música
Pol Wagner crea el seu tercer disc amb intel·ligència artificial
El músic de Sant Andreu Salou publica ‘Dreams, hallucinations & nightmares’ a partir del concepte que li va suggerir ChatGPT sobre un possible futur dirigit per la intel·ligència artificial
Pol Wagner acaba de publicar el seu tercer disc, Dreams, hallucinations & nightmares, un treball “experimental tant en la part tècnica com en la musical”, segons el music resident a Sant Andreu Salou (Gironès), que l’ha concebut en bona part gràcies a les eines de la intel·ligència artificial, tant pel que fa al concepte del disc com a la seva gravació, mescla i masterització, sense oblidar la portada, les fotografies promocionals i els petits videoclips que acompanyen cadascuna de les 15 cançons del disc. “Tota la part melòdica l’he fet jo, perquè és la part que més m’agrada, i en definitiva totes les accions creatives del disc parteixen d’una persona. També la veu que s’hi escolta sempre és la meva, tot i que en alguns temes hi apareix transformada per la intel·ligència artificial, per exemple com una veu de dona”, explica Wagner, que ara fa dos anys va publicar el seu segon àlbum, l’interessant Songs against interest, i ara fa un any va llançar l’EP A hard place, on va començar a treballar amb la intel·ligència artificial, sobretot en la part visual.
En el seu nou disc, ChatGPT li va proposar el concepte per començar a treballar: una obra conceptual sobre com podria ser un futur dirigit per la intel·ligència artificial, en tres parts, les que queden definides en el títol: els somnis, les al·lucinacions i els malsons. El disc té, per tant, tres blocs de cinc cançons cadascun, el primer, el més utòpic, mostrant “un món ideal i perfecte en què la intel·ligència artificial ens ha arreglat la vida”; el segon, el de les al·lucinacions, tractant els aspectes més espirituals i existencialistes sobre “com la intel·ligència artificial afecta al nostre lloc com humans dins l’univers”, i un tercer bloc que mostra “la part més apocalíptica” que molts vaticinen com a final d’aquest procés. Per representar sonorament aquestes tres fases tan diferents, Pol Wagner ha creat un disc amb cançons molt diferents, que beuen d’una multiplicitat d’estils, des del pop més personal i el hip-hop a l’indie i el techno, fins arribar al final del disc a les cacofonies del noise per suggerir caos i destrucció. Tot el que sona al disc ho ha fet ell... i la intel·ligència artificial. Concretament, ha utilitzat el programa Stable Audio, “després de provar moltes eines de generació de música”. Wagner va triar Stable Audio perquè “et dona una idea musical, però no la cançó completa”. Per a Pol Wagner , “la intel·ligència artificial té actualment una sonoritat especial i voldria que la gent la descobrís, perquè està imitant com sona la música humana però encara no se’n surt del tot, però justament aquesta és la gràcia que té ara mateix, perquè si algun dia arriba a sonar perfecta no tindrà cap interès estètic; per això ja tindrem els músics humans”. El músic afegeix que, amb aquest disc, espera “com a mínim, fer reflexionar els oients”, i per això a través del web polwagner.com oferirà més informació sobre com ha estat el procés creatiu del disc, que vol presentar en directe amb la seva banda, un quintet de rock –com a mínim aquelles cançons que ho permetin– per acabar de trencar tòpics sobre les incompatibilitats aparents de la IA i la creativitat humana.
En aquesta mateixa línia divulgativa, Pol Wagner i el músic i productor canari Muyaio dirigiran, el 4 d’octubre, la primera jornada Barcelona AI Music Meetup ( BAMM ), que tindrà lloc a Fab Casa del Mig, per oferir als músics eines tecnològiques que els puguin ajudar en la seva tasca creativa.