Llibres

llibres

Montserrat continua inspirant molta literatura

Martí Giro­nell és un autor que s’ho passa bé, o molt bé, amb tot el procés rela­ci­o­nat amb la publi­cació d’una novel·la i trans­met aquesta il·lusió a qui l’escolta, sigui edi­tora, peri­o­dis­tes o lec­tors. A La mun­ta­nya del tre­sor (Columna i, en cas­tellà, a Des­tino amb tra­ducció de Rosa María Prats de la Igle­sia) ha vol­gut expli­car una història impor­tant però poc difosa rela­ci­o­nada amb com es van viure els anys de la Guerra Civil a Mont­ser­rat, amb tot de per­so­nat­ges reals, un secret que ha fet seu, un refe­rent com L’illa de tre­sor i, a més, amb l’opor­tu­ni­tat de poder lle­gir ell mateix la versió en audi­o­lli­bre. “Soc par­ti­dari de lle­gir a les pre­sen­ta­ci­ons frag­ments de les meves novel·les, a més he fet ràdio molts anys i poder lle­gir la versió per a audi­o­lli­bre m’ha fet molt feliç”, ha expli­cat l’autor.

L’edi­tora Glòria Gasch, a més de valo­rar Giro­nell com “un dels grans autors en català de novel·la històrica”, ha des­ta­cat “la capa­ci­tat que té per tro­bar bons temes i escriure històries sin­gu­lars i molt nos­tres”. Més nos­trat que Mont­ser­rat, com a símbol, no hi ha res, i encara ins­pira històries sobre fets no prou cone­guts.

“Quan trobo un tema, l’explico al meu entorn per com­pro­var si és cone­gut o no. Si a ningú li sona gaire és que vaig bé i val la pena que l’escri­gui”, deta­lla Giro­nell, que per pri­mer cop ha ambi­en­tat una novel·la a la Guerra Civil. “No és que tingués cap compte pen­dent, la història m’hi va dur.” I és que ha situat les tra­mes de les seves novel·les a tota mena d’èpoques pretèrites.

La mun­ta­nya del tre­sor està pro­ta­go­nit­zada per Benet Nom­dedéu, un nen orfe d’onze anys que quan esclata la guerra es queda a l’esco­la­nia de Mont­ser­rat perquè no té cap lloc on anar. “Volia expli­car la història des de la mirada del nen, del que ell pot enten­dre i del que no, de les pre­gun­tes que llança sobre el que va pas­sar durant la Guerra Civil i que, encara avui, no totes tenen res­posta; és una obra iniciàtica, de crei­xe­ment i des­co­berta, amb la mirada inno­cent i neta del pro­ta­go­nista, però he vol­gut evi­tar que fos una obra juve­nil”, asse­gura l’autor.

Giro­nell, per crear el seu jove pro­ta­go­nista, ha tin­gut el refe­rent de L’illa del tre­sor, de Ste­ven­son –fins i tot juga amb ele­ments com ara que fra Cer­vera tin­gui una cama de fusta o que fra Areso porti un ull tapat–, i d’El noi del pijama de rat­lles, de John Boyne.

El Benet és aco­llit per Car­les Ger­hard, el comis­sari de Mont­ser­rat, i la seva família. L’aba­dia es va trans­for­mar en hos­pi­tal –amb més de 3.000 llits–, impremta –van publi­car la pri­mera obra de Neruda a l’Estat espa­nyol–, cen­tre cul­tu­ral i lloc de refugi per ordre del govern de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya.

“El govern va ser molt ràpid a l’hora d’enviar quinze mos­sos d’esqua­dra per evi­tar que esca­mots d’anar­quis­tes des­truïssin l’art sacre de Mont­ser­rat.” Perquè, “tant si ets de dre­tes com d’esquer­res, Mont­ser­rat és un refe­rent”.

A mesura que la guerra avança –l’obra passa entre el juliol del 1936 i el gener del 1939–, Benet es con­ver­teix en tes­ti­moni de nom­bro­ses històries dins l’aba­dia: des de les acti­vi­tats del doc­tor Josep Tru­eta i del poeta sol­dat Manuel Alto­la­guirre fins als movi­ments secrets de fra Areso. A través dels seus ulls, assis­tim al pas de figu­res relle­vants com el pre­si­dent Lluís Com­panys, l’artista Bella Dorita i el tenor Emili Ven­drell. Només hi ha tres per­so­nat­ges fic­ti­cis, el Benet, la Teresa –filla d’un mosso i noia que ence­tarà les pul­si­ons amo­ro­ses del Benet– i fra Cer­vera, el monjo més veterà, que ins­truirà i expli­carà al jove pro­ta­go­nista tot allò que no acaba d’enten­dre. Pel que fa a la resta, tot són per­so­nat­ges i cir­cumstàncies reals. “La mun­ta­nya, l’aba­dia, el con­vent, les coves..., tot ple­gat també forma un per­so­natge més.” En alguns casos ha recreat esce­nes en què “no hi ha cap tes­ti­moni directe”. “Com sem­pre, he mirat de ves­tir un relat per crear una ficció que em per­meti expli­car als lec­tors actu­als què va pas­sar; el que no pots saber ho escrius com intu­ei­xes que va pas­sar, man­te­nint la ver­sem­blança i donant-ho a lle­gir a gent que en sap més que tu mateix”, admet.

Amb tot ple­gat, Martí Giro­nell (Besalú, 1971), peri­o­dista i autor de les novel·les El pont dels jueus (2007), La ven­jança del ban­do­ler (2008), L’arqueòleg (2010), L’últim abat (2012), El pri­mer heroi (2014), Strappo (2015), La força d’un destí (2018), Paraula de jueu (2020) i El fabri­cant de records (2022), a més de diver­sos con­tes infan­tils, i gua­nya­dor de pre­mis com ara el Ramon Llull, el Pru­denci Ber­trana i el Nèstor Luján, ens relata un capítol poc cone­gut de la nos­tra història i ens mos­tra com Mont­ser­rat va esde­ve­nir un refugi per a la super­vivència.

Giro­nell admi­nis­tra amb bon pols nar­ra­tiu, abun­dants diàlegs i un ritme amè diver­sos fils argu­men­tals que arros­se­guen el lec­tor al llarg de tota l’obra, com ara com es va evi­tar que l’aba­dia fos dina­mi­tada, com aca­barà la història d’amor entre el Benet i la Teresa, què va pas­sar real­ment amb el pare del Benet i, entre d’altres, el secret sobre el tre­sor del títol, que no es resol fins al final. “No té res a veure amb el Sant Grial ni els nazis, té a veure direc­ta­ment amb la More­neta”, con­clou Giro­nell.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia