Cinema

Crítica

L’amor sempre pot ser subversiu

Resulta interes­sant que La bèstia a la jun­gla, un relat breu de Henry James del 1903, hagi ins­pi­rat dues pel·lícules pràcti­ca­ment con­ce­bu­des al mateix temps a França: en cap cas es tracta d’una mera adap­tació, sinó d’una apro­pi­ació lliure. L’una, diri­gida per Patric Chiha, du el mateix títol que la nar­ració de l’escrip­tor nord-ame­ricà, que hi aborda com, en el curs del temps, un home evita viure una relació d’amor amb una dona que també l’estima.

Això per la por de cau­sar i patir un dolor que, tan­ma­teix, pot­ser encara és més gran en la renúncia. En aquesta pel·lícula tot passa en una dis­co­teca, del 1979 i el 2004, sense que els ena­mo­rats canviïn men­tre la resta ho fa.

En l’altra, que ara ens ocupa, Ber­trand Bone­llo (reduint el títol a La bèstia, pre­ser­vant el mis­teri ori­gi­nal de James: què ho és, si no és la mateixa por?) juga amb tres tem­po­ra­li­tats i mol­tes idees foca­lit­zant-se en el per­so­natge femení (Gabri­e­lle) que hi encarna l’actriu Léa Sey­doux,

El cas és que aquesta bèstia fílmica (amb l’audàcia pròpia del també direc­tor de Tire­sia, L’apo­llo­nide, Saint Lau­rent i Zombi Child) va mudant de gènere en la mesura que el relat laberíntic va alter­nant la tem­po­ra­li­tat en què es tro­ben i sepa­ren els poten­ci­als amants. 1910, a París: melo­drama d’època amb per­fum pot­ser irònic de James Ivory, però també amb l’empremta del Res­nais de L’any pas­sat a Mari­en­bad. 2014, Los Ange­les: un thri­ller d’una inqui­e­tant atmos­fera lync­hi­ana amb Gabri­e­lle asset­jada per l’home (un arque­tip mas­culí mutant?) assu­mit per George MacKay. 2044: ciència-ficció en què la IA exi­geix a Gabri­e­lle que depuri els seus sen­ti­ments i emo­ci­ons. És des d’aquest futur distòpic que es par­teix i es va recu­lant en el temps.

Henry James devia tenir consciència que la passió amo­rosa sem­pre ha pogut ser sub­ver­siva, començant per un mateix, que així pot evi­tar-ne el risc. Bone­llo exposa des del pre­sent que tot està en marxa per evi­tar(-nos) que no esti­guem dis­po­sats a sevir al sis­tema.

La bèstia
Director: Bertrand Bonello Intèrprets: Léa Seydoux, George MacKay, Dasha Nekrasova, Julia Faure
França, 2023


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia