Cinema

cinema

Sitges premia un film austríac d’època sobre la depressió

‘El baño del diablo’ està dirigit per dos vells coneguts del gènere i del festival, que ja els va premiar el 2014

Geoffrey Rush, convidat estrella del certamen, comparteix el premi a millor actor amb John Lithgow

El baño del diablo (Des teufels bad), dels directors austríacs Veronika Franz i Severin Fiala, és la pel·lícula guanyadora del 57è festival de Sitges, segons ha anunciat aquest migdia el jurat oficial. Aquest tàndem artístic atípic, format per una cineasta i el seu nebot, té una filmografia més aviat curta (quatre llargmetratges en dotze anys), però gaudeixen de prestigi en el gènere i en el cinema. De fet, el film guanyador de Sitges va competir a la secció oficial de la darrera Berlinale. Sitges els va premiar ja fa deu anys per Buenas noches, mamá, va tremolar amb la terrorífica The lodge (2019) i ara els ha atorgat el màxim guardó.

Amb El baño del diablo, que també ha estat premiat per la crítica i el jurat del Carnet Jove, Franz i Fiala continuen la seva tendència a explorar les fronteres del gènere, en aquest cas el del folk horror, per oferir un colpidor drama psicològic emmarcat a l’Alemanya rural del segle XVIII. La protagonista és una dona, l’Agnes, que cau en una profunda depressió poc després de casar-se amb un home. “No volíem fer una pel·lícula sobre el passat, perquè un film no té per què ser una lliçó d’història –va explicar Severin Fiala al Diari del Festival de Sitges–. Volíem parlar del present, no només d’Àustria, sinó del que passa a tot arreu. Els temes que aborda la pel·lícula, el de la salut mental i el fet que la depressió és encara un tabú en molts llocs, és molt actual.”

El jurat oficial ha elogiat unànimement el film guanyador: “Ens ha colpit molt a tots –ha dit el músic anglès Stephen Thrower–. Té una gran elegància per explicar la història, una melancolia i una tristesa que et van introduint lentament a l’horror de la història. Ens ha deixat impressionats. No li hem sabut trobar cap defecte, tots els membres del jurat estem d’acord que és una pel·lícula extremadament sensible i creativa.”

Palmarès molt repartit

El palmarès del festival de Sitges 2024 ha estat molt repartit, com en les darreres edicions, tant geogràficament com per nombre de pel·lícules premiades. El premi a la millor direcció ha estat per al coreà Soi Cheang (Hong Kong) per Twilight of the warriors: Walled In, i el premi Especial del Jurat ha estat per a Exhuma, film coreà de terror sobrenatural dirigit per Jang Jae-hyun. Geoffrey Rush, convidat estrella d’aquesta edició de Sitges, s’ha endut el premi al millor actor, compartit amb John Lithgow, pel film ambientat en un geriàtric The rule of Jenny Pen (Nova Zelanda). El premi a la millor actriu ha estat per a Kristine Froseth i el seu treball al film independent nord-americà Desert road, de la debutant Shannon Triplett.

Altres films premiats són A different man (EUA), pel guió d’Aaron Schimberg, que n’és també director; Strange darling (EUA), per la fotografía; Fréwaka (Irlanda), per la música, i Else (França), pels efectes especials. El Méliès d’Or al millor film fantàstic europeu ha estat per a la producció noruega Descansa en paz, de Thea Hvistendahl, que es va poder veure al BCN Film Fest. La secció Òrbita, dedicada al thriller, ha premiat Zero (EUA) i Mi bestia (Colòmbia). Memorias de un caracol (Austràlia) ha guanyat el premi al millor llargmetratge animat, i el curtmetratge Céntrico (Espanya) el premi de la secció Brigadoon.

El jurat oficial està format pel director francès Christophe Gans, la directora del Fantastic Fest d’Austin (Texas) Lisa Dreyer, el guionista i director nord-americà Fred Dekker, la cineasta espanyola Carlota Pereda i el músic anglès Stephen Thrower.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.