Música

Crítica

música

La intensitat del ‘fortepiano’

La Freiburger Barockorchester va tornar a Torroella, onze anys després d’actuar-hi per segona vegada (la primera va ser el 1995), amb el mateix director musical, el violinista Gottfried von der Goltz, que, com és habitual, va exercir com a concertino sense situar-se pròpiament com a director: potser una manera de fer present l’autogestió dels músics de la formació. A diferència dels dos anteriors, en què l’orquestra va interpretar música barroca, el propòsit pel qual va ser fundada fa quaranta anys tot ampliant amb el temps el repertori, el classicisme de Mozart va protagonitzar un concert marcat pel fortepiano, seguint el criteri d’usar instrumentació d’època: el compositor de Salzburg, cap a finals del XVIII, va esprémer al màxim la sonoritat d’un instrument que, aparegut a començament del mateix segle, va aportar una intensitat i varietat major que la del clavecí i el clavicordi abans del piano.

L’intèrpret del fortepiano va ser Kristian Bezuindehout, que va extreure tota la potència i matisos de l’instrument amb dues obres de Mozart de les quals es considera que van ser escrites, respectivament, per a dues dones pianistes: Concert per a piano núm. 17 en sol major (concebut per a Barbara Ployer, alumna brillant de Mozart) i Concert per a piano núm. 9 en mi bemoll major, destinat a Louise Victorie Noverre. Les dues peces van brillar d’aquella manera amb què la música de Mozart enlluerna i t’envola. També va passar amb la Simfonia núm. 9 en la major, que va obrir el concert amb la lluminosa presència de la flauta (enmig del domini de la corda) en el deliciós andante. Tot va sonar, de fet, amb precisió i finesa: també la vibrant Simfonia en sol menor op. 6, de Johann Christian Bach, a qui la Freiburger Barockorchester va fer un merescut forat enmig de la fluïdesa mozartiana.

Freiburger Barockorchester
Festival de Torroella. Auditori Espai Ter, 21 d’agost


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

La Mercè d’enguany se centra en la cultura popular i incorpora nous espais i espectacles

BARCELONA
patrimoni

Les excavacions al poblat ibèric del Turó del Vent del Corredor refermen la importància de l’assentament

Llinars del Vallès
llibres

Claudia Pagès escriu sobre les dualitats i l’aigua

barcelona
LLIBRES

L’Avenç edita una vuitantena de proses inèdites de Joan Vinyoli

Santa Coloma de Farners

Un Visa pour l’Image marcat per la guerra de Gaza

Perpinyà
música

La Fireluche i Joan-Lluís Lluís estrenaran l’experiment ‘Pareidolia’ al sisè cicle El Generador

girona
TEATRE

Croàcia celebra la Diada de Catalunya amb el record de Pau Casals a la Casa Blanca

BARCELONA
Llibres

El nou projecte editorial d’Abacus Futur publicarà 250 novetats en català i castellà el 2025

Barcelona
cinema

Tres clàssics per celebrar els 90 anys de Sophia Loren

Barcelona