TEMPORADA ALTA
Els Pirates aborden el drama i els fogons
Els Pirates Teatre fan el seu primer abordatge al drama. Serà el primer cop, també, que actuen dins del Temporada Alta i que faran estada a la Sala Beckett. La cuina, una peça reescrita per Laura Aubert, inspirant-se en l’obra homònima d’Arnold Wesker, convida el públic a veure pel forat del pany el dia a dia del restaurant Minvant. Al voltant dels fogons, es comprovarà la precarietat d’uns treballadors que cuinen per a un restaurant emblemàtic de la ciutat de Barcelona. El muntatge s’estrena aquest dijous (8 del vespre) a El Canal Centre d’Arts Escèniques i té previst fer una temporada a la Beckett, que ho coprodueix, del 19 de desembre al 12 de gener.
Els Pirates són la companyia que gestiona el Maldà, des del 2013. Puntualment, han traslladat alguns dels seus muntatges en altres escenaris de la ciutat, per guanyar aforament. Alguns exemples són Teatre Akadèmia (La mascarada); Escenari Joan Brossa (La setena porta); Biblioteca de Catalunya (Nit de Reis); o Teatre Condal (Les feres de Shakespeare). Per als membres de la companyia, formada el 2001, que han viscut de primera mà la impossibilitat del mercat immobiliari (que desembocaria en la crisi de les retallades del 2008), el que viuen els protagonistes del text escrit el 1957 és molt similar al que constaten en la Barcelona turística i massificada del segle XXI. Aubert ha inclòs en la recepta del muntatge situacions personals de membres del grup així com vivències en l’interior d’algunes cuines on han entrat com a treball de camp. Es denuncia des de l’abús de poder en la jerarquia laboral com la gentrificació dels barris, que expulsa aquells veïns que no poden assumir l’augment dels lloguers.
Com a La setena porta (en què també l’actriu en va fer la dramatúrgia) l’escena serà un canvi incessant de personatges gràcies a fregolisme dels cinc intèrprets: Laura Aubert, Bernat Cot, Ricard Farré, Núria Cuyàs i Laura Pau. La peça incorpora alguna composició musical original d’Ariadna Cabiró i el moviment coreogràfic de Robert González. Com és habitual, Enric Romaní planteja l’escenografia (aquest cop, una cuina amb públic a quatre bandes) i Adrià Aubert en fa la direcció escènica. Si fins ara Els Pirates Teatre aprofundien en l’actualitat política des de la farsa (bon exemple és la trilogia del Balneari Maldà), ara aborden uns rols des de la vulnerabilitat, sense refugiar-se en els antiherois ni en la caricatura del poder.
Fa 30 anys, a Broadway
Daniel Anglès fa un breu retorn (per ara) als escenaris amb 30 anys lluny de Broadway, una producció d’El Musical Més Petit que es podrà veure aquest dissabte al Municipal de Girona, repetirà dimarts al Teatre Condal i completarà la gira al Kursaal de Manresa el 10 de gener. Anglès, que ha dedicat els darrers anys a la direcció del projecte Onyric, l’escola d’interpretació Aules, la participació a Eufòria, de 3Cat, i a la direcció d’alguns muntatges (principalment musicals com Rent, Fun home, o Golfus de Roma).
El concert és una selecció dels moments clau de la seva carrera artística, amb cançons clau de la seva trajectòria i temes que sempre ha volgut interpretar. Segons Anglès, “aquests 30 anys estan plens de somnis acomplerts, somnis que s’han esfumat i somnis que encara no han estat ni somiats. Broadway sempre ha sigut aquest paradís idealitzat, el punt de referència, el motor que renova la il·lusió pels nous projectes. Així que aquest concert serà un viatge a la capital dels musicals”, segons recull en la presentació. Com a intèrpret, Daniel Anglès no actuava des de Fun home (2018). Abans, havia defensat peces emblemàtiques com ara Hedwig & El centímetro cabreado (La Paloma, 2005) o Aquests 5 anys (Versus, 2009).