comunicació
Optimisme de cara al futur de l’audiovisual català
La desena edició de la Setmana del Talent Audiovisual, impulsada pel Clúster Audiovisual de Catalunya, ha reunit avui –com a acte inicial– els representants de les principals entitats públiques i privades del sector audiovisual per debatre sobre la transformació que viu el sector audiovisual gràcies a tecnologies com la IA, els platós virtuals i la producció remota.
En l’acte s’ha analitzat com aquestes innovacions s’incorporen al sector a través de projectes estratègics com el Catalunya Media City i el Parc Audiovisual de Catalunya.
Tots els agents s’han mostrat optimistes amb el futur de l’audiovisual català i han coincidit en què la col·laboració publicoprivada és clau perquè esdevingui referent internacional.
La sessió Les infraestructures i tecnologies de l’estratègia audiovisual catalana ha comptat amb la participació de Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya; Marc López, director del programa Catalunya Media City; Maria Carmen Fernández Tallon, Chief Innovation Officer de MediaPro; Natàlia Prats, directora d’Infraestructures Digitals i Tecnològiques a 3cat; Xavier Cubeles, investigador a Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya; Cristina Brandner, gerent del Parc Audiovisual de Catalunya, i la periodista Xantal Llavina, com a moderadora.
Per a Miquel Rutllant, “la indústria creativa i de continguts funciona sobre un substrat tecnològic”. “Per aquest motiu és tan important tirar endavant projectes com el Catalunya Media City, tenint en compte la perspectiva tecnològica que permeti a la indústria audiovisual catalana posicionar-se com un referent internacional”, ha afegit.
En aquesta jornada també s’ha presentat l’informe Noves tecnologies aplicades a platós i infraestructures audiovisuals per a la producció. Xavier Cubeles ha explicat que la conclusió a què han arribat és que hi ha dos nodes clau: els espais de producció i serveis tècnics audiovisuals i els serveis cloud, data centers, telecomunicacions i connectivitat.
L’estudi també ha identificat una sèrie de reptes als quals s’enfronta l’audiovisual català: corregir la insuficient oferta de platós de dimensions grans i d’alta gamma a Catalunya, i mantenir i reforçar l’oferta de platós de nova generació.
Rutllant ha assegurat que “per impulsar la indústria cal una base tecnològica, amb equipaments com, per exemple, els platós virtuals”. “Però també necessitem tot un ecosistema empresarial, i a Catalunya tenim una mostra de totes les tipologies d’empreses que necessita la cadena de valor de l’audiovisual.”
Rutllant també ha insistit en la internacionalització perquè tot això sigui possible. “Necessitem atraure tota la indústria audiovisual, amb molt de focus en tot el que sigui tecnològic: que tinguin centres de recerca aquí, que treballin amb talent d’aquí. I això passa justament per polítiques actives per impulsar projectes com el Catalunya Media City.”
Aquesta tarda, per celebrar el desè aniversari de la Setmana del Talent Audiovisual, es farà un acte commemoratiu moderat pel periodista Xavi Coral i una festa amb els principals protagonistes de totes les edicions. Durant aquests 10 anys s’han seleccionat 282 projectes presentats per 489 estudiants de 36 centres universitaris de Catalunya i tota Europa.