Altres

FESTIVAL

Clàssics convoca literatura, dansa, música i teatre entorn de la Natura

Boixaderas inicia el festival amb textos de Rousseau i la seva percepció que l’home era bo per naturalesa

Una vintena d’accions viagen pel TNC, Sala Beckett, CCCB, Jardí Botànic o Hivernacle

La direc­tora del fes­ti­val Clàssics, Sira Abe­noza, ha con­vo­cat els cre­a­dors a fer una reflexió artística sobre la Natura. Durant dos mesos, es pro­di­guen una vin­tena d’acti­vi­tats a Bar­ce­lona, començant per la tesi de Rous­seau que, en l’estat natu­ral l’home és bo per natu­ra­lesa. És quan se soci­a­litza, que s’engendrà la seva mal­dat. Jordi Boi­xa­de­ras lle­girà tex­tos de Rous­seau el 24 d’octu­bre al vestíbul del CCCB.

El mèrit de Clàssics és que con­voca artis­tes com Pere­jaume, Car­lota Gurt, Sol Picó, Albert Sánchez Piñol, Oriol Vila­puig, Blanca Llum Vidal, Maria Callís, Joana Gomila i Tarta Relena (clo­uen el fes­ti­val en un con­cert a l’Hiver­na­cle el 21 de desem­bre) en un des­ple­ga­ble d’acci­ons que es rea­lit­zen al TNC (Els Meus Clàssics), Sala Beckett (Diàlegs); La Gleva (Les Bacants es repre­sen­tarà del 30 d’octu­bre al 12 de desem­bre) o el CCCB (Les filles de Lilit, un com­pendi de qua­tre core­o­gra­fies estre­nat al Dansàneu).

L’objec­tiu de Clàssics és rei­vin­di­car el paper dels pen­sa­dors, tot rein­ter­pre­tant-los al pre­sent. Si hi ha algun autor que ha expe­ri­men­tat amb la Natura va ser H.D. Tho­reau (va deci­dir viure dos anys al bosc en una cabana que es va fer ell mateix, a Mas­sac­hu­setts). L’actor Cue­vas en relle­girà frag­ments de la seva obra en un passi doble al Jardí Botànic (7 i 8 de desem­bre), després d’haver-ne fet lec­tura a La Pla­neta el 26 de novem­bre, dins del Tem­po­rada Alta. També al Botànic la com­pa­nyia Pagans repre­senta Parau­les que tren­quen ossos (Pre­mis de la Crítica en arts de car­rer del 2020), un iti­ne­rari en què juguen amb la tec­no­lo­gia per ima­gi­nar la força dels arbres.

Pere­jaume, un altre autor molt vin­cu­lat a la Natura, pre­sen­tarà L’escrita (un riu que neix als estanys de Sant Mau­rici i de Peguera) al dipòsit de les aigües moder­nista, acom­pa­nyat de Sílvia Bel, Arnau Obi­ols, Neus Bor­rell i Sergi Cas­tellà. Fer­ran Dor­dal diri­geix les qua­tre ses­si­ons El meu clàssic, que impulsa la Ins­ti­tució de les Lle­tres Cata­la­nes, ara dins del fes­ti­val. Es relle­gi­ran i comen­ta­ran Aurora Ber­trana (22 d’octu­bre), Vicent Andrés Estellés (5 de novem­bre); Joana Ras­pall (12 de novem­bre) i Jacint Ver­da­guer (17 de novem­bre). Són ses­si­ons irre­pe­ti­bles en què s’alterna la paraula lle­gida amb la música i els comen­ta­ris que ela­bo­ren un relat sobre cada autor i la Natura. A la Beckett, es repe­tei­xen els diàlegs entre escrip­tors i experts en lite­ra­tura. Blanca Llum Vidal serà a la sessió de Frankens­tein (5 de novem­bre), Albert Sánchez-Piñol al Robin­son Cru­soe (12 de novem­bre); Inés Macp­her­son a El nom del món és bosc (19 novem­bre) i Borja Bagunyà a L’Odis­sea (26 de novem­bre).

Les Bacants, 14 pas­sis

Albert Arri­bas (Premi de la Crítica 2023 a espec­ta­cle de petit for­mat per El gos) diri­girà Les Bacants d’Eurípides, amb Màrcia Cis­teró, Antònia Jaume i Marta Ossó. És l’espec­ta­cle que dis­posa de més fun­ci­ons de Clàssics, fins a 14 pas­sis (pre­vis­tos dime­cres i dijous). Les filles de Lilit, final­ment, par­teix de la male­dicció de les brui­xes, a par­tir d’una selecció de tex­tos de Car­lota Gurt i amb música de Bar­ce­lona Art Orc­hes­tra. Raquel Gual­tero (arran del per­so­natge mític de Lilit, la dona d’Adam); Anna Hierro (sobre Medea), Sonia Gómez (ballant tex­tos de dos mon­jos sobre la inqui­sició) i Sol Picó (amb la trans­for­mació d’Orlando) apun­ten qua­tre tro­ba­des de dones amb la Natura.

Empúries, residència artística

Per primer cop s’utilitzarà Museu d’Arqueologia de Catalunya a Empúries com a residència internacional creativa. L’espai, que fan servir els arqueòlegs en les excavacions d’estiu, es mantindrà obert per a residències artístiques, en un acord entre l’Institut Ramon Llull i la Direcció General de Patrimoni Cultural. Ja aventuren que es vol normalitzar aquest espai idíl·lic per a espai de residència artística, periòdicament. La primera prova serà amb Alice Oswald ( la primera dona a assolir la càtedra de poesia a la universitat d’Oxford, aclaria ahir Sira Abenoza) amb Joana Gomila, Maria Callís i Alexandra Laudo. El 23 de novembre a La Capella, a Barcelona, es podrà veure el resultat. ’Com les fulles’ sumarà la revisita de ’La ilíada’ per part d’Oswald (que ella ha transformat en un cementiri oral sobre la mort) amb la música de Joana Gomila i la declamació de Callís del poema grec.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia