Arts escèniques

Davant la Barbàrie, la Bellesa dels Butaca

El teatre és el poble. Sense públic no hi ha teatre, com insisteix aquest premi que atorga la votació dels espectadors.

La gala dels Pre­mis Butaca, de nou, a la pista de Bàsquet del pavelló de Premià de Mar, ahir a la nit (“podríem ser al Liceu, o no, però la nos­tra essència està al pavelló” deia la codi­rec­tora Glòria Cid), va ser la demos­tració que, en els moments de barbàrie, de major incer­tesa social i política, més impres­cin­di­ble és el tea­tre, l’art, la recerca de la Bellesa. El mèrit de Toni Martín i Glòria Cid al cap­da­vant d’aquesta festa és llo­a­ble, una demos­tració d’estima al tea­tre i la seva gent. Això mateix deia Juan Máñez, a l’hora de reco­llir el seu guardó (Butaca Anna Liza­ran, a la tra­jectòria): Després de 40 anys vol­tant pel Romea (la majo­ria d’anys, de cap de sala), con­vençut de l’existència de l’espe­rit de la Xirgu rema­tava el seu breu dis­curs: “No sabia que m’estimàveu tant”.

Fa uns mesos, l’actor Xavier Sáez, iro­nit­zava amb Julio Man­ri­que a les por­tes del tea­tre Lliure que si volia tenir plens fins a la ban­dera, el con­tractés perquè els dos espec­ta­cles en què inter­ve­nia havien exhau­rit loca­li­tats abans d’estrena (Impe­ra­tiu categòric i El día del Watusi). Ahir les estre­lles es van con­cen­trar en Vicenta N’Dongo. Ella és l’única actriu que va par­ti­ci­par en els dos espec­ta­cles pre­mi­ats com a millor espec­ta­cle: El día del Watusi i La plaça del dia­mant. Ella, que també va entre­gar pre­mis, adver­tia que ja feia 31 anys de pro­fessió i que tro­bava a fal­tar més artis­tes raci­a­lit­za­des (no vols caldo? Dues tas­ses!). Aquesta va ser una de les pro­cla­mes aplau­di­des de la nit, gene­rosa en aplau­di­ments i escolta de rei­vin­di­ca­ci­ons.

Si Clara Peya s’havia avançat a denun­ciar el geno­cidi d’Israel tot dema­nant “l’art com a lloc de tro­bada”, va ser Gui­llem Balart (premi com a actor de repar­ti­ment a El día de Watusi) qui duia el des­greuge escrit en un full. Va agrair de pressa a amics i fami­liar per res­pon­dre Wajdi Mouawad (“Començo a per­dre l’espe­rança de la lite­ra­tura i el tea­tre, pro­cla­mava als actors de Tots ocells de la Bibli­o­teca de Cata­lu­nya”). Per al jove actor, l’art és un lloc de resistència per com­ba­tre la tira­nia i l’odi: ”Que el poble palestí pugui viure en pau.” És en la tro­bada que des­arma pre­ju­di­cis que es pot rebel·lar a la impotència. El fang de València també reclama resol­dre el seu dia a dia i depu­rar res­pon­sa­bi­li­tats “d’una gestió nefasta”. Watusi és una novel·la que demana pro­ta­go­nis­mes als mar­ges, als invi­si­bles, que són les vícti­mes d’aquest sis­tema injust, rema­tava Balart.

En una gala també hi va haver espai per a la broma (Szpun­berg, premi al text per Impe­ra­tiu categòric) recep­tava “bellesa, consciència i sen­tit de l’humor” per a sanar aquest “món de merda”). Àlex Rigola i Nao Albet juga­ven a recor­dar el nom del muni­cipi on es mun­ta­ven els pre­mis en un dels vídeos sor­presa. Per treure’s el bar­ret, l’ins­tant de can­tant solista de l’il·lumi­na­dor Albert Faura (Butaca per The pro­du­cers): “Aquest és el meu novè Butaca: Espero que el vinent sigui com a can­tant solista”.

Anècdo­tes: La pri­mera cita de la pare­lla Júlia Bon­joch i Enric Cam­bray va ser assis­tir a uns Butaca. Cam­bray, que va reco­llir el premi de millor actriu per a Victòria Luengo (Prima facie) lle­gia el text de l’actriu recol­zant el mòbil al guardó (“mira, va bé per dei­xar el mòbil!”). Luengo agraïa el guardó per un espec­ta­cle que com­prova, a les por­tes dels tea­tres, quant de neces­sari és seguir-lo repre­sen­tant. Glòria Cid feia un repàs cor­ro­siu a les per­les de la tem­po­rada: el Pla B de Ramon Madaula per als joves (ara qui estudiï inter­pre­tació a l’Ins­ti­tut del Tea­tre tindrà també titu­lació com a ins­tal·lador de pla­ques solars: “així la teu­lada del TNC podrà fer més sos­te­ni­ble l’edi­fici”). Cid recor­dava, en la tra­jectòria dels 30 Butaca que va ser el debut de Manu Guix, que va tocar amb 17 anys: “Vam anar a bus­car un Casio a Cas­tell­de­fels!”

Els moments de major emoció van ser en les múlti­ples entre­gues dels sis Buta­ques a The pro­du­cers. D’alguna manera o altra, tots van agrair la recu­pe­ració d’Àngel Llàcer d’una infecció que va estar a punt de cos­tar-li la vida. Aquest cant sin­cer és com­pa­ti­ble amb el clam de Subirós (millor direcció per La plaça del Dia­mant) “Donem més espai a la lli­ber­tat” i d’Ivan Mora­les (premi a l’espec­ta­cle exa­e­quo El día del Watusi amb La plaça del Dia­mant) “anem a caçar bale­nes blan­ques, que donin sen­tit a la vida, encara que ens diguin que serà impos­si­ble”. El tea­tre és el poble. De fet, com tan­cava el vídeo de la cele­bració, sense públic no hi ha tea­tre, com adver­tia repe­ti­da­ment un essen­ci­a­lista Peter Brook. I com insis­teix aquest premi que atorga la votació dels espec­ta­dors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia