Cultura popular

CULTURA D’ARREL

L’Obrador d’arrel arriba al centenar de produccions en els primers 5 anys

Fira Mediterrània impulsa la creació contemporània de cultura popular amb el suport del Pla d’Impuls de la cultura d’arrel

El 2025 hi haurà 22 propostes fruit d’aquest suport

Una immensa rot­llana car­re­gada de pro­pos­tes sug­ge­rents cons­tata l’èxit de l’Obra­dor de Fira Medi­terrània en la seva cin­quena edició. Les com­pa­nyies estre­na­ran a Fira Medi­terrània d’aquesta tar­dor 22 pro­duc­ci­ons que reben col·labo­ra­ci­ons d’altres fes­ti­vals d’arrel i que es desen­vo­lupa a través del Pro­grama d’impuls a les arts d’arrel (el de dansa i el de música), i el Pro­grama de suport a la cre­ació i pro­ducció. L’Obra­dor arriba enguany a la cin­quena edició amb un total de 95 pro­pos­tes acom­pa­nya­des (42 de música, 34 de dansa, i 19 de memòria i lle­gat), amb la com­pli­ci­tat d’un cen­te­nar d’enti­tats i ins­ti­tu­ci­ons col·labo­ra­do­res.

De pro­pos­tes musi­cals n’hi ha un gra­pat pel 2025. Per exem­ple, Filo­mena, que con­vi­da­ran a ballar sons tra­di­ci­o­nals al públic més jove amb arran­ja­ments musi­cals d’Arnau Tor­dera i direcció escènica de Els Pira­tes Tea­tre. O el recull de Magalí Sare que canta a Des­ca­sada, i denun­cia com els pares acor­da­ven entre famílies els casa­ments dels fills. O la polifònica de Girona que inter­vindrà amb una actriu, Clara Mir, en una pro­posta escènica i musi­cal a càrrec del direc­tor Víctor Borràs, de Tea­tre Nu. També Ins­pira Tea­tre jugarà amb el cant a cap­pe­lla men­tre les tres intèrprets cons­tru­ei­xen un petit refugi. Nallar és un espec­ta­cle adreçat la pri­mera infància i apel·la a la neces­si­tat de tenir un espai d’afecte i escolta “per després sor­tir a fer aven­tu­res”, comenta Paula Guar­di­ola, mem­bre de la com­pa­nyia. La veu s’acom­pa­nyarà de la per­cussió amb els ele­ments que vagin acu­mu­lant els per­so­nat­ges siguin canyes o esclops.

La jove com­pa­nyia Cinc cèntims pre­sen­tarà a la tar­dor vinent Mular ( o la gran cap­tura), ins­pi­rant-se aquest cop en la mito­lo­gia marina. Fins ara, els seus ante­ri­ors tre­balls trans­me­tien la cul­tura popu­lar de les lle­gen­des que abun­den als bos­cos i la mun­ta­nya. Dora Can­tero cons­truirà el seu nou mun­tatge, que té el suport del Fes­ti­val If: Coses que cauen del cel. Explica l’actriu que, el 1848, va caure un mete­o­rit prop de casa seva. Es diu que anava car­re­gat de radi­ació. Ella se sent con­ta­gi­ada d’aquesta neces­si­tat de crear, ha dit a la pre­sen­tació.

Hi ha altres ele­ments que que­ien del cel a la Bar­ce­lona de la Guerra Civil. Glòria Ribera (Parné) pre­sen­tarà Bomba, va, un nou espec­ta­cle fent una revisió de cuplets a par­tir de les bom­bes, amb un to desin­hi­bit i un punt pro­vo­ca­dor com aquell Glòria a la patrona prin­cesa de Bar­ce­lona, que va pre­sen­tar a la Mercè. També repe­tirà el repte de tenir gegants del poble i músics en directe. Res­po­nent al gene­ral Espar­tero (“Pel bé d’Espa­nya, cal bom­bar­de­jar Bar­ce­lona cada 50 anys”, deia al 1842), Ribera avisa que, a la Bar­ce­lo­neta, les bom­bes se ser­vei­xen als ver­muts. L’obra serà una de les copro­duc­ci­ons del Fes­ti­val ZIP del TNC, al 2026.

Enric Blasi, de La Bal­dufa, expli­cava la neces­si­tat de fer veure els estralls de la Guerra Civil, avui. I per això estan pre­pa­rant l’espec­ta­cle Fan­tas­mes de guerra, adreçat a la cana­lla de 8 a 12 anys en què es recu­llen tes­ti­mo­nis dels dos bàndols, que escri­uen con­fi­ant en la fi de la guerra i en la recu­pe­ració de la pau.

El Tea­tre Aurora recu­pera les pro­duc­ci­ons d’arrel tra­di­ci­o­nal, després d’El comte Arnau i Per què balla en Jan Petit?. Ara, a Història d’un lla­dre el dra­ma­turg Car­les Bat­lle fic­ci­ona una tro­bada entre els per­so­nat­ges de Cer­van­tes i el ban­do­ler Roca Gui­narda. El direc­tor Joan Arqué acla­reix que la paraula ban­do­ler es refe­reix al fet “que per­tany a un bàndol (els nyer­ros i els cadells)” que res­po­nen a les ordres dels cacics. L’obra tindrà música en directe d’Arnau Obi­ols.

Albert Hernández i Irene Tena, després de vuit anys a la Compañía Naci­o­nal de Danza pre­sen­ten un nou mun­tatge No sota el nom de la com­pa­nyia La veni­dera. Després de col·labo­rar amb Mar­cos Morau a Afa­na­dor, ara el coreògraf s’afe­girà a donar-los una mirada artística a un tre­ball que defi­neix “el que sí que es pot fer per acon­se­guir que la dansa espa­nyola i el fla­menc d’arrel dia­lo­guin amb la con­tem­po­raneïtat, d’avui”, sen­ten­cia Tena. No serà una de les copro­duc­ci­ons del nou Grec que lidera la direc­tora Leti­cia Martín.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.