Art

art

Preacord per obrir el Museu Thyssen de Barcelona al cinema Comèdia

La col·leccionista Carmen Cervera i el fons d’inversió Stoneweg han signat aquest matí un preacord amb els propietaris de l’antic cinema Comèdia per convertir l’edifici situat a la cruïlla del passeig de Gràcia amb la Gran Via en el Museu Thyssen de Barcelona. El Punt Avui ja va informar, a principi d’aquest mes, que hi havia converses per arribar a un tracte. El diari digital On Economia d’El Nacional ha avançat el principi d’acord. “No hi ha res tancat. El procés per negociar el contracte comença ara i serà complex, si bé som optimistes i potser abans de l’estiu podrem anunciar el final feliç”, han remarcat a El Punt Avui fonts de l’empresa que s’ha aliat amb la baronessa per obrir aquest equipament cultural, els continguts del qual encara no s’han donat a conèixer, però sembla ser que es nodriran de la col·lecció d’art català de Tita Cervera.

Al Comèdia, de les famílies Pla i Planàs, que va tancar al gener, no li han faltat pretendents gràcies a la seva excel·lent ubicació. Transformar-lo en un museu requerirà d’una inversió important. El lloguer per exhibir les obres de la baronessa seria per 25 anys.

Carmen Thyssen fa molts anys que té interès en instal·lar a Barcelona, la seva ciutat nadiua, una seu del seu fons artístic. El 2012, el conseller de Cultura Ferran Mascarell va ser el seu principal còmplice: li va oferir i tot un dels dos pavellons inactius de la Fira de Montjuïc situats entre les quatre columnes de Puig i Cadafalch i el Palau Nacional, on ara està prevista l’ampliació del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). No va prosperar i més aviat va rebre crítiques del sector museístic perquè no veia clar el paper de l’administració pública en l’operació. El vincle de Mascarell amb la baronessa ha tornat a ser notícia recentment, tal com va publicar aquest diari en primícia: l’exconseller ha assumit la direcció tècnica i executiva del futur museu de Cervera a Sant Feliu de Guíxols, les obres del qual s’iniciaran aquesta tardor. Aquest centre també es proveirà d’obres catalanes de la col·lecció de la baronessa.

Cervera exposa part de les seves possessions artístiques al Museu Thyssen de Madrid, el nucli del qual és el patrimoni del seu difunt marit, el baró Heinrich Thyssen-Bornemisza, que va comprar l’Estat. La baronessa va aconseguir, el 2021, signar un acord amb el llavors ministre de Cultura Miquel Iceta per rebre una compensació econòmica pel lloguer de les obres de la seva pròpia col·lecció: 6,5 milions d’euros anuals durant quinze anys. A més, té espais museístics a Màlaga i a Andorra, on resideix. I també té obra dipositada al MNAC. Segons les fonts consultades per aquest diari, al museu Thyssen barceloní no s’hi desplaçarà cap peça del MNAC.

Des de l’Ajuntament de Barcelona, l’única opinió que van facilitar als mitjans de comunicació quan van transcendir les converses Thyssen/Stoneweg amb les famílies Pla i Planàs és aquesta: “Es tracta d’una operació entre privats. Com a Ajuntament estem en contacte amb la propietat [de l’antic cinema Comèdia] i acompanyem per garantir que les propostes s’ajustin a la qualificació i ús d’equipament de l’edifici i amb una vocació cultural. Confiem que hi haurà un desenllaç beneficiós per la ciutat.”

Stoneweg és la firma que va intentar impulsar la polèmica sucursal de l’Hermitage a primera línia de mar de Barcelona, que va impedir l’anterior govern municipal de Barcelona en Comú amb un ampli suport dels professionals dels museus de la ciutat i del país. Després d’aquell fracàs, el fons d’inversió s’ha reinventat en altres projectes culturals, com un centre expositiu vinculat a les noves tecnologies que s’obrirà a l’antiga fàbrica Godó i Trias de l’Hospitalet de Llobregat. També ha fitxat l’històric gerent de la Fundació Dalí, Joan Manuel Sevillano, per liderar-los.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.