Cinema

L’‘aposta Segura’ dels directors

Clara Segura interpreta l’exmonja, mestra i parella de Manolo Vital a ‘El 47’ i una psicòloga Gestalt a ‘Casa en flames’

“Quan anava pel carrer al meu poble, em passava el que no m’havia passat mai: m’adonava que la gent anava molt al cine”

“Per a mi, el premi ja està donat, que és que les pel·lícules les ha vist molta gent”

“Són la nit i el dia.” Clara Segura man­lleva el títol d’una de les sèries que ha pro­ta­go­nit­zat (Nit i dia, 2016) per com­pa­rar Dani de la Orden i Mar­cel Bar­rena, els direc­tors, res­pec­ti­va­ment, dels dos grans èxits del cinema en català del 2024: Casa en fla­mes i El 47. A més de sumar els tres mili­ons de taqui­lla cada una i d’impul­sar el nom­bre d’espec­ta­dors de pel·lícules en versió ori­gi­nal cata­lana (700.000 entra­des el 2024, rècord des que n’hi ha xifres, des del 1997), les dues pel·lícules se sus­ten­ten en el gran tre­ball dels actors i tenen una intèrpret en comú: Clara Segura. A El 47 inter­preta Car­men, la monja cata­lana que va pen­jar els hàbits per casar-se amb Manolo Vital (Edu­ard Fernández). A Casa en fla­mes és Blanca, la psicòloga Ges­talt que, per acci­dent, passa un cap de set­mana infer­nal amb la família de la seva pare­lla.

Clara Segura ens explica des de Madrid, on grava la sèrie d’espies sobre el CNI El Cen­tro, com viu aquest doble èxit: “Amb molta ale­gria! Quan em diuen «He vist la teva pel·lícula!», he de dir: «Quina?»” Cro­nològica­ment, pri­mer va venir l’estrena de Casa en fla­mes: “A l’inici de l’estiu, quan anava pel car­rer al meu poble, em pas­sava el que no m’havia pas­sat mai: m’ado­nava que la gent anava molt al cine. Han sigut dues pel·lícules que han arri­bat a un públic molt ampli, un públic que pot­ser feia temps que no anava al cine.” L’èxit és difícil d’expli­car. No hi ha fórmu­les, però es pot inten­tar apun­tar alguna hipòtesi. “Casen en fla­mes es va estre­nar al cinema a la fresca de Montjuïc, pas­sat el Grec, el 28 de juny, em sem­bla que era, i vaig pen­sar que pot­ser no era el millor moment per estre­nar una pel·lícula. I resulta que, pel que sigui, va ser una època molt bona, perquè és una pel·lícula que remet a alguna cosa de l’estiu, a aquells estius enyo­rats, quan es reu­nia tota la família, aquesta nostàlgia que no és només pròpia del Nadal, sinó també de les cases fami­li­ars a l’estiu.” L’actriu explica: “Molts cines que fan pro­gra­mació d’estiu van exhau­rir les entra­des de Casa en fla­mes, va començar a fun­ci­o­nar el boca-ore­lla, i va ser increïble.”

Després, a finals d’estiu, va arri­bar l’altre feno­men. “Amb El 47 pen­sava que és una pel·lícula que pot tocar molta gent –recorda–. Va tor­nar a ser una sor­presa, perquè quan fas les pel·lícules no saps mai com que­darà. Tu tens un guió que t’ha agra­dat, i això em va pas­sar amb el de les dues pel·lícules. Pen­ses que és una història bonica, sobre­tot la d’El 47. Casa en fla­mes també, però més que bonic, té altres coses. Té comèdia, té mala llet, té una part trista, una part d’una família molt dis­fun­ci­o­nal...” Sigui com sigui el guió, Clara Segura diu que no sap mai com que­darà el resul­tat: “La veri­tat és que ha sigut una sor­presa molt gran veure el mun­tatge final de les dues pel·lícules. Per fer El 47 hi havia un car­rer, sola­ment, a Torre Baró de finals dels cin­quanta, i pen­sa­ves: «Espero que no es noti!» Hi havia molts trucs.”

Dijous que ve es fan públi­ques les nomi­na­ci­ons als Gaudí i és pro­ba­ble que en cai­gui alguna a l’actriu, però això no la pre­o­cupa gaire: “És veri­tat que han sigut dues pel·lícules molt popu­lars. Per a mi, el premi ja està donat, que és que les ha vist molta gent, i espero que les con­tinuï veient molta gent, perquè ara Casa en Fla­mes ja és a Net­flix, i pot­ser d’aquí a un temps El 47 també estarà en alguna pla­ta­forma. Per a mi, això és l’èxit d’una pel·lícula, no tant si després es pre­mia o no, perquè en rea­li­tat la feina que fem és per com­par­tir-la amb els espec­ta­dors. Si no, la nos­tra feina no té sen­tit.”

Dani de la Orden i Mar­cel Bar­rena tenen alguna cosa en comú, però són molt dife­rents, a parer de Segura. “El Dani té una part caòtica que és alhora fas­ci­nant, és caòtic i alhora endreçat; és a dir, ell té molt clar què vol, però també vol jugar, i amb Casa en fla­mes fèiem autènti­ques impro­vi­sa­ci­ons. A vega­des pen­sava que el que aca­bava de dir no tenia cap mena de valor. Una cosa és el que està escrit, que ho han pen­sat l’Edu­ard Sola [el guio­nista] i el Dani, ho han refle­xi­o­nat, han fet els diàlegs, por­ten un any o més escri­vint... El que passa és que ens va fer jugar molt i lla­vors això es nota quan dius les fra­ses que et toca dir de veri­tat, les que acaba mun­tant. Lla­vors jo crec que un dels secrets de Casa en fla­mes és això.”

Mar­cel Bar­rena “sap molt bé com aca­barà expli­cant la història, i és molt hàbil per saber on ha de posar el focus en el mate­rial que té”. Creu que va ser clau on i amb qui es va rodar el seu film: “Sem­pre he dit que El 47 no seria el que és si no s’hagués rodat a Torre Baró i amb la gent d’allà. Si ho haguéssim fet com els ame­ri­cans, que roda­rien en un plató i després farien els exte­ri­ors en un altre país, aquesta història s’hau­ria allu­nyat molt i hau­ria que­dat, jo crec, més sen­si­blera. No seria el mateix que anar allà i recrear en ficció, per uns moments, no sola­ment el que va pas­sar, sinó l’època en què va pas­sar, a finals dels setanta. Veure la reacció de la figu­ració i la gent en aque­lla car­re­tera de Torre Baró, quan va pujar l’autobús, va ser una festa. Real­ment era com aque­lla sen­sació que el poble pre­nia les reg­nes de la ficció, la col·lec­ti­vi­tat aca­bava defi­nint les coses. Jo crec que per a la direcció i per a la càmera era molt fàcil posar-se allà i anar cap­tant aques­tes coses. Per això hi ha plans i cares increïbles, perquè van tor­nar a tenir la sen­sació, els més grans, que ja ho havien vis­cut quan eren petits, i tor­na­ven a reviure aquell moment. I amb aquesta cosa de la ficció que ho pots gau­dir més perquè ja ets cons­ci­ent que allò va pas­sar. Perquè a vega­des a la vida no som cons­ci­ents de tot el que està pas­sant, i si tinguéssim l’opor­tu­ni­tat al cap d’uns anys de reviure allò, t’agafa un sen­ti­ment molt fort. Jo crec que això és el que va pas­sar amb El 47 i real­ment tots érem espec­ta­dors de tots.”

Clara Segura creu que les dues pel·lícules es com­ple­men­ten molt bé. “Hau­ria estat bé que quan Emma Vila­ra­sau puja a veure la mare al car­rer Bal­mes, a Casa en fla­mes, hagués pas­sat l’autobús 47 i hagués reco­llit el fill, per exem­ple. En aquesta Bar­ce­lona hi van con­viure aques­tes dues rea­li­tats: gent benes­tant com la que té aque­lla casa increïble a Cadaqués amb gent que va arri­bar aquí de molts llocs, o que inclús era d’aquí, i va tirar enda­vant la ciu­tat i va haver de llui­tar amb mol­tes més difi­cul­tats. Jo crec que aquests dos mons no estan tan des­con­nec­tats.”Una altra de les carac­terísti­ques que Clara Segura subrat­lla de Mar­cel Bar­rena és la seva capa­ci­tat de des­co­brir grans històries: “Té bas­tant ull per tro­bar aques­tes històries que apa­rei­xen als dia­ris, i sap orga­nit­zar-les molt bé, amb tot un equip al dar­rere, òbvi­a­ment, perquè després això acabi flo­rint i no acabi sent una història més. Jo crec que la gran­desa d’El 47 és que va haver-hi molts altres auto­bu­sos segres­tats a Bar­ce­lona, inclús algun abans. Està par­lant de la gent, d’un moment en què, quan ja no et fan cas, quan ja has inten­tat per tots els mit­jans burocràtics fer el que toca i no hi ha solució per al que recla­mes, per aquesta dig­ni­tat que neces­si­ta­ves, doncs ha d’haver-hi un moment en què has de trans­gre­dir alguna cosa. Pacífica­ment, com ho van fer, no van fer mal a ningú i no van fer malbé l’autobús. Són per­so­nat­ges carismàtics que, envol­tats de la gent ade­quada, aga­fen molta força i poden aca­bar lide­rant uns fets a pesar d’ells, que és la gràcia també del Manolo i d’una mica de la Car­men, que és aquest per­so­natge que està una mica més a l’ombra, però que a mi encara m’emo­ci­ona pro­fun­da­ment.”L’admi­ració del per­so­natge li ve també de la pet­jada que va dei­xar. “He anat a Torre Baró i un noi de la meva edat m’ha dit que la Car­men li havia ense­nyat a lle­gir i escriure –recorda–. Una noia de Torre Baró que és de l’asso­ci­ació de veïns és mes­tra perquè la seva àvia havia sigut de les dones que havien après a lle­gir i escriure de gran, com es veu a la pel·lícula, gràcies a la Car­men. A mi això em fa molt feliç, tinc la sen­sació que sense haver-la cone­gut m’he con­nec­tat amb ella a través d’aquesta gent.”Per pre­pa­rar el per­so­natge de Casa en fla­mes no tenia refe­rents con­crets: “A mi em feia una mica de por perquè no havia par­lat amb cap tera­peuta. Vaig inten­tar saber coses de la teràpia Ges­talt, par­lar amb algú que em pogués ori­en­tar una mica, però després també t’ado­nes que no estàs fent el que aca­bava de fer amb El 47. La Blanca és un per­so­natge inven­tat, i també he de dir que ja estava molt defi­nit pel guió, estava molt ben traçat. Tenia molta segu­re­tat amb les fra­ses que deia, i m’era molt fàcil arti­cu­lar tot això.” Va tenir una ajuda ines­pe­rada per donar con­sistència al per­so­natge. “L’Alberto San Juan va entrar a jugar molt al final, hi havia seqüències en què no hi podia ser pel seu calen­dari, i lla­vors vam haver d’afe­gir coses: jo estava sola al sopar, a la platja, al con­cert del fill... [Alberto San Juan no hi és perquè té mal d’esquena] I això li ha aca­bat donant una enti­tat a la Blanca dife­rent del que estava escrit, però aques­tes casu­a­li­tats de la vida van fent que el per­so­natge tin­gui més colors.”Clara Segura havia fet algun petit paper a la tele­visió, però con­si­dera que el seu debut en ficció audi­o­vi­sual “va ser amb la sèrie Porca misèria, que em va coin­ci­dir just amb Mar aden­tro”. “L’any ante­rior vaig fer Excu­ses, però tre­ba­llar amb con­tinuïtat, que és el que et donen les sèries, va ser amb Porca misèria. Una pel·lícula és mera­ve­llosa, perquè és el relat en una hora i mitja, dues, tres si molt l’esti­res, però per a un actriu i un actor, en una sèrie on tens con­tinuïtat, la teva trama és més llarga, si va bé.” Amb Porca misèria, “vam fer força tem­po­ra­des, va ser molt bonic veure com anava evo­lu­ci­o­nant el per­so­natge en una sèrie tan­cada”. “De les sèries diàries, que no n’he fet cap, no saps mai si te n’aniràs a viure a fora, si et mata­ran... En una sèrie tan­cada saps què pas­sarà i gau­dei­xes molt el teu recor­re­gut.”En tea­tre, con­ti­nua la gira de Tots ocells, una copro­ducció de La Perla 29 i el Grec diri­gida per Oriol Broggi, a par­tir d’un text del dra­ma­turg libano-cana­denc Wajdi Mouawad, l’autor d’Incen­dis. Quan en parla, li tre­mola la veu de l’emoció: “S’explica la història d’aquest con­flicte malau­ra­da­ment tan des­car­na­da­ment ter­ri­ble que encara estem vivint entre Pales­tina i Israel. L’obra passa a Israel. Ha estat molt dur fer aquesta funció perquè el que dèiem estava pas­sant cada nit.” L’alto el foc és l’únic camí, en opinió seva: “A l’obra no hi ha solució, i com que sem­bla que no n’hi ha, l’única solució és un alto el foc. S’ha de dei­xar de matar per pen­sar una solució. Però seguir matant d’aquesta manera, seguir exter­mi­nant el poble palestí com s’està fent, no és la solució al pro­blema. A l’inrevés, agreuja el pro­blema. Demano que per favor es faci el que s’ha de fer perquè es pari.”

Tres Gaudí
Estrella del teatre català, amb l’obra ‘Tots ocells’, de Wajdi Mouawad, encara de gira, Clara Segura (Sant Just Desvern, 1974) té una sòlida trajectòria televisiva, iniciada amb ‘Porca misèria’ (2004-2007), i tres Gaudí a actriu de repartiment, per ‘Les dues vides d’Andrés Rabadán’ (2010), ‘Tots volem el millor per a ella’ (2014) i ‘Creatura’ (2024). No creu que els èxits de ‘Casa en flames’ i ‘El 47’ canviïn res: “La d’actriu és una carrera de fons, amb alts i baixos.”


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia