Música

MÚSICA

Accent Ensemble recupera l’obra de quatre compositores modernistes

Un disc rescata obres, algunes d’inèdites, de Lluïsa Casagemas, Matilde Escalas, Narcisa Freixas i Agnès Armengol

El treball s’ha basat en les recerques de la soprano Maria Teresa Garrigosa

Compositores al voltant de Pedrell és el títol del nou disc d’Accent Ensemble. El quartet de cambra tortosí continua la seva tasca de recuperació del patrimoni musical català iniciat fa deus anys amb la divulgació de l’obra de compositores i compositors que han quedat a l’ombra, especialment els originaris de les Terres de l’Ebre i àrees limítrofs. Ara és el torn de Lluïsa Casagemas i Coll (Barcelona 1873 - Madrid 1942), Matilde Escalas i Xamení (Palma, 1870 - 1936), Narcisa Freixas i Cruells (Sabadell 1852-1934) i Agnès Armengol i Altayó (Sabadell, 1859 - Barcelona, 1926).

Les quatre autores van viure a cavall dels segles XIX i XX i es van moure pels cercles intel·lectuals vinculats al modernisme. I malgrat la qualitat musical, la seva obra ha quedat eclipsada. Totes quatre tenen un punt en comú que les fa especials, van ser deixebles directes o indirectes del compositor i musicòleg Felip Pedrell Sabaté (Tortosa, 1841 - Barcelona, 1922), una figura indispensable en la renovació del llenguatge musical al país i pioner en el reconeixement de la dona com a subjecte actiu en la composició.

El treball s’ha basat en les recerques de la soprano i doctora Maria Teresa Garrigosa, autora de la tesi Les compositores catalanes del segle XIX, i de la historiadora Cristina Favà. La major part de peces originals van ser escrites per a veu i piano, però en aquest disc es presenten amb una nova instrumentació (veu, viola, clarinet i clarinet baix, i piano), amb arranjament d’Accent Ensemble.

Edicions Albert Moraleda ha editat el disc que ha comptat amb la col·laboració de la Fundació Bosch i Cardellach, de Sabadell, i també la Biblioteca Nacional de Catalunya a Barcelona on es conserva gairebé tot el fons musical de Felip Pedrell i documentació diversa sobre les compositores protagonistes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia