Música

Pere Lluís Biosca

Director del Cor Madrigal

“Cada vegada hi ha menys cors i menys gent que canta”

Referent del panorama polifònic català, ha dirigit el Cor Francesc Valls de la catedral de Barcelona i actualment dirigeix el Madrigal

“Al Cor Madrigal compartim una manera, si vols ideològica, molt determinada d’entendre la música”, assegura

A Catalunya tinc la sensació que ens creiem que, aquí, el cant coral és la pera, però no és així

Pere Lluís Biosca (Vila­franca del Penedès, 1977) és un dels noms de referència del pano­rama polifònic del nos­tre país. Direc­tor del Cor Madri­gal i direc­tor i impul­sor de l’Ensem­ble Cristóbal de Mora­les, amb el qual l’any pas­sat va recu­pe­rar obres inèdites de Cristóbal de Mora­les amb un enre­gis­tra­ment de referència. A poc a poc, és evi­dent que Biosca es va eri­gint en un dels grans direc­tors vocals del nos­tre pre­sent.

Està al cap­da­vant del Cor Madri­gal des del 2019. Quina havia estat la seva vin­cu­lació amb aquesta for­mació?
Vaig començar a can­tar-hi el 2002, que és l’any, també, en què vaig entrar a l’Esmuc. Havia fet cur­sos de direcció amb la Mireia [Bar­rera, pre­de­ces­sora en la direcció del Madri­gal] i m’interes­sava molt can­tar amb ella. No sé si la Mireia accep­ta­ria gaire aquesta con­si­de­ració, però me’n sento total­ment dei­xe­ble. Al Cor Madri­gal com­par­tim una manera, si vols ideològica, molt deter­mi­nada d’enten­dre la música…
Es parla sovint d’aquesta “filo­so­fia Madri­gal”...
No és un cor pro­fes­si­o­nal, la qual cosa no vol dir que no inten­tem que la nos­tra manera de fer tin­gui el màxim de rigor i seri­o­si­tat i que els resul­tats siguin tan pro­pers com sigui pos­si­ble a la pro­fes­si­o­na­li­tat. Una de les con­di­ci­ons, per exem­ple, és que tot­hom tin­gui una mínima for­mació vocal. I, ales­ho­res, no es lle­geix mai en els assa­jos; la gent ha d’estu­diar a casa. Aquest és el pacte, i això ja marca, d’alguna manera, una diferència. D’altra banda, hi ha també una altra carac­terística impor­tant, que és la manera de can­tar. Ara tot­hom canta d’una manera més aviat blan­queta, com volent imi­tar un color anglès que no és el nos­tre, la qual cosa, al meu parer, fa que els resul­tats, per molt afi­nats i acu­rats que siguin, resul­tin plans en el ter­reny inter­pre­ta­tiu, fins i tot escèptics... Nosal­tres som un cor que, si t’ha de can­tar un Rèquiem de Brahms, ha de poder-ho fer, i si ens encar­re­guen un pro­grama a cap­pe­lla amb música de Brit­ten, que és un estil molt dife­rent, també. Sabem que anem una mica a la con­tra, perquè, com deia, la tendència és una altra. Però hi ha una cosa que no ve de la Mireia sinó d’en Manuel Cabero, que és el visi­o­nari del Madri­gal: pro­cu­rar tenir una espe­cial incidència en la música del país, sent cons­ci­ents que hi ha coses que, si no les fem nosal­tres, pro­ba­ble­ment no les farà ningú.
El Cor Fran­cesc Valls de la cate­dral de Bar­ce­lona afronta el seu segon any sense vostè a la direcció. Quina valo­ració en fa, de la feina que va fer en aquest altre cor?
Que una cate­dral deci­deixi tenir un cor pro­fes­si­o­nal per als seus ser­veis és una cosa que cal aplau­dir i reve­ren­ciar, ja que això no ho fa ningú. Ni tan sols les ins­ti­tu­ci­ons públi­ques, pràcti­ca­ment. Cada ser­vei, cada diu­menge, es can­via el pro­grama, la qual cosa vol dir que, dels 200 motets que pugui tenir Pales­trina, no els he fet tots, però gai­rebé! I una cosa així, sense un cor d’aques­tes carac­terísti­ques, seria invi­a­ble.
Ha fet obres molt dife­rents, al llarg de la seva tra­jectòria.
Si toqués, per exem­ple, la tiorba, que­da­ria limi­tat a una època molt con­creta. Però tre­ba­llo amb un ins­tru­ment, la veu, que em per­met fer vuit segles de música, des de Brahms fins a una obra de Benet Casa­blan­cas [com­po­si­tor a qui el Cor Fran­cesc Valls, amb Biosca encara a la direcció, va encar­re­gar l’any pas­sat una versió actual del Cant de la Sibil·la]. Has de tenir un conei­xe­ment impor­tant de les obres que fas, és clar, però si puc fer de tot, per­fecte. Jo, de fet, ni tan sols em defi­ni­ria com a espe­ci­a­lista de música antiga, que no sé gaire què vol dir…
Més temes: l’any pas­sat va crear l’Ensem­ble Cristóbal de Mora­les, amb el qual va enre­gis­trar per pri­mer cop dues mis­ses d’aquest com­po­si­tor poli­fo­nista del Renai­xe­ment. Com va néixer, aquesta idea?
Una mica de casu­a­li­tat, ja que al Museu de Lleida en tenen un lli­bre i la seva con­ser­va­dora, Est­her Balasch, va pro­po­sar la idea amb la fina­li­tat que, a la sala del museu on hi ha el lli­bre, s’hi pogués també escol­tar música. Un pro­jecte, doncs, d’aquells que no tens cada dia... Ho vaig pro­po­sar a Juan de la Rubia [orga­nista], amb qui m’entenc molt bé, i, tot i que abans d’enre­gis­trar-ho no havíem fet cap con­cert, va fun­ci­o­nar esplèndi­da­ment, fins al punt que, ara, amb l’Ensem­ble, farem un segon disc.
Com veu el cant coral a Cata­lu­nya?
La tendència és pen­sar que estem molt bé, perquè, cer­ta­ment, hi ha més pro­fes­si­o­nals que abans. Hi ha coses, sens dubte, que es fan molt millor ara que fa 50 anys. Però, d’altra banda, també és cert que cada vegada hi ha menys cors i menys gent que canta. De cors infan­tils, per exem­ple, pràcti­ca­ment no en que­den. Hi ha, per tant, menys gent en con­tacte amb el cant coral. I la quan­ti­tat també fa la qua­li­tat. És com a la Xina: si hi ha un milió i mig d’estu­di­ants de supe­rior de piano... alguna cosa en sor­tirà! A vega­des, a Cata­lu­nya, tinc la sen­sació que ens cre­iem que, aquí, el cant coral és la pera, però no és així. Tenim coses molt bones, sí, però abans hi havia molta més gent. A Vila­franca [on va néixer] recordo un moment en què hi va arri­bar a haver vuit o nou cors!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia