Arts escèniques

TEMPORADA ALTA

Jaume Viñas guanya el Torneig de Dramatúrgia donant veu els protagonistes dels contes

Jaume Viñas, amb el text Fantasyland, ha guanyat avui la final del XIV Torneig de Dramatúrgia Catalana de Temporada Alta. El públic de la sala La Planeta ha decidit amb els seus vots que s’imposés a Martina Cabanas, que ha quedat finalista amb el text Èxodus Premium. El Torneig de Dramatúrgia venia premiant, des de la cinquena edició, únicament autores. Amb Viñas s’ha trencat la sèrie. Fins ara, els dramaturgs només havien guanyat les quatre primeres edicions, en una competició que encara no era paritària en participació. Cristina Clemente, presentadora impenitent, va avançar l’any en aquesta final, tot incitant que el públic fidel portés raïm per fer les dotze campanades. Les dues peces tenien coincidències: una certa reflexió sobre la individualitat i el pes del grup, i una pugna entre el món de paper i l’univers digital.

El guanyador, com ja és tradició, s’ha emportat un sopar al Celler de Can Roca. Fantasyland, interpretat per Júlia Truyol i Pau Vinyals, explica el desenvolupament d’una convenció de personatges de contes tradicionals que debaten sobre els seus drets i les raons de la seva existència. Per la seva banda, el text de Cabanas, interpretat per Mont Plans i Quim Àvila, gira al voltant d’una dona gran que recorre a una empresa de serveis que acompanya en els darrers moments de la vida.

Des del 7 d’octubre, cada dilluns un total de 8 dramaturgs i dramaturgues han presentat, en forma de lectura dramatitzada, textos breus d’un màxim de 40 minuts. A banda de Jaume Viñas i Martina Cabanas, aquesta catorzena edició del Torneig de Dramatúrgia ha comptat amb la participació de Marta Albert, Marga Arrom, Beth Escudé, Marcos Luis Hernando, Joel Joan i Salvador S. Sánchez.

El Torneig, que va impulsar com una juguesca intranscendent Jordi Casanovas, ha esdevingut un dels reclams del festival: són de les funcions que s’exhaureixen abans. Sense pretendre-ho, a més, ha propiciat èxits a la cartellera uns mesos més tard. Del centenar de textos del torneig un bon grapat han tingut una ampliació i han arribat a l’escenari professional, com ara, El crèdit, de Jordi Galceran; Smiley, de Guillem Clua;  Losers, de Marta Buchaca; Red Pontiac, de Pere Riera, i La nostra Champions particular, de Cristina Clemente; o Tocar mare de Marta Barceló.

També als instituts

L’institut Santa Eugènia ha estat el guanyador del VI Torneig de Dramatúrgia per a instituts. Al migdia, han votat prop de 180 estudiants, arribats dels instituts que presenten textos al torneig (instituts Ermessenda i Santa Eugènia de Girona; i l’Institut Salvador Sunyer i Aimeric i Salvador Espriu de Salt) i de quatre centres més convidats: Escola La Salle (guanyadors del 2023), Institut Jaume Vicens Vives, l’Escola Pia de Salt i l’Institut Vallvera. El torneig l’organitza la Fundació La Ciutat Invisible. Els assistents han escollit que el guanyador fos El paquet equivocat, del Santa Eugènia, interpretat per Tamara N’Dong i Marc Tarrida. La peça imagina els malentesos que provoca l’error d’una entrega d’un paquet. Els dramaturgs Xavi Buixeda i Eu Manzanares han estat els encarregats de presentar els diferents combats que han enfrontat els textos dels quatre instituts: a més d’El paquet..., Primera impressió (Salvador Espriu); Un cafè? (Ermessenda), i La possessió (Salvador Sunyer).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.