Patrimoni
Ferrocarrils digitalitza en 3D dos trens històrics per difondre el seu patrimoni
S’ofereix la possibilitat de crear maquetes de gran exactitud
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha triat dos trens històrics de la companyia, els automotors 5105 i 301, per fer-hi una recreació en 3D i fomentar i mostrar el seu patrimoni. Els dos van circular per les línies Llobregat- Anoia i Barcelona-Vallès, respectivament, entre mitjans i finals del segle XX i es troben en centres de conservació. La recreació dels vehicles es pot visualitzar al web de patrimoni de Ferrocarrils i s’integra també al projecte Giravolt, del departament de Cultura, que aposta per la digitalització 3D del patrimoni cultural català. De fet, ja inclou més de 400 digitalitzacions que van des de pintures rupestres fins a elements industrials. Amb aquestes recreacions, Ferrocarrils vol mostrar una nova manera d’acostar-se al patrimoni i s’inclou en l’objectiu de reforçar-ne la divulgació. En aquest sentit, per exemple, també inclou la possibilitat de crear maquetes de gran exactitud dels dos trens, amb la descàrrega dels arxius per a la impressió en 3D. Amb la digitalització d’aquests primers dos trens es completa la prova pilot engegada per Ferrocarrils. L’objectiu és continuar amb més trens històrics d’FGC, exposats actualment en diferents centres de preservació de la companyia.
Actualment, els dos trens es troben preservats als centres de conservació a Martorell i Rubí. L’automotor 5105, conegut amb el nom de ‘Naval’, va ser construït el 1959 a Biscaia i va circular a les línies Barcelona-Martorell i Barcelona-Manresa entre 1973 i 1999, any en què es va retirar tota la sèrie i es van substituir per les actuals UT 213. Té 56 seients fixos encoixinats, separats per dues plataformes d’accés. Podia circular a una velocitat màxima de 70 km/h. És l’única peça de la sèrie 5000 que es conserva actualment a Catalunya. L’automotor 301 també és especial ja que com en el cas de l’anterior només en queda un. Va ser restaurat l’any 1981 i es troba exposat a la Nau del tren Històric del Vallès, a Rubí. Pertany a una sèrie de 12 cotxes automotors adquirits l’any 1919 per Ferrocarril de Sarrià a Barcelona S.A., per substituir els antics tramvies que cobrien des del 1905 el servei entre Barcelona i Sarrià. Va fer el trajecte Barcelona-Sarrià des del 1921 fins al 1967, quan va ser retirat del servei.
Per aconseguir les recreacions s’ha utilitzat una tècnica làser que ha permès capturar milions de punts 3D per representar amb precisió i fidelitat les superfícies dels vagons dels dos trens.