Música
Empúries acull un concert de músics exiliats
Un quintet inèdit de Common Routes unirà dissabte a dos francesos i una iraniana exiliada a París amb dos llatinoamericans residents a Barcelona, dels quals un és exiliat
Les ruïnes d’Empúries esdevindrà escenari de l’únic concert a Catalunya de Common Routes, un projecte cultural que transmet la realitat de l’exili i la diversitat cultural a ritme de world music i a partir de la creació comuna entre joves talents europeus i músics exiliats i immigrants al vell continent. El concert tindrà lloc dissabte 25 de maig, a les 22.30 h, al restaurant Bretta (Museu d’Arqueologia de Catalunya-Empúries) i l’entrada serà gratuïta.
Durant la vetllada, tocarà un quintet format pel trio original del projecte, Common Routes, el colombià Néstor Castellanos (piano), exiliat a Barcelona, i el peruà Miguel Gistau (guitarra), establert a la capital catalana.
El grup Common Routes va néixer a París a partir de l’encontre entre els francesos Antoine Girard (acordió) i Olivier Kikteff (guitarres) amb la iraniana Aida Nosrat (violí i veu), exiliada a la capital francesa. Castellanos, Gistau i el trio Common Routes faran un repertori únic, inèdit, basat en la barreja de gèneres i estils de procedències diverses.
Com a projecte, Common Routes uneix a set agents culturals de sis països diferents, entre d’altres la productora Babel Arts, amb seu a Barcelona, i compta amb l’aval de la Unió Europea (programa Europa Creativa). L’objectiu d’aquesta iniciativa és fomentar l’intercanvi entre músics europeus emergents i d’altres continents, exiliats a Europa, i promoure la professionalització dels artistes refugiats. A banda de ser un projecte cultural i d’integració laboral, Common Routes concep l’encontre entre cultures com a un primer pas per enriquir l’escena musical amb obres actuals d’arrels compartides.
Dividit en dues fases, el projecte va arrencar l’any 2023 amb la posada en marxa d’una residència artística a cada una de les ciutats participants: París, Brussel·les, Catània, Poznan, Budapest i Barcelona. En total, van participar-hi 15 d’artistes, dels quals set són exiliats. A la capital catalana, la residència va tenir lloc a la Fàbrica de Creació Fabra i Coats.
La segona fase del projecte és aquest any i consisteix a presentar en viu cada una de les formacions sorgides a les diferents trobades creatives; entre d’altres la de Barcelona, que constituirà a més la presentació oficial de Common Routes Catalunya.
Des del punt de vista social, Common Routes posa l’accent en l’arribada cada cop més massiva de refugiats que escapen de conflictes bèl·lics, règims autoritaris i crisis econòmiques o mediambientals i la seva integració en les societats europees. “Què han de fer els nous residents amb la seva llengua i cultural?, han d’oblidar-la per assimilar-se o han d’aferrar-se a una mena de defensa contra la cultura del país d’acollida?” És la pregunta que es fan els responsables del projecte, i arriben a següent conclusió: “cal facilitar l’existència d’obres transculturals en viu per commoure el públic i intentar conscienciar-lo de la importància de la convivència a Europa.”
L’impulsor de la iniciativa és l’activista cultural Saïd Assadi, fundador a França de l’agència i segell discogràfic Accords Croisés, especialitzat en músiques del món. Assadi situa l’origen del projecte en l’afluència massiva de refugiats, però també en el fenomen de la concentració d’empreses al sector cultural i la consegüent “fragmentació entre ’caps de cartell’, artistes emergents i exiliats, entre els quals creix la precarietat i fa més difícil l’entrada al mercat”, explica. Assadi considera necessari capgirar aquesta tendència.