Còmic

Còmic

‘El Rei dels cargols’, una novel·la gràfica “melancòlica” amb tocs de ciència ficció i realisme màgic

El guionista David Pamies i el dibuixant David Sánchez presenten l’obra guanyadora del Premi Finestres de Còmic en Català 2023, relat gràfic amb herència del còmic post ‘underground’ americà

“Volia fer una història melancòlica, d’humor negre i de persones que toquen fons”, diu David Pamies (Elx, 1982) sobre la novel·la gràfica El rei dels cargols que acaba de publicar-se després que el 2023 guanyés la segona edició del Premi Finestres de Còmic en Català que, a més de la publicació a l’editorial Finestres, té 25.000 euros de recompensa econòmica per a la realització de l’obra. Els aspirants havien de presentar un projecte de 24 pàgines .

Pamies és el guionista de l’obra que ha dibuixat David Sánchez (Madrid, 1977) i a més de sortir-li una obra melancòlica també ha construït un relat que té molt a veure amb la ciència-ficció i el realisme màgic.

Un inspector de policia i el seu ajudant han d’investigar el cas d’una misteriosa mort a Amarillo, a l’estat de Texas. Les característiques del cas fan pensar en actes rituals satànics. I efectivament, a la història apareix el diable a l’infern. La narració també tindrà parada al cel. Tot plegat posa de relleu que al món del més enllà també hi ha lluita de poder.

Pamies i Sánchez van començar a treballar d’una manera curiosa. Pamies és científic, concretament és neurotoxicòleg, és a dir un investigador de com afecten els productes químics al cervell. Tanta sapiència no la podríem tenir a prop i Pamies treballa en el seu camp des de fa anys a Lausana, a Suïssa. A banda de la ciència, la seva passió ha estat el món de la ficció, els còmics sempre l’han fascinat i no ha parat mai d’escriure guions que per circumstàncies adverses finalment no acabaven en una història dibuixada. “Un bon dia vaig decidir que em produiria jo mateix el meu guió i vaig buscar un dibuixant al qui pagaria perquè donés forma gràfica a la meva història ”. A tot això, i mentre Pamies i Sánchez havien posat en marxa la seva associació, va sortit¡r la possibilitat de presentar-se al premi Finestres i així ho van fer.

Al seu torn, Sánchez va començar la seva carrera com il·lustrador. “Vaig muntar la meva empresa de samarretes i feia il·lustracions. Tot anava bé, però als 30 anys em vaig adonar que el que m’havia portat al dibuix era la meva afició del còmic i encara no n’havia fet cap”. Els seus inicis van ser encoratjadors: “Vaig guanyar el Premi a l’Autor Revelació del Saló del Còmic i, a més, Astiberri, la primera editorial al que vaig presentar la meva obra, em va acceptar”.

A El rei dels cargols es fan sentir les influències gràfiques del dibuixant, sobretot la dels autors nord-americans com Els germans Hernandez, Peter Bagge, Charles Burns, Chris Ware, Seth, Joe Matt o i Chester Brown que així pel broc gros podríem definir com els hereus de l’underground americà clàssic de Robert Crumb o Gilbert Shelton. A aquest autors, Sánchez va arribar després d’haver d’haver gaudit de clàssics europeus com Hergé, Moebius o Manara.

Pamies, que va ser un lector de superherois, té com a referència a dos grans renovadors del gènere als anys vuitanta: Els guionistes britànics Alan Moore i Neil Gaiman. Pamies està preparant una continuació d’El rei dels cargols, però encara no té la certesa de si l’obra guardonada tindrà continuïtat.

La primera edició del Premi Finestres de Còmic en Català va ser guanyada per Max i la que correspon a 2024 per Nadia Hasid per l’obra, encara no publicada, Mala olor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.