Cinema

Crítica

Una dona africana flairant el te a la Xina

Nascut a Mauritània el 1961, Abderrahmane Sissako va viure bona part de la seva infantesa i primera joventut a Mali. Va establir-se a França l’any 1990, però, essent un cineasta de l’exili, Mali és el lloc i referent de bona part dels seus films sobre el malestar al cor de les tenebres africanes. A la notable Bamako (2006), en un pati interior de la capital de Mali, va muntar un judici testimonial contra les institucions financeres (Banc Mundial, FMI) com a responsables de la situació a l’Àfrica. A Timbuktu (2015) mostra una comunitat sotmesa al terror i les prohibicions d’uns gihadistes instal·lats al nord de Mali. Tota infracció és jutjada per tribunals que dicten sentències absurdes i cruels, com ara la dilapidació fins a la mort d’un home i una dona pel fet d’estimar-se i tenir fills sense estar casats: un fet real que, colpint-lo, va inspirar el director.

Nou anys després de Timbuktu, Sissako aporta Té negro , que, deixant de banda Mali, parteix de la Costa d’Ivori per transcórrer en bona part a la ciutat xinesa de Guangzhou fent també un desplaçament, entre físic i mental, a Cap Verd. El punt de partida és un casament frustrat: la núvia, Aya, diu que “no” sense que aleshores se’n sàpiguen els motius. Després d’una el·lipsi, es mostra Aya a Guangzhou treballant en una botiga de te, fent amistat amb noies xineses i, a través de rituals aromàtics, establint una relació amorosa amb un home al qual li pesa alguna cosa mal feta en el passat.

Tot vol ser subtil i, a Guangzhou, amb una atmosfera In the mood for love. Entre el que és real i somiat o desitjat, el passat i el present, Sissako sembla perdre’s, i confondre’ns, mentre els personatges resten vagues. Sempre ha tingut una vena poètica filtrada en el seu compromís polític, però, tot i algun discurs ètic cap al final, sorprèn en Sissako una pel·lícula tan diletant, tan recreada en si mateixa tot volent parlar de noves possibilitats de vida, d’obertura cap als altres i de sororitat femenina.

Té negro
Director: Abderrahmane Sissako. Intèrprets: Nina Melo, Chang Han, Michael Chang
França, 2024


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TEATRE

La Sala Beckett s’abona a la comèdia àcida

BARCELONA
Música

Marc Lloret: “El sector musical català s’ha rejovenit a l’escenari i a les oficines”

VIC
MÚSICA

Un Festival de Jazz amb Rita, Andrea, Sílvia... i tota una “corrua de mestres”

BARCELONA
PREMIS LITERARIS DE GIRONA

Un Bertrana per als temibles almogàvers

Girona
nomenaments

L’arxiver i historiador Joaquim Borràs, nou director general del Patrimoni Cultural

barcelona

‘L’estaca’ de Lluís Llach, primer títol de la col·lecció Enderrock Llibres

BARCELONA
Cultura

Mor l’escriptor libanès Elias Khoury, defensor del poble palestí

TEATRE

El Teatre del Raval tanca una programació escènica de 17 anys

BARCELONA

La Marfà acull una residència dels músics Oriol Marès i Talal Fayad

GIRONA