Llibres

Guardó

Eva Comas-Arnal debuta en novel·la amb el premi Proa

Eva Comas-Arnal, a l’inici de la roda de premsa de comunicació del sisè premi Proa de novel·la, ha mostrat sensibilitat en tenir un record per a les víctimes de València i, en especial, per al sector cultural valencià, i al final de la xerrada ha estat honesta en confessar que ja s’havia presentat amb altres novel·les a altres premis del Grup 62. Guanyar un premi és un fet extraordinari. El més normal és no guanyar i no hauria de ser vist com un fracàs.

Entre una cosa i l’altra, l’autora, radiant de felicitat, ha mostrat estar amarada de coneixements sobre la vida i les circumstàncies personals i històriques de la relació entre Mercè Rodoreda i Joan Prat (Armand Obiols). I és el que narra a Mercè i Joan, novel·la que li ha permès debutar en aquest gènere amb el premi Proa, dotat amb 40.000 euros.

Eva Comas-Arnal (Gavà, 1975) és periodista, traductora, filòloga i professora associada a la UAB. Ha publicat, entre d’altres, les obres d’investigació sobre Rodoreda El somni blau (IEC, 2020) i Afinar l’estil (IEC, 2022), a més de ser autora de La Maraldina, l’únic pòdcast dedicat exclusivament a l’obra de Rodoreda.

El jurat que ha triat Mercè i Joan entre les 63 obres presentades estava format per Xavier Pla, Mar Bosch, Anna Sáez, Vicenç Villatoro i Josep Lluch. Pla ha comentat que és “una bioficció, una novel·la que ficcionalitza la vida de personatges reals”. “Comas-Arnal s’ha documentat com una historiadora i ha investigat com una filòloga. Coneix els dos autors per dins i per fora i ens ofereix una obra brillant, noble i audaç”, ha afegit.

Mercè i Joan narra les vicissituds de Mercè Rodoreda i Armand Obiols entre el 1939 i el 1948. “La desfeta de la Guerra Civil Espanyola, la trobada a Roissy-en-Brie, l’enamorament, els dubtes, les famílies abandonades, la fugida a Llemotges i Bordeus per l’ocupació nazi de França, la resistència, la col·laboració...”, ha explicat l’autora premiada.

“Essencialment és una història d’amor plena d’alts i baixos emocionals i lligada per l’amor a la literatura. He buscat la faceta íntima, el món privat de la parella, d’aquí el títol. He mirat de fer versemblant allò que no sabem d’ells”, ha detallat Comas-Arnal.

Quan comença l’obra, Rodoreda té uns 30 anys i és “una dona moderna, separada, entusiasta, vital, encantadora, també una mica extravagant, que ha deixat el seu fill a Barcelona, amb la seva mare”.

Joan Prat / Armand Obiols és “un poeta destinat a ser la gran veu de la literatura catalana, redactor en cap de la Revista de Catalunya, un crític punyent que sempre té tot de projectes al cap però que n’acaba pocs; per exemple, volia escriure la primera novel·la de detectius en català, cosa que al final va fer Rafael Tasis”.

“Obiols va ajudar tots els intel·lectuals, era estoic, antisentimental a través de l’humor, però a la novel·la el veiem plorant, sovint, com es pot desprendre d’algunes de les seves cartes.”

Per escriure aquesta novel·la, que va començar a redactar de manera definitiva fa poc més d’un any, Eva Comas-Arnal s’ha basat en tot de llibres que ja tenia en el seu bagatge i, també “en viatges a França per investigar els espais on van tenir lloc els diversos episodis, i en molts objectes reals, d’una ampolla de cervesa a botes, barrets, estovalles, un tauler d’escacs..., per construir una narració més terrenal, tangible i vivencial”, tot a través d’un “narrador molt extern i una mica juganer” amb el qual l’autora ha mirat de distanciar-se tant com ha pogut de l’estil dels dos escriptors.

“Sempre s’ha explicat aquesta història en forma d’assaig o de recerca acadèmica, amb els fets consumats; a la novel·la mostro la història en present, quan els personatges encara no saben què passarà. Fins ara no és que no s’hagués explicat bé, aquesta història, és que faltava molta cosa per explicar”, ha argumentat.

Tot i la molt extensa documentació i els amplíssims coneixements de l’autora, ha filtrat el més essencial per mantenir el to de novel·la. Més que inventar-se personatges, els ha posat nom, en algun cas, com ara l’amic amb qui Obiols va fugir del camp de concentració. “Per les pàgines de Mercè i Joan desfilen, amb frase o sense, moltes personalitats reals de la vida cultural catalana de l’època.”

La relació entre Rodoreda i Obiols sovint ha estat criticada des d’un punt de vista moral, perquè ell no estava separat i va mirar de no trencar els vincles amb la seva dona, Montserrat Trabal –personatge important a l’obra–, i la seva filla. “Ara potser ja no es jutja tant l’amor que va trencar una família i un grup d’amics –la Colla de Sabadell– i es qüestiona més la mena de maternitat de Rodoreda”, explica Comas-Arnal.

L’editor Josep Lluch, molt satisfet de publicar aquesta “molt bona novel·la”, assegura que l’autora mostra els dos protagonistes amb punts d’ombra, perquè “tots dos eren bastant especials”. “Hi ha una escena, quan Trabal es presenta per sorpresa a Bordeus, en què l’Obiols, sortint d’un restaurant, es planteja si anar a casa amb l’amant o a un hotel amb la dona”, afegeix Lluch, rient. Davant el dubte, el millor és llegir aquesta obra, que el 13 de novembre serà a les llibreries.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia