Sónar 2024
La IA ens farà la bugada, no les cançons
“Vull que la intel·ligència artificial (IA) em faci la bugada i em fregui els plats perquè jo em pugui posar a crear art i escriure, no pas que creï art i escrigui per a mi perquè jo pugui fer la bugada i fregar els plats.” És, aquesta, una recent citació viral de l’escriptora Joanna Maciejewska que posa damunt la taula què pot estar passant amb la intel·ligència artificial i que la també escriptora i periodista Marta Peirano va recuperar, ahir a Barcelona, en el primer dels fòrums de Sónar +D, en el marc del qual aquests dies s’està parlant de la realitat actual i el futur immediat de la intel·ligència artificial en relació amb les arts i les indústries culturals, tot posant en relleu també, com es plantejava en el títol d’aquesta primera taula rodona, Generating panic? (Generant pànic?), si existeixen, davant aquesta irrupció de la IA, motius per alarmar-se.
Durant la jornada d’ahir, la primera de la 30a edició del Sónar, diferents experts van debatre a Fira Montjuïc sobre l’impacte de la intel·ligència artificial, no únicament en el terreny de la cultura, sinó també en el de la ciència i la tecnologia, com va ser el cas d’Abdel Hakim Moustafa, cardiòleg i director del Dimension Lab de l’hospital de Sant Pau, que, tal com recull una crònica de l’Agència Efe, va explicar la feina que desenvolupa el seu laboratori per al planejament virtual de cirurgia fent servir modelatge 3D, bessons digitals i impressió 3D de dispositius mèdics personalitzats per atendre pacients amb malalties complexes.
En un altre simposi, centrat, ara sí, en l’impacte de la IA sobre la música, eix temàtic del Sónar d’aquest any, l’artista multidisciplinari Rob Clouth va assegurar que la manera de crear art mitjançant la IA, malgrat tot, encara està a les beceroles. “Hi ha gent abocant només pintura al llenç, fent tot just les pinzellades inicials. En el futur ens espera l’orquestra sencera, sense necessitat de saber tocar tots els instruments.” “Nosaltres som els creadors de la IA”, hi va afegir, per la seva banda, i amb afany de relativitzar les amenaces, el músic i programador islandès Thor Magnusson, per qui la música creada per intel·ligència artificial existeix “des de fa dècades, si no segles”, ja que tota música es compon mitjançant patrons preexistents, encara que no es faran servir “ni ordinadors ni big data”. “No cal parlar de guerra d’humans contra la IA, és una eina d’expressió com una guitarra”, va defensar.
En aquest context van tenir lloc ahir les primeres de les 200 actuacions musicals que, fins dissabte, rebrà el Sónar, algunes de les quals, com la de la iraniana Sevdaliza, marcades també, precisament, pels usos de la IA, i d’altres, com la dels catalans C.O.U. (Centre d’Observació de l’Univers), amb membres d’Esperit!, El Petit de Cal Eril o la banda de Ferran Palau en les seves files, envoltades d’un gran misteri.