet.

Per a la directora reposadora de l’òpera, Lucía Astigarraga, aquesta Carmen, amb el temps, s’ha redimensionat i és “pertinent” perquè compta amb “veritat humana” independent de les dècades i moments històrics puntuals, cita l’ACN. Ara, del 4 al 17 de gener es representarà en versió orquestra, sense escenografia. També hi ha una sessió Under35 el 3 de gener. Les sopranos que interpreten Carmen, Clémentine Margaine i Varduhi Abrahamyan, han celebrat posar-se al capdavant d’un muntatge sense escenografia que requereix més compromís del repartiment. Margaine ha sentenciat que li agrada aquesta versió perquè pot anar al més “profund” de Carmen i se sent “lliure”. “Prescindir de decorats de manera gairebé sencera li dona molta força. Això ens dona una energia molt més gran perquè hem de fer el doble per representar les emocions”, ha subratllat Abrahamyan, recull l’ACN. Sembla que es manté l’aparició de la bandera que va causar polèmica el 2017 al Teatro Real, a Madrid (i que havia aparegut en les anteriors posades en escena, sense que ningú ho denunciés públicament).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.