Art

art

Un viatge artístic aliat catalanocolombià

Un telèfon mòbil amb una càmera de 360 graus lli­gat a un pom de glo­bus inflats amb heli va ser l’inici, el maig pas­sat, d’un pro­jecte artístic d’alta volada pen­sat i fet en una aliança cata­la­no­co­lom­bi­ana. El dis­po­si­tiu, de rumb impre­dic­ti­ble i amb destí al des­co­ne­gut, va retrans­me­tre en directe les imat­ges esfèriques des de Colòmbia estant, com­plint el desig del seu cre­a­dor, l’artista català Roc Parés, de pro­pa­gar el mis­satge que el cel és un ter­reny fèrtil per a la ima­gi­nació. Aque­lla per­for­mance erràtica va aga­far forma d’expo­sició, Geo-poie­sis: deri­vas y con­flu­en­cias en las ima­gi­nerías electrónicas, al Cen­tre Naci­o­nal de les Arts de Bogotà, en col·labo­ració amb l’artista local San­dra Ren­gifo i en el marc del Fes­ti­val de la Imatge de Mani­za­les i Bogotà, un dels més lon­geus i con­so­li­dats de l’Amèrica Lla­tina.

Però no va ser el final d’aquesta aven­tura com­par­tida, amb suport de l’Ins­ti­tut Ramon Llull i a cura també de dos comis­sa­ris de cada un dels dos països, la cata­lana Roberta Bosco i el colombià Fer­nando Cue­vas Ulitzsch. Els dos artis­tes, més un ter­cer que s’hi ha sumat, Kos­tas Tsa­nakas, han ges­tat un altre pro­jecte hibri­dat per al Fes­ti­val Panoràmic en soci­e­tat amb el seu esde­ve­ni­ment germà de Mani­za­les i Bogotà. L’expo­sició Topo­gra­fies de les memòries (fins al 4 de gener), a l’Espai Isern Dal­mau de la Fun­dació Lluís Coro­mina de Bar­ce­lona, torna a ser un punt de con­fluència entre art i tec­no­lo­gia, però aquest cop per esco­dri­nyar no el fir­ma­ment sinó la terra ferida per l’explo­tació colo­nial.

Roc Parés aporta Maqueta entre­nada, un altre arte­facte de la millor tra­dició de l’ús cre­a­tiu de les eines tec­nològiques fugint de la bui­dor d’obres que són poca cosa més que ocurrències. En aquest cas es tracta de la rèplica d’un vell tren cari­beny amb una càmera de vídeo incrus­tada a la loco­mo­tora que envia les imat­ges del recor­re­gut a un ordi­na­dor. Els visi­tants deci­dei­xen les esce­nes que la maqueta fer­roviària enre­gis­tra al seu pas: pot treure o posar estam­pes d’esclaus esgo­tats, de cam­pe­rols amb mat­xet o de senyo­rets amb ves­ti­men­tes euro­pees. Entre aquests dar­rers, hi ha els retrats dels avant­pas­sats dels polítics Alejo Vidal-Qua­dras i Artur Mas, que es van enri­quir amb el tràfic de per­so­nes escla­vit­za­des, però també apa­rei­xen, d’un altre signe, els del mateix Roc Parés: l’artista des­cen­deix d’un metge mili­tar des­ti­nat a Cuba que va for­mar part dels cer­cles espi­ri­tis­tes, pio­ners a recla­mar l’abo­lició de l’escla­vi­tud.

Retrats amb melassa

Maqueta entre­nada con­viu a l’Espai Isern de la Fun­dació Lluís Coro­mina amb Mayo­ral de acero: des­tajo, la pro­posta de San­dra Ren­gifo amb què s’enca­valca per denun­ciar l’escla­visme per­pe­tuat en les plan­ta­ci­ons de canya de sucre del Valle del Cauca de Colòmbia, un pai­satge tra­ves­sat també per vies fer­roviàries. L’escla­vi­tud es va abo­lir el 1851, però les con­di­ci­ons de tre­ball van con­ti­nuar sent, i ho con­ti­nuen sent, deplo­ra­bles. Ren­gifo fa visi­bles i audi­bles els tes­ti­mo­nis d’aquesta gene­a­lo­gia de des­posseïts de drets en una ins­tal·lació audi­o­vi­sual, i honora els líders sin­di­cals i els diri­gents polítics soci­a­lis­tes en una sèrie de retrats fets amb melassa sobre draps ver­mells, els matei­xos que els tre­ba­lla­dors empren per eixu­gar-se la suor. La melassa és un mate­rial viu, de manera que els ros­tres es van esvaint, una metàfora de la fra­gi­li­tat de la memòria. Molts d’aquests llui­ta­dors moren assas­si­nats, com va ser el cas d’Héctor Daniel Useche Berón el 22 de juliol del 1986, la data en què el sin­di­cat de Nestlé com­plia vint anys de resistència per­ma­nent con­tra les polítiques de la mul­ti­na­ci­o­nal suïssa.

Del cel que con­vida a ima­gi­nar altres futurs pos­si­bles al terra que reté un pas­sat en temps pre­sent de violència. Un viatge artístic d’anada i tor­nada de Colòmbia a Cata­lu­nya. I un prec que expres­sen el tàndem de comis­sa­ris per fer enten­dre el pro­jecte comú: “La importància de repre­sen­tar i expli­car les històries des d’altres pers­pec­ti­ves perquè les gene­ra­ci­ons següents sàpiguen que la veri­tat té mol­tes cares, i la men­tida, encara més.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia