Arts escèniques

TEMPORADA ALTA

Ballar ‘TikTok’ per afrontar la incertesa social i ecològica

(La) Horde és un col·lectiu que, des de fa una quinzena d’anys, treballa consensuadament en la recerca d’una escena, entre la dansa i la plàstica, el teatre i la tecnologia per formular preguntes obertes. Des d’avui i fins dissabte es podrà veure al Mercat de les Flors. Si dijous i divendres forma part del cartell del Mercat de les Flors, dissabte consta com a espectacle del Temporada Alta. Per a Salvador Sunyer, aquest acord amb el Mercat, que tindrà continuïtat, permet incorporar dansa internacional en el festival de tardor i fer-ho en un escenari idoni (la Sala Maria Aurèlia Capmany), que no es troba a les seus de Girona i Salt. Per segon cop, el col·lectiu (liderat pels tres autors i coreògrafs: Marine Brutti, Jonathan Debrouwer, Arthur Harel) presenta una peça sota el paraigua del Ballet Nacional de Marseille. Si van triomfar el 2020 amb Room with a view, ara indaguen en l’art més popular per revelar la incertesa política i ecològica a Age of content. Asseguren que revisar la forma coreogràfica del TikTok o del moviment dels personatges en els jocs d’ordinador que són vistos molt superficialment, aporta un contingut suggeridor de debat.

Brutti apunta que, històricament als anys de més crisi social, “la comèdia musical serveix de filtre per canalitzar la ràbia”. A West side story hi podria haver la sensació d’una història d’amor, però en realitat parlava de conflicte d’ètnies. Quan un tema paralitza, cantant o ballant es troba el codi per distanciar-se. Age of content, el van començar a plantejar en plena pandèmia, quan el món virtual (el metavers) va guanyar molt temps en la relació dels individus. Ara, una quinzena d’intèrprets viuen situacions puntuals sense una narració clara. Tot són instants de vida quotidiana traspassada a una gran velocitat. És el resultat d’un treball d’extrema escolta a la sala d’assaig. La procedència diversa dels membres de la companyia permet tenir un punt de vista molt divers i optar per solucions acordades. (La) Horde planteja accion que els ajudin a entendre millor el món. Davant la impunitat del capitalisme i la globalització, el món artístic ha de trobar camins de realitat que el superin, comenta Harel. Efectivament, per a Brutti és important treballar la seva mirada crítica per obrir preguntes col·lectives al conjunt de ballarins i, alhora, al públic.

En la seva recerca de moviment i dramatúrgia, han fet el camí a la inversa dels jocs d’ordinador. Explica Debrouwer que, habitualment, es graven actors d’acció perquè facin moviments i que sigui la tecnologia la que traspassi aquesta acció als personatges virtuals dels jocs. Ara, han fet el pas a la inversa i han procurat esbrinar quins gestos (probablement és el primer element artístic de la humanitat, especulen) són els que van convertir-se en el salt virtual. De fet, s’han documentat amb especialistes d’escenes d’alt risc per conèixer millor el patró possible de moviments.

‘Metaromanticisme’

Aquest cap de setmana, el Mercat té programa doble. De divendres a diumenge, Guillem Mont de Palol i Jorge Dutor plantegen una peça que revisa codis. Danses romàntiques, a la Pina Bausch, proposa rellegir una desena de ballets romàntics en un escenari sense jerarquies (el públic es mou dins de l’escenari; no hi ha butaques). La proposta és exorcitzar el abusos que sotmeten les protagonistes dels ballets clàssics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia