ARTS ESCÈNIQUES
L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica
El musical L’alegria que passa ha estat el més celebrat en aquesta edició dels Premis de la Crítica: fins a cinc guardons (musical, actriu i actor de musicals, dramatúrgia i composició musical) ha rebut en la gala d’aquest dilluns al Teatre Romea. El que es presenta com el darrer musical de creació de Dagoll Dagom (a la tardor s’acomiaden reposant Mar i Celal Teatre Victòria) també comparteix nominació a millor musical als premis Talia estatals, que convoca la Academia de las Artes Escénicas per segon any amb El fantasma de la ópera i The book of mormon, que es donaran el 22 d’abril, podria fer el salt a Madrid, segons afirmava la productora de la companyia, Anna Rosa Cisquella, dijous, en un debat a la Fundació SGAE, organitzat en motiu dels Premis de la Crítica. La gala va reunir al Romea unes 600 persones, poques hores després que Catalunya hagi batut el rècord d’assistència als teatres en un sol dia (a 145 teatres) amb 55.583 espectadors. La drag més patriòtica de Catalunya, Jèssica Pulla, va rebre l’audiència d’uns premis que ja van per la 26a edició.
El jurat de teatre dels Premis de la Crítica va destacar com a espectacle nacional una peça que només s’ha vist dos dies a Salt, al Temporada Alta, que el va coproduir: Vudú (3318) Blixen, d’Angélica Liddell. També el muntatge internacional ve del festival de tardor, Drive your plow over the bones of the dead, de Complicité. En dansa, l’espectacle més celebrat estrenat el 2023 ha estat A BEGINNING_expanded version d’Aurora Bauzà & Pere Jou que es va veure al Dipòsit del Rei Martí, pel Festival Grec. Els Premis de la Crítica han premiat peces més vistes com La plaça del diamant (direcció de Carlota Subirós i escenografia per a Max Glaenzel); Love, love, love (actriu per a Laia Marull); Tots eren fills meus (actor de repartiment per a Quim Àvila); La nostra ciutat (actriu de repartiment Paula Malia). Pel que fa a teatre de petit format s’ha destacat El gos, de Lluïsa Cunillé, que es va representar a La Gleva i L’home de teatre (actor per a Andreu Benito, en la nova Heartbreak hotel). Pel que fa a noves tendències, l’Agrupació sr. Serrano en surt reforçat per Extinció, mentre que es valora les eines digitals d’Una illa, un altre muntatge d’aquesta companyia, estrenat al Grec. Tot el que passarà a partir d’ara s’ha reconegut amb el premi al text de Joan Yago, autor de La Calòrica. Aquesta companyia només ha esgarrapat el premi de vestuari per a Le Congrés ne marche pas, de les cinc nominacions de sortida.
Pau Coya és l’altre triomfador de la nit amb el premi Revelació (ha debutat a Catalunya el 2023, als 34 anys, amb Cavallet de mar i Pols de diamant després iniciar trajectòria a Palma). També es va endur el reconeixement dels crítics joves, Novaveu.
En teatre familiar, el jurat s’ha abonat al palmarès d’An-ki, una peça per a públic reduït que caldria programar-se amb una llarga estada. De Fira Tàrrega surt el premi d’Arts de carrer (Plata, de les coreògrafes Big Bouncers) i també una menció especial al parkour de Be Flat, (Follow me).Pel que fa a circ Roi Borrallas guanya amb el seu inclassificable Solo i la Company Midnight s’endú la categoria internacional, categoria que debuta enguany.
Des d’ara, el guardó a sala pren el nom de Joan-Anton Benach, crític mort recentment i que va ser el descobridor del Mercat de les Flors com a escenari: s’ha premiat el treball de programació de L’Artesà al Prat de Llobregat. Els constructors d’escenografia Germans Castells han rebut el Pérez de Olaguer a la trajectòria i l’activista incansable Araceli Bruch el reconeixement a la creació en femení (Premi Maria José Ragué).