cinema
Steven Soderbergh i Geoffrey Rush visitaran Sitges
L’actor australià Geoffrey Rush, intèrpret del famós capità Barbossa de la saga Pirates del Carib, i el cineasta nord-americà Steven Soderbergh, director de títols com Ocean’s eleven i Traffic, seran entre els convidats d’un festival de Sitges que tindrà lloc entre el 3 i el 13 d’octubre i que programarà, com cada any, “pel·lícules per parar no un tren, si no dos”, segons va dir fent broma el seu director, Àngel Sala. Ho ha anunciat avui en una trobada amb la premsa i fans en què també s’han anunciat va avançar la visita d’Alexandre Aja, cineasta de referència del gènere fantàstic francès, que rebrà el premi Màquina del Temps i serà l’encarregat de clausurar el certamen amb Nunca te sueltes (Never let go), un conte sobrenatural ambientat en una cabana al bosc i protagonitzat per Halle Berry.
L’actor Geoffrey Rush, guanyador de l’Oscar per Shine i de premis com el Bafta, el Tony o el Globus d’Or, serà guardonat amb el Gran Premi Honorífic d’aquesta edició del festival. Rush ha brillat en papers del gènere fantàstic, començant pel capità Barbossa, que és un fantasma. Aprofitarà per presentar una pel·lícula a la secció Oficial Fantàstic Competició, The rule of Jenny Pen, un thriller geriàtric amb ancians assassins protagonitzat també per John Lithgow. Els guardons a Rush i Aja se sumen als premiats ja anunciats al juliol: Mike Flanagan, Nick Frost, Heather Lagenkamp, Ovidio G. Assonitis, Christophe Gans, Fred Dekker i Fabio Testi.
Inauguració
Distingit igualment amb els premis internacionals més importants com l’Oscar (per Traffic) i la Palma d’Or de Canes (per Sexe, mentides i cintes de vídeo), Steven Soderbergh serà l’encarregat de donar el tret de sortida de la 57a edició de Sitges amb Presence, un relat sobre una família amenaçada per una misteriosa presència. “Soderbergh té una carrera impressionant i ha dirigit moltes pel·lícules del gènere fantàstic”, subratlla Àngel Sala.
En el festival es podran veure uns 190 films. Les entrades sortiran en prevenda el 17 de setembre i, per al públic en general, el 18 de setembre, amb preus pràcticament iguals que l’any passat. Aquest any el cinema Retiro està en obres i les projeccions es faran a l’Escorxador, habilitat com a sala de cinema amb un aforament més reduït. Dels gairebé dos centenars de pel·lícules, Àngel Sala en destaca sobretot la diversitat, però indica algunes característiques i temes comuns de la selecció: “Hi ha moltes pel·lícules sobre intel·ligència artificial i moltes paradoxes temporals. També destaquen el cinema animat, els musicals i les pel·lícules del gènere dirigit per dones.” Subratlla, igualment, que “està de moda recuperar els clàssics als festivals, per a les generacions joves”, i Sitges ho farà també amb títols com el primer film de Godzilla, que compleix 70 anys, o La matança de Texas, que en fa 40.
Grans cineastes
A més dels esmentats, el festival projectarà pel·lícules de Coralie Fargeat (premiada aquest any a Canes amb La sustancia), o Asif Kapadia, que hi portarà 2073, film entre la ciència-ficció i el documental que ens mostra com serà el futur d’aquí a poques dècades. “És la pel·lícula més terrorífica d’aquest any”, comenta Àngel Sala, a pesar que hi ha pel·lícules amb fantasmes, zombis, psicòpates i altres monstres. Fins i tot hi ha una comèdia negra que es titula Las motosierras cantan.
Jérémy Clapin, que va agradar molt al festival amb el film animat ¿Dónde está mi cuerpo? (2019), es passa al cinema d’acció d’imatge real amb el relat d’extraterrestres Meanwhile on Earth, que va passar per la Berlinale. Des de la recent mostra de Venècia arriben els germans Quay, coneguts per la seva animació experimental. Presenten la tenebrosa Sanatorium under the sign of the Hourglass, una fantasmagoria filmada amb la tècnica stop-motion. Altres films destacats per Àngel Sala són Basileia, d’Isabella Torre; Planet B, amb l’actriu francesa Adèle Exarchopoulos; Fréwaka, d’Aislinn Clarke, o Apartment 7A, preqüela de La llavor del diable dirigida per Natalie Erika James.