Cultura popular

TRADICIÓ

La Patum recupera tres partitures de fa un segle

Diumenge, s’interpretaran en públic en un concert al Teatre municipal de Berga

La troballa va aparèixer a l’arxiu de Ramon Miquel Safont

La darrera composició ‘oblidada’ es remunta al 1993

La Patum té 600 anys d’història. I, per això, la tro­ba­lla de tres par­ti­tu­res escri­tes entre el 1925 i el 1936 revela que, avui encara hi ha mate­rial a conèixer d’aquesta festa ava­lada pel reco­nei­xe­ment com a Patri­moni Imma­te­rial de la Huma­ni­tat per la Unesco. Les com­po­si­ci­ons s’inter­pre­ta­ran aquest diu­menge durant el con­cert Lam­bert: La Patum de Berga, que la Cobla Berga Jove durà a terme diu­menge, al Tea­tre Muni­ci­pal de Berga. El con­cert es repe­tirà el 27 d’abril, a l’Amet­lla de Merola.

El pri­mer ball va sor­tir d’unes par­ti­tu­res manus­cri­tes per a piano titu­la­des Balls de la Patum, i sig­na­des per la ber­gue­dana Con­xita Come­llas Casals. Els altres dos es tro­ba­ven en uns plecs de par­ti­cel·les de l’Orques­tra Lira Ber­gue­dana titu­lats Balls pri­mi­tius sense cap referència a la Patum. En tots dos casos, els balls obli­dats es tro­ba­ven enmig d’altres par­ti­tu­res i músiques de la festa que sí que han sobre­vis­cut fins a l’actu­a­li­tat.

El músic Lluís Gual ha loca­lit­zat aquests dos balls de Nans i el ter­cer de Gegants que, tot i que s’havien arri­bat a tocar a la plaça, no sonen des d’abans de la Guerra Civil. For­men part de l’arxiu del col·lec­ci­o­nista Ramon Miquel Safont.

El col·lec­ci­o­nista, pro­pi­e­tari i res­pon­sa­ble de l’arxiu família Gal­de­ric Safont, va con­vi­dar Gual a visi­tar el seu arxiu docu­men­tal per con­sul­tar algu­nes par­ti­tu­res velles que li sem­blava que podien tenir interès. Gual des­taca el valor de la tro­ba­lla, ja que la dar­rera vegada que es van incor­po­rar peces retro­ba­des a la música de la Patum va ser el 1993, quan Ricard Cua­dra Cam­prubí (Berga, 1951-1977) va orga­nit­zar el con­cert Patum: música obli­dada, i va acon­se­guir rein­tro­duir a la festa músiques que havien estat arra­co­na­des pel pas dels anys.

Per al col·lec­ci­o­nista “aques­tes par­ti­tu­res demos­tren que encara no ho sabem tot sobre La Patum, sobre la ciu­tat i sobre les nos­tres fes­tes: només conei­xem la part moderna”, subrat­lla a l’ACN. En aquest sen­tit, ha apro­fi­tat l’anunci de la tro­ba­lla per rei­vin­di­car que el seu arxiu par­ti­cu­lar “està obert. Quin és el destí final d’aquest arxiu? La ciu­tat de Berga.”, afe­geix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia