Música

Entre la llegenda de Gram Parsons i la Barcelona ‘mod’

Proposem una tria de vuit novetats destacades publicades per vuit editorials diferents

Josep Vicent Frechina ha escrit un llibre sobre Zoo i Oriol Pérez Treviño un altre sobre els rèquiems

Pujol Nadal ha parlat amb una cinquantena de fonts per al retrat laboriós que ha fet d’un mite ‘country’

Les sec­ci­ons de les lli­bre­ries, tant de pro­xi­mi­tat com de grans cade­nes, dedi­ca­des a la música cada cop són més abun­dants, en un procés tal vegada gra­dual d’equi­pa­ració al pai­satge lli­bre­ter de França o el Regne Unit. Pro­li­fe­ren els “lli­bres objecte” dedi­cats a figu­res com els Beat­les, Bob Dylan o David Bowie; volums adreçats al públic infan­til o als devo­ra­dors de novel·la gràfica, i, molt espe­ci­al­ment, apro­xi­ma­ci­ons per la via del text ori­gi­nal o les tra­duc­ci­ons a figu­res musi­cals a les quals, fins fa ben poc, sem­blava impos­si­ble que algú els pogués dedi­car un lli­bre.

1

Viatge a una època

Jordi Turtós, un veterà del peri­o­disme musi­cal (espècie, com remarca sem­pre amb picar­dia l’autor, “en vies d’extinció”), recons­tru­eix meti­cu­lo­sa­ment la història de la música popu­lar a Cata­lu­nya entre els anys 1955 i 1968 i en totes les seves expres­si­ons: “des de l’impacte del rock-and-roll fins a la boge­ria ie-ie, des de les caves de jazz i cançó fins als enve­lats de festa major”. Turtós mos­tra en el lli­bre la volun­tat de “recons­truir la memòria, que tan­tes vega­des s’ha frag­men­tat i ocul­tat”, i té en pre­visió un segon volum per abor­dar anys poste­ri­ors. Ho edita Sílex en dues ver­si­ons: català i cas­tellà.

2

La revo­lució de Zoo

El mateix dia que comenci el Book Music Fes­ti­val, i menys d’un any després que el grup de Gan­dia plegués veles, es publi­carà el lli­bre amb què el crític musi­cal Josep Vicent Frec­hina posa al des­co­bert “l’ànima i revo­lució” del grup Zoo, una de les ban­des més influ­ents de la història musi­cal dels Països Cata­lans. Frec­hina, a Sem­pre a la con­tra i avant, s’endinsa en la tra­jectòria del grup a través de l’anàlisi de les lle­tres de les seves cançons, repassa el con­text polític i social que n’ha acom­pa­nyat l’evo­lució i des­taca que, fent-ho sem­pre en valencià, Zoo hagi aca­bat obte­nint mili­ons de repro­duc­ci­ons de les seves cançons, així com també un munt de reco­nei­xe­ments.

3

Rèqui­ems i silen­cis

El musicòleg man­resà Oriol Pérez Treviño, crític musi­cal d’El Punt Avui, s’endinsa, a Tots els morts són un de sol. 27 requiem in tem­pore belli, en algu­nes de les com­po­si­ci­ons del gènere del rèquiem al llarg de la història de la música occi­den­tal, tot volent-se apro­xi­mar a la natu­ra­lesa de la mort a través de l’espi­ri­tu­a­li­tat de la música. El lli­bre l’edita Din­sic, que també té com a nove­tat una reflexió sobre el con­cepte de silenci en els Préludes de Claude Debussy però, també, en un sen­tit més gene­ral (Pas­sos en el silenci, Jordi Camell).

4

Cavalls sal­vat­ges

Impos­si­ble lle­gir Caba­llos sal­va­jes (la bio­gra­fia segu­ra­ment més exhaus­tiva feta mai al món sobre el músic de country Gram Par­sons, publi­cada per 66rpm) sense que­dar boca­ba­dat, ja que el seu autor, el filòleg, poeta i peri­o­dista musi­cal bada­loní Jordi Pujol Nadal, molt més enllà de la Viquipèdia, ha par­lat amb una cin­quan­tena de fonts (músics, amics, fami­li­ars, peri­o­dis­tes..., met­ges!) ben conei­xe­do­res dels peri­ples vitals i pro­fes­si­o­nals de qui, a més de solista, va ser també músic dels Flying Bur­rito Brot­hers o els Byrds. Sense massa volun­tat de pon­ti­fi­car però sí de posar a l’abast del lec­tor un munt de claus, Pujol Nadal inci­deix durant unes quan­tes pàgines del lli­bre en la relació –de mútua admi­ració, però també mar­cada per allò que ara s’ano­mena “apro­pi­ació cul­tu­ral”– entre Par­sons, que va morir l’any 1973 amb 26 anys, i els Rolling Sto­nes. Un dels fenòmens de lite­ra­tura musi­cal més rotunds del 2025.

5

El nom del grup és R.E.M.

Poques set­ma­nes després que n’apa­regués la versió ori­gi­nal en anglès, ens arriba en cas­tellà la bio­gra­fia que Peter Ames Car­lin, una ins­ti­tució quant a lli­bres de música, com ho cer­ti­fi­quen les seves apro­xi­ma­ci­ons a l’obra de Paul McCart­ney o Bruce Springs­teen, ha dedi­cat a R.E.M., un grup gene­ral­ment força cir­cums­pecte del qual l’autor repassa tota la història amb enginy i pro­fun­di­tat docu­men­tal, des del sor­gi­ment del grup en l’entorn uni­ver­si­tari d’Athens (Geòrgia, EUA) fins al seu esclat comer­cial i, una mica con­tra pronòstic, con­sen­su­ada dis­so­lució fa catorze anys. Les sem­pre curo­ses edi­ci­ons de l’edi­to­rial bar­ce­lo­nina Con­tra, tota una garan­tia!

6

Les con­fes­si­ons de Joni

Tota una ins­ti­tució, també, pel que fa a la publi­cació de lli­bres sobre música, Libros del Kul­trum pre­senta entre les seves nove­tats un volum que recull les con­ver­ses que, entre el 1973 i el 2012, van man­te­nir la can­tau­tora cana­denca Joni Mitc­hell, gene­ral­ment molt poc pro­cliu a ser entre­vis­tada, i la també can­tau­tora Malka Marom. Una immersió pro­funda en l’uni­vers cre­a­tiu de l’autora de Blue per guar­dar a la pres­tat­ge­ria junt amb altres nove­tats de Kul­trum, com ara l’obra lírica com­pleta de Frank Zappa, la ree­dició de les memòries de Duke Elling­ton o, anant uns mesos més enrere, la impres­cin­di­ble bio­gra­fia que, en català, Pere Pons va dedi­car a Tete Mon­to­liu.

7

El segle de Victòria

Publi­cat fa uns mesos per fer-lo coin­ci­dir amb el cen­te­nari del nai­xe­ment de la soprano bar­ce­lo­nina, Victòria dels Àngels. Tot sem­blava tan sen­zill és el resul­tat d’un tre­ball minuciós rea­lit­zat pel crític musi­cal Pep Gor­gori, que va tenir accés als docu­ments per­so­nals i pro­fes­si­o­nals de la can­tant. A més de ser una bio­gra­fia d’algú, diu l’autor, que “mai no va obli­dar els seus orígens”, l’obra de Gor­gori, edi­tada en català i cas­tellà, es pro­posa ser també “un home­natge a una gene­ració de dones que, després de la guerra, van supor­tar la penúria, la dis­cri­mi­nació de gènere i, molt sovint, els seus pro­pis marits”.

8

La Bar­ce­lona ‘mod’

Després d’altres “històries orals” sobre dife­rents esce­nes, com la del rock català o el punk i el hard­core a Bar­ce­lona, ens n’arriba una dedi­cada a la Bar­ce­lona mod, escrita per Alex Vallet Pons a par­tir del tes­ti­moni de “dinou dels mods ori­gi­nals de l’escena bar­ce­lo­nina”, entre altres els ger­mans Albert i Ricky Gil de Brigh­ton 64, Car­les Estrada de Los Nega­ti­vos i Joaquín Felipe de Los Can­gu­ros. Som els mods, som els mods!

Música moderna a Catalunya. 1955-1968. vol. 1
Autor: Jordi Turtós
Editorial: Sílex
Sempre a la contra i avant
Autor: Josep Vicent Frechina
Editorial: Sembra
Tots els morts són un de sol
Autor: Oriol Pérez Treviño
Editorial: Dinsic
Caballos salvajes
Autor: Jordi Pujol Nadal
Editorial: 66rpm
Este grupo se llama R.E.M.
Autor: Peter Ames Carlin
Editorial: Contra
Joni Mitchell. Desde ambas caras
Autores: Joni Mitchell i Malka Marom
Editorial: Libros del Kultrum
Victòria dels Àngels. Tot semblava tan senzill
Autor: Pep Gorgori
Editorial: Ficta i Ajuntament de Barcelona
En mi ciudad
Autor: Alex Vallet Pons
Editorial: Ovejas Negrax


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia