Arts escèniques

DANSA

El Liceu se suma a Dansa Metropolitana

En la seva vuitena edició, es converteix en el segon festival europeu de la disciplina, per pressupost i abast

Per primer cop, s’incorpora programació internacional als 12 municipis

El Liceu se suma a la pro­gra­mació de Dansa Metro­po­li­tana amb Le Ballet de l’Òpéra Inter­na­ti­o­nal du Capi­tole que repre­sen­tarà un Don Juan amb direcció musi­cal de Jordi Savall (5 fun­ci­ons del 23 al 29 de març). El fes­ti­val Dansa Metro­po­li­tana ja consta com el segon car­tell més impor­tant de dansa a Europa, quant a pres­su­post (1,7 mili­ons d’euros), nom­bre d’actu­a­ci­ons (98 espec­ta­cles, 171 fun­ci­ons) i abast (12 muni­ci­pis de l’àrea metro­po­li­tana de Bar­ce­lona).

En la vui­tena edició, la pro­gra­mació ha acon­se­guit, per pri­mer cop, que tots els muni­ci­pis tin­guin actu­ació inter­na­ci­o­nal. I que el fes­ti­val torni al metro (s’ha encar­re­gat un site spe­ci­fic a la coreògrafa Paloma Muñoz). Bona part de la seva pro­gra­mació és gratuïta. Per a la tècnica de cul­tura de Cor­nellà, Penélope Cañiza­res, avui el fes­ti­val “té ànima, gràcies a la mirada curi­osa del públic”. Com explica l’alcalde de Bar­ce­lona, Jaume Coll­boni, el Dansa Metro­po­li­tana va néixer el 2018 amb el repte de ser un fes­ti­val sig­ni­fi­ca­tiu, que s’adrecés a un àmbit ter­ri­to­rial ampli, i que fos acces­si­ble a la ciu­ta­da­nia. Avui, s’ha creat una xarxa de col·labo­ració entre els tècnics muni­ci­pals i Ajun­ta­ments que no exis­tia abans.

El Dansa Metro­po­li­tana s’inau­gu­rarà ofi­ci­al­ment amb un espec­ta­cle al car­rer a la Plaça Cata­lu­nya de Cor­nellà, amb una pro­posta espec­ta­cu­lar: Sylp­hes compta amb un repar­ti­ment for­mat ínte­gra­ment per balla­ri­nes que interac­tuen amb Les 4 esta­ci­ons de Vivaldi. Per pri­mer cop, hi haurà una clau­sura ofi­cial: serà el 30 de març al mig­dia al Parc de la Ciu­ta­de­lla amb els Bro­das Bros, Pere Faura com a mes­tre de cerimònia i la par­ti­ci­pació de totes les esco­les de dansa par­ti­ci­pants.

Enguany, s’han pro­po­sat dues copro­duc­ci­ons (Car­rer 024 de Sol Picó i Plata de Big Boun­cers) per com­par­tir entre tots els muni­ci­pis. També és trans­ver­sal el pro­grama Vibra­ci­ons que ha ajun­tat esco­les de dansa amb coreògrafs o músics pro­fes­si­o­nals per fer una pre­sen­tació pun­tual a bona part dels muni­ci­pis. Giu­lia Pol­tro­ni­eri, coor­di­na­dora artística del Fes­ti­val, cele­bra que el pro­jecte comu­ni­tari vin­culi aques­tes actu­a­ci­ons en espais sig­ni­fi­ca­tius del patri­moni el muni­cipi. Hi ha set copro­duc­ci­ons més que supo­sen l’impuls per a com­pa­nyies de molt diversa dimensió i estils. El Dansa Metro­po­li­tana evoca el seu caràcter eclèctic. I es desen­vo­lupa tant en tea­tres muni­ci­pals com en els públics de Bar­ce­lona Prin­ci­pal­ment, el Mer­cat de les Flors (començant amb el Monu­ment d’Àngel Duran o amb el Natu­ral Order of things de Guy Nader i Maria Cam­pos), però també el Lliure (Kill me, de Marina Otero); el TNC (Hotel Col·lec­tiu escènic i Human­hood) i sales com el SAT! (amb les Mucha muc­haca de cap de car­tell), L’antic Tea­tre o La Cal­dera. Enguany l’Aquitània pro­posa un camí cap al tea­tre amb peces amb un toc d’humor com el Noche cañón de la Soci­e­dad Dr Alonso els dimarts i dime­cres del fes­ti­val. La pro­gra­mació als muni­ci­pis també és des­ta­ca­ble. A Ter­rassa, la Fact pro­grama el Car­mina Burana de la Fac­to­ria de dansa men­tre que el Ballet de Bar­ce­lona balla Gise­lle a Cor­nellà. Kukai Dantza pre­senta Txa­la­parta a Santa Coloma, o Israel Galván dansa La Con­sa­gració de la pri­ma­vera a Gra­no­llers.

Coll­boni remarca la neces­si­tat de sen­tir-se orgu­llo­sos de l’abast del fes­ti­val. Enguany, s’ha equi­li­brat la pro­gra­mació cata­lana amb l’esta­tal i la inter­na­ci­o­nal. Per a Cañiza­res, és una fórmula per ampliar la xarxa de les com­pa­nyies cata­la­nes a l’estat espa­nyol.

El Dansa Metro­po­li­tana tindrà dues pro­pos­tes de vídeo dansa. Per una banda, la pro­gra­mació específica (Cho­re­os­cope) que ofe­reix la cadena de paga­ment Fil­min del 13 de març al 13 d’abril i la retrans­missió en directe del Romeo i Juli­eta des de l’Opera House de Lon­dres a onze sales de l’àrea metro­po­li­tana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.