Art

ART

La modernitat que ve del cos

El Reina Sofia de Madrid celebra Picasso amb una exposició sobre l’any decisiu de 1906 i el transformador viatge a Gósol

El retrat de Gertrude Stein va afrontar l’artista al repte de trobar el camí cap al segle XX a través de les fonts primitives

L’exposició defensa un Picasso homosensible, anticolonial i transcultural. Només hi falta l’ecologisme El Picasso jove trasllada al cos les recerques formals que el segle XIX havia dipositat en el paisatge

La gran expo­sició del 50è ani­ver­sari de la mort de Picasso no ha tin­gut lloc a Màlaga, on va néixer, ni a Bar­ce­lona, on va for­mar-se, ni tan sols a París, on va fer-se un nom a escala mun­dial, sinó a Madrid, que és on es con­cen­tren els diners que han permès reu­nir en un sol espai obres pro­vi­nents dels prin­ci­pals museus del món per il·lus­trar un dels moments més deci­sius de la tra­jectòria de l’artista i també dels menys com­pre­sos fins ara. Picasso 1906. La gran trans­for­mació, que es pot visi­tar fins al 4 de març al Museu Reina Sofia, no és, mal­grat l’exhi­bició de poder cen­tra­lista que desprèn, una con­cessió a la com­plaença ni a l’espec­ta­cu­la­ri­tat, i se li ha d’agrair al comis­sari, Euge­nio Car­mona, que hagi fet una tria de peces tan deli­cada i excep­ci­o­nal. Hi ha un bé de Déu d’obres mes­tres, començant pel for­mi­da­ble Retrat de Ger­trude Stein, un reclam indis­cu­ti­ble, i con­ti­nu­ant amb la Dona que es pen­tina, Els dos ger­mans o L’harem, la pri­mera pin­tura “ple­na­ment moderna de Picasso”, d’acord amb Jèssica Jac­ques Pi, la millor estu­di­osa d’aquest període, però no són pas de les més fixa­des pel reper­tori picassià que el dis­seny de tas­ses de cafè i samar­re­tes ens ha fet avor­rir: les rat­lles mari­ne­res, el colom de la pau, les llàgri­mes pun­xe­gu­des de la dona que plora. Aquest Picasso de Madrid és un artista de vint-i-pocs anys en plena tran­sició cap a la moder­ni­tat insòlita que repre­sen­tarà Les senyo­re­tes d’Avinyó –no ha vin­gut pas des del MoMa, però hi és pres­sen­tit a cada sala–, i que, per tant, no és encara el Picasso ins­ti­tu­ci­o­na­lit­zat pel dis­curs de l’avant­guarda heroica ni tam­poc el bohemi moder­nista que fins feia poc expe­ri­men­tava amb l’esti­lit­zació malen­co­ni­osa de l’època blava.

En aquell any de cruïlla, Picasso de fet ja donava símpto­mes d’estar dei­xant enrere l’època rosa, estre­ta­ment rela­ci­o­nada amb la seva fas­ci­nació pel món del circ i el seu ena­mo­ra­ment joiós de Fer­nande Oli­vier un cop superat el dolor pel suïcidi de l’amic Car­les Casa­ge­mas. L’expo­sició del Reina Sofia arrenca jus­ta­ment aquí, amb els cro­quis de la Suite dels sal­tim­ba­quis, quan el cos es difu­mina i el ros­tre encara s’esforça a ser algú, però també, i de manera sor­pre­nent i enllu­er­na­dora, amb una pin­tura molt ante­rior, un retrat de model acadèmic de 1896, quan Picasso era el fill apli­cat del mes­tre de Llotja José Ruiz, que ja apunta cap a un dels eixos de la pro­posta: la moder­ni­tat més radi­cal passa pel cos, enfront de les recer­ques for­mals que dipo­si­ta­ven aquesta mena de con­ques­tes en les eva­po­ra­ci­ons de l’atmos­fera pai­satgística o en la podri­dura de les frui­tes dis­po­sa­des a taula, ja fos a través de Corot o de Cézanne. Assa­jant l’arti­cu­lació dels cos­sos, ara eixan­car­rats o a la gat­zo­neta, ara aixe­cant una cama, ara d’esquena o de per­fil, ara por­tant a coll una cri­a­tura, Picasso des­criu fenòmens mecànics, per més que hi pro­jec­tem sen­sa­ci­ons deri­va­des dels detalls biogràfics que li conei­xem, de la sen­si­bi­li­tat del seu temps o de la nos­tra manera de con­ce­bre el movi­ment com el do de ser aco­llits per l’espai o de con­fron­tar-nos amb els límits d’un altre cos. Aquesta inda­gació és pre­sent al llarg de tota l’expo­sició, més i tot quan Picasso ja deixi d’obser­var els sal­tim­ban­quis per fixar l’atenció en els ges­tos ances­trals de les page­ses de Gósol.

L’absència de catàleg, en una expo­sició que s’ha pro­mo­ci­o­nat com a “tesi de tesis”, pre­ci­sa­ment per cor­re­gir cer­tes inter­pre­ta­ci­ons que havien rebai­xat aquest període a un mer epíleg de l’època rosa o a un pròleg de l’ingrés apoteòsic en l’avant­guarda que supo­sa­ran Les senyo­re­tes d’Avinyó, obliga a refiar la com­prensió del recor­re­gut als tex­tos de sala, cap dels quals no esmenta el tre­ball pio­ner de Jèssica Jac­ques, que ja asse­nya­lava com en el Picasso de 1906, i en con­cret arran de l’estada a Gósol, encai­xen tots els refe­rents que l’artista havia anat por­tant al seu ter­reny en dosis titu­be­jants, des dels bai­xos relleus egip­cis i la ceràmica grega als kuroi preclàssics, l’escul­tura ibera, els fres­cos pom­pe­ians, les talles romàniques, l’art africà i les lliçons del Greco, Ingres, Corot, Degas, Cézanne i Matisse (el des­ple­ga­ment és tan excep­ci­o­nal, que per il·lus­trar els refe­rents, hi ha ni més ni menys que el Sant Sebastià del Greco, qua­dres de Corot i Cézanne, o figu­re­tes afri­ca­nes, pre­hel·lèniques o ibe­res del Cerro de los San­tos pro­vi­nents del Museo Arqueológico Naci­o­nal), a la recerca d’un llen­guatge que els era alhora deu­tor i cor­recció amb un espe­rit de trans­gressió que fre­gava la irre­verència. Més encara: les diver­ses gra­da­ci­ons ter­ro­ses i ocres que l’artista tras­llada a les teles d’aquest moment no són per des­comp­tat deri­va­ci­ons del període rosa, com han afir­mat durant anys la majo­ria d’his­to­ri­a­dors de l’art, però tam­poc ema­na­ci­ons d’un supo­sat cro­ma­tisme gosolà, que tira més aviat al gris blavós i al verd, sinó fruit de l’interès crei­xent de l’artista per la figura humana, de la qual l’ocre és, com cons­ta­tava Jèssica Jac­ques, “el grau zero del color” com a pas obli­gat per “tor­nar dis­ci­pli­na­da­ment a la pell”.

L’apor­tació més ori­gi­nal de l’expo­sició del Reina Sofia, ben mirat, és la menys docu­men­tada, i es con­cen­tra en una petita vitrina can­to­nera on s’exhi­bei­xen unes quan­tes de les postals edi­ta­des a par­tir de les foto­gra­fies que el baró Wil­helm von Glo­e­den va fer a l’illa de Taor­mina, a finals del segle XIX, de nois impúbers, gene­ral­ment nus, adop­tant poses d’estàtues gre­gues en una Arcàdia dio­nisíaca. Podria ser que Picasso conegués aques­tes estam­pes, que van cir­cu­lar amb gene­ro­si­tat per tot Europa, sovint de sotamà pel seu ero­tisme sub­til, però l’expo­sició no ajuda a com­pren­dre’n la con­nexió, menys encara pel fet que les imat­ges tan sols s’acom­pa­nyen de la trans­cripció d’un text de Roland Bart­hes molt poste­rior, de 1978, que hi fa referència més aviat com una mos­tra d’ero­tisme kitsch. Posats a bus­car fonts visu­als del clas­si­cisme arcaic alter­na­ti­ves a les que pro­por­ci­o­na­ven les exca­va­ci­ons i els museus, hau­ria estat més con­vin­cent il·lus­trar aquest apar­tat amb les foto­gra­fies que el comte Harry Kess­ler va fer d’ado­les­cents grecs igual de desin­hi­bits durant el viatge a Grècia amb Aris­ti­des Mai­llol del 1908, just dos anys després del pas de Picasso per Gósol però fruit en tot cas del mateix ambi­ent de retorn a les ruïnes, i que van ser­vir també de models perquè l’escul­tor de Banyuls rege­nerés, en con­tacte amb cos­sos vius, el seu acos­ta­ment al clas­si­cisme medi­ter­rani. Al cap­da­vall, Picasso no havia estat a Taor­mina, però sí a la gale­ria d’Ambroise Vollard, on Mai­llol havia expo­sat per pri­mera vegada el 1902 i de qui no des­co­nei­xia les recer­ques gre­gue­jants.

Passa el mateix amb una altra vitrina, igual de dis­creta en un racó, que pretén reforçar l’interès per l’ales­ho­res ano­me­nat “art negre” exhi­bint unes quan­tes postals etnogràfiques d’indi­vi­dus tri­bals de l’Àfrica sub­sa­ha­ri­ana i que pro­du­eix cert sen­ti­ment de ver­go­nya ali­ena, per la feblesa argu­men­tal i l’obvi­e­tat de l’asso­ci­ació, incom­pren­si­bles en un mun­tatge d’aquesta cate­go­ria, per més que s’hagin anat a bus­car postals d’època de cap a 1900. El poti-poti de referències cul­tu­rals de les quals s’apro­pi­ava Picasso, entre les quals s’hi troba a fal­tar la cul­tura de mas­ses, esmen­tada però gens desen­vo­lu­pada, aca­ben totes resu­mi­des en el con­cepte de “pri­mi­ti­visme”, que si no em vaig des­comp­tar és al·ludit una vin­tena de vega­des als tex­tos de sala. Aquesta insistència no fa sinó que l’expo­sició es des­men­teixi a si mateixa i es des­ple­gui com un llarg excurs per con­fluir en el fabulós joc de màsca­res de Les senyo­re­tes d’Avinyó, que, torno a dir-ho, no hi és, però com si hi fos.

Qui hagi tin­gut la paciència d’arri­bar fins aquí pot tenir la impressió que Picasso 1906 és una expo­sició fallida, i hau­ria de reme­tre’m al prin­cipi del text per insis­tir que no, que aquí hi ha una col·lecció d’obres sen­sa­ci­o­nals dis­per­ses per museus de tot el món que mai no s’havien pogut veure aple­ga­des en un mateix lloc i orde­na­des amb gran eficàcia nar­ra­tiva. Lle­gint només les car­tel·les, te’n pots fer una idea cabal: venen de París, Chi­cago, Bos­ton, Nova York, Filadèlfia, Cle­ve­land, Göteborg, Hous­ton, del mateix Reina Sofia. La selecció és pro­di­gi­osa És el dis­curs, en tot cas, el que fla­queja sovint, sobre­tot quan plan­teja relec­tu­res “actu­a­lit­za­des” (quina mania, per Déu!) del Picasso pre­a­vant­guar­dista a la llum de la teo­ria queer, de la crítica colo­ni­a­lista, de la trans­cul­tu­ra­li­tat, de les “pràcti­ques pro­ces­su­als” i de l’homo­se­xu­a­li­tat. I si no hi sur­ten ni l’eco­lo­gisme ni el vega­nisme ni les pro­tes­tes dels page­sos deu ser perquè el pai­satge i la natura morta són absents de les tro­ba­lles del Picasso d’aquest any. L’androgínia de molts dels per­so­nat­ges que pinta Picasso en aquesta etapa, de malucs estrets i ros­tres pocs defi­nits, i fins la mateixa amis­tat amb Ger­trude Stein, ser­veix a Euge­nio Car­mona per inten­tar esme­nar la plana del miso­gin, mal­trac­ta­dor i hete­ro­se­xual furi­bund que era, mal que ens pesi, el pro­digiós Picasso, per la via d’una supo­sada sen­si­bi­li­tat homoeròtica que, més enllà d’algu­nes amis­tats que al cap­da­vall va desa­ten­dre, com al pobre Anto­nin Artaud, no van ser deter­mi­nants en la defi­nició ico­nogràfica de la seva obra.

Més creïble és, en canvi, la teo­ria segons la qual Ger­trude Stein, a qui va retra­tar només una vegada, encara que fos la deci­siva (a Madrid, con­fron­tada amb el magnífic auto­re­trat del mateix any de l’artista), va intro­duir-lo en els debats de la crítica moderna que sos­te­nien la rellevància de “la pin­tura en si mateixa”, més enllà del motiu esco­llit, i que por­ta­ran Picasso, jus­ta­ment aquest 1906, a con­cen­trar-se tant en la dis­so­lució de la vella pers­pec­tiva que dis­tin­gia entre el fons i la figura, emmar­cats ara per una sim­ple rat­lla, un sòcol, i a anti­ci­par-se a l’abs­tracció, d’aque­lla manera sem­pre pru­dent, a un pas de l’abisme, amb la seva nova tendència als tons inde­ci­sos i els per­fils ina­ca­bats. La sala dedi­cada a l’estada a Gósol, per a la qual el MNAC ha cedit la mare­dedéu de Santa Maria del Cas­tell que tant va impres­si­o­nar-lo, és de les més ino­bli­da­bles, encara que només fos per la Dona dels pans i per enten­dre que la gran con­questa no és la finíssima bellesa de Fer­nande amb ulls i celles romànics, sinó les enor­mes oblees de pa de ral que porta al cap, com si tra­ginés el pes del món, un vòrtex side­ral. A Fer­nande Oli­vier, per cert, se li dedica un espai propi com a ins­pi­ra­dora d’un ico­no­tip femení que Picasso desen­vo­lu­pa­ria i por­ta­ria a l’exas­pe­ració amb les seves pare­lles suc­ces­si­ves, però que neix aquí, en la des­ma­te­ri­a­lit­zació del cos amb obres tan sen­sa­ci­o­nals com la talla de fusta de boix on la repre­senta quasi com una larva tot just for­mant-se. Té raó Euge­nio Car­mona quan afirma que el Picasso de 1906 té enti­tat pròpia, no com a colofó ni preàmbul de res, perquè és en aquest moment que assaja una hibri­dació inau­dita en la història de l’art de les fonts pri­mi­ti­ves, totes alhora, en un llen­guatge no només modern, sinó mera­ve­llo­sa­ment fresc i vita­lista.

Ve de la plana ante­rior

Publicacions
Picasso té una bibliografia tan extensa, que costa descobrir-li facetes noves. Però n’hi ha. L’aportació més rellevant és l’estudi d’Annie-Cohen Solal ‘Un extranjero llamado Picasso’, que explica per què mai no va obtenir la nacionalitat francesa. Mercedes Guillén, a ‘Picasso con los exiliados’, evoca el suport que va prestar als refugiats espanyols, i Vibop recupera l’assaig de Josep Palau i Fabre ‘Vides de Picasso’.

Picassians i mironians

Els actes oficials de commemoració dels cinquanta anys de la mort de Picasso, organitzats en col·laboració entre els estats espanyol i francès, han tingut per descomptat projecció a Barcelona amb la doble exposició organitzada al Museu Picasso i la Fundació Joan Miró, que tres setmanes abans que es clausuri, el pròxim 25 de febrer, ha rebut ja prop de 280.000 visitants. Miró-Picasso, que confronta les obres dels dos artistes coincidint també amb el quarantè aniversari de la mort de Miró, és de les millors exposicions que s’han vist en molt de temps, no només perquè reuneix unes 250 obres provinents de col·leccions de tot el món, incloses algunes de tan excepcionals com La masia o el teló per al ballet Mercure, sinó perquè més enllà de les complicitats i els paral·lelismes que el recorregut permet traçar entre els dos artistes, queda flotant a l’aire una percepció incòmoda i gairebé esglaiadora: allà on Picasso sempre s’atura a un pas de l’abisme, Miró salta endavant i abraça el buit. Es podrà ser més mironià o més picassià, però la bèstia grossa de l’art del segle XX no hi ha cap dubte de qui l’encarna.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia