Altres

La ciutat d’ideals

Elogi dels franctiradors de la cultura

No ho dubteu, l’època daurada de la cultura catalana, tornarà. El nostre rearmament com a nació ha de ser cultural

Diu el Dic­ci­o­nari de l’Ins­ti­tut d’Estu­dis Cata­lans que un franc­ti­ra­dor és un (1) com­ba­tent que no per­tany a cap exèrcit regu­lar i (2) una per­sona que actua indi­vi­du­al­ment, sense dis­ci­plina de par­tit o de cor­po­ració. Qual­se­vol de les dues accep­ci­ons ens ser­vei­xen per defi­nir metafòrica­ment aque­lles per­so­nes o col·lec­tius que gràcies al seu talent, a la seva per­se­ve­rança i –a vega­des tos­su­de­ria– acon­se­guei­xen tirar enda­vant pro­jec­tes cul­tu­rals la via­bi­li­tat dels quals des­men­teix tota la lògica de mer­cat a la que estem sot­me­sos i tots els incon­ve­ni­ents i tra­ves burocràtiques de dife­rent ordre que ens podem ima­gi­nar. Són, en aquest sen­tit, autèntics motors al ser­vei de la cul­tura: capaços d’ima­gi­nar pro­jec­tes, de con­ci­liar volun­tats, de des­bros­sar camins, d’esta­blir com­pli­ci­tats i d’entu­si­as­mar com­panys d’aven­tura. Però sobre­tot són gent a qui no espanta la feina, gent cons­tant, gent que no espera res més a canvi que la seva pròpia satis­facció de veure la feina ben feta i d’anar posant fites en aquest camí cos­te­rut i sovint per­de­dor que és la cul­tura cata­lana. L’ambició i l’estima per la cul­tura del país són el seu estímul, no pas el reco­nei­xe­ment o les cati­fes ver­me­lles sovint massa limi­ta­des a un reduït eco­sis­tema d’star sys­tem cul­tu­ral bar­ce­loní.

En una soci­e­tat hi ha molta gent que tre­ba­lla –i bé– per la cul­tura. A la soci­e­tat cata­lana, també. Alguns ho fan des dels dife­rents nivells de governs, altres aixo­plu­gats en grans equi­pa­ments, altres des de les uni­ver­si­tats o les grans empre­ses. Però molts, la majo­ria, ho fan des del seu esforç per­so­nal, en hores, en diners. Des de la sole­dat dels autònoms, les micro­em­pre­ses o les asso­ci­a­ci­ons. Hi ha franc­ti­ra­dors de la cul­tura d’abast local –quants ele­ments patri­mo­ni­als s’hau­rien malmès si no hagués estat per l’entu­si­asme de l’eru­dit local cor­res­po­nent o del grup d’estu­dis del muni­cipi!– o d’abast naci­o­nal o sec­to­rial; franc­ti­ra­dors que creen, franc­ti­ra­dors que estu­dien, franc­ti­ra­dors que finan­cen. Tots són neces­sa­ris. I és gràcies a tots ells que l’edi­fici cul­tu­ral català ha aguan­tat històrica­ment tots els embats que venint del nord o del sud han inten­tat ender­ro­car-lo. Per què una cul­tura que no té un estat dar­rere, només és capaç de sobre­viure i de pro­jec­tar-se al món si hi ha una comunió entre aquells que –cadascú des del seu paper– són capaços d’ima­gi­nar i de fer. Si ens hi fixem, per exem­ple, en el camp de l’arqui­tec­tura, cap dels edi­fi­cis més emblemàtics i –ai las!– visi­tats de la ciu­tat de Bar­ce­lona s’ha finançat –a diferència d’altres capi­tals del món– amb diners públics: des del Palau de la Música fins a l’Hos­pi­tal de Sant Pau pas­sant per la Sagrada Família o La Pedrera. Tots ells són fruit del geni cre­a­dor d’uns arqui­tec­tes, de la des­tresa dels arte­sans i de l’encàrrec d’aquells que els finançaren. Si la soci­e­tat no hagués arris­cat, s’hagués inhi­bit de les seva res­pon­sa­bi­li­tat, si no hi hagués hagut ningú capaç d’ima­gi­nar, capaç de remoure inèrcies i empren­dre un camí dife­rent, avui seríem més pobres cul­tu­ral­ment par­lant.

Com deia, la cul­tura cata­lana ha tin­gut franc­ti­ra­dors que, com fites en el camí, ens han permès recorre’l fins al punt on som ara. Franc­ti­ra­dors gegants com Joan Coro­mi­nes o Pom­peu Fabra o Pau Casals, per exem­ple. O Fran­cesc Cambó o Lluís Caru­lla o Max Cah­ner, per citar-ne només alguns, l’obra dels quals ha depas­sat la seva existència i que són ben cone­guts per tots. Però també són franc­ti­ra­dors cul­tu­rals no els grans noms que tenen car­rers i pla­ces, sinó aquells que avui, mal­grat tots els mal­grats no es ren­dei­xen i seguei­xen cre­ant, estu­di­ant o difo­nent i pro­mo­vent la cul­tura cata­lana. N’hi ha cen­te­nars. Penso, per exem­ple, en l’Albert Nau­din i en Ber­nat Gasull direc­tor i guio­nista de la pel·lícula Canigó 1883 i tots aquells direc­tors i pro­duc­tors audi­o­vi­su­als que fan del català la seva llen­gua de cre­ació, en la Merit­xell-Anfi­trite Àlva­rez, ànima de la lli­bre­ria Natura Lli­bres d’Alins a la Vall Fer­rera i en tots els lli­bre­ters que, dia rere dia, obren la per­si­ana del seu esta­bli­ment, o en Jesús Argentó Raset, edi­tor d’Stro­li­gut, revista de lite­ra­tura cata­lana i tots els pres­crip­tors i crítics lite­ra­ris, o en el Ricard Bru, pro­fes­sor uni­ver­si­tari que té tot l’art català i japonès al cap, o en tots aquells que fan esforços de divul­gació de la cul­tura a les xar­xes soci­als com el compte d’història medi­e­val de @Pol­Ju­nyentM o el d’arqui­tec­tura @efe­marq de Jan Xal­met o el del caçador de gra­vats rupes­tres @Casa­ma­jor­Jordi. O els volun­ta­ris de les pare­lles lingüísti­ques. O els músics que fan de direc­tors de corals quan sur­ten de les seves fei­nes o totes les com­pa­nyies de tea­tre ama­teur o colles de cul­tura popu­lar o tants i tants altres que man­te­nen viva, des de la dis­creció i la quo­ti­di­a­ni­tat la cul­tura del país.

S’explica que l’explo­ra­dor polar Sir Ernest Shack­le­ton per reclu­tar homes per a l’expe­dició de l’Endu­rance va publi­car un anunci al diari que deia: “Es bus­quen homes: Per viatge perillós. Sou baix, fred intens, llargs mesos de fos­cor com­pleta, perill cons­tant, retorn segur dubtós. Honor i reco­nei­xe­ment en cas d’èxit.” L’anunci, que mai no es va publi­car i per tant no va exis­tir real­ment, ha pas­sat a la història com a síntesi de la volun­tat d’aven­tura de l’època dau­rada de l’explo­ració. La cul­tura cata­lana neces­sita també gent des­presa, ambi­ci­osa, incan­sa­ble, exi­gent i valenta. Gent que es mogui per la passió, que es llenci a explo­rar ter­renys des­co­ne­guts, que arti­culi neguits i des­vet­lli consciències. I, no ho dub­teu, l’època dau­rada de la cul­tura cata­lana, tor­narà.

Ara, que hem vist els límits de la política ins­ti­tu­ci­o­nal, que sabem que la cul­tura cata­lana està a la intempèrie, que la llen­gua no la sal­va­ran només les admi­nis­tra­ci­ons, que el patri­moni tan­gi­ble i intan­gi­ble està sotmès a la vora­ci­tat del capi­tal o de la incul­tura, de la ignorància, l’inci­visme o la desídia, que la pre­ca­ri­e­tat vital dels cre­a­dors els allu­nya de la seva potència cre­a­tiva i que la inèrcia del mer­cat, si pot, ens con­dem­narà a la resi­du­a­lit­zació, la cul­tura cata­lana neces­sita, més que mai, franc­ti­ra­dors. A cada car­rer, a cada poble, a cada cruïlla de camins, a tot arreu. El nos­tre rear­ma­ment com a nació ha de ser cul­tu­ral. I que ningú no oblidi que una munió de franc­ti­ra­dors cul­tu­rals orga­nit­zats, és un exèrcit regu­lar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia