Música

Big Mama Montse

Cantant i vicepresidenta de Musicat i de la societat AIE

“La realitat dels músics és que hem de viure amb molt poc”

“Hi ha noms que semblen molt potents, però també pateixen precarietat; és una feina complicada i la gent no s’ho pensa”

“Els problemes venen per la intermitència de la feina i perquè es cobra poc. En la relació laboral amb l’artista hi ha molta picaresca”

El balanç que faig ara, amb gairebé 62 anys i cap als 40 anys de professió, és que me n’he anat sortint

Amb 37 anys de trajectòria que l’han fet un referent del blues, Big Mama Montse (Sant Quirze de Besora, 1963) també lluita per defensar els drets dels músics, a través de les entitats Musicat i AIE (societat d’artistes intèrprets o executants).

Va deixar una feina a TV3 per dedicar-se a la música. Se n’ha penedit mai?
En aquell moment pensava que tot aniria molt bé i després vaig descobrir que aquesta professió és molt dura. No sempre va ser allò somiat, sinó al contrari. Hi ha hagut moments molt durs, gairebé de supervivència.
Amb una trajectòria tan llarga, tindrà una bona jubilació? Per a molts músics és difícil arribar als 365 dies cotitzats l’any.
Quedarà una pensió d’aquestes petitetes, en el moment en què em toqui jubilar-me. De fet, com a cantant ja ho podria fer perquè em podia jubilar als 60 anys, tot i que s’ha de demostrar que has estat treballant com a cantant. Però la pensió que em quedaria seria petita. Perquè l’altra cosa són les bases de cotització, el sou que tens...
En el marc de l’“estatut de l’artista” s’han aprovat millores pel que fa a l’atur i a la jubilació.
Hi ha hagut algunes millores de compatibilitat entre cobrar la pensió de jubilació i la realització del treball artístic. Però has de tenir una pensió contributiva, sense un complement a mínims, per ser el 100% compatible. En el cas de molts artistes que tenen unes pensions molt petites i han de tenir el complement a mínims, aquí és quan sorgeix el problema. Sí que hi ha hagut una millora amb l’atur i ara hi ha un atur especial d’artistes. Com que tenim períodes d’inactivitat, ens va bé.
Segons un estudi de l’AIE, el 57% dels músics ingressen per sota del salari mínim.
Quan es fan aquests treballs seriosos –es va fer entre la Unió de Músics i l’AIE–, els músics responen amb sinceritat, i apareix el que per a molts és una sorpresa. La realitat és que hem de viure amb molt poc. O bé hem de complementar moltes feines i fer classes o un altre tipus de tasca, perquè és molt complicat viure només de l’activitat com a artista.
Veu molta precarietat entre els seus companys?
Sí, i a vegades hi ha noms que poden semblar molt potents, però també es troben en una situació de molta precarietat. Tothom passa per moments durs i la gent no s’ho pensa. És una feina molt complicada.
Encara passa que el promotor del concert no sol fer un contracte laboral als músics?
Sí. I si tens un projecte propi i ho consideren com una activitat i has de ser una companyia, llavors et demanen una factura i el músic és el que s’ha d’espavilar amb els altres músics que treballen per ell; és el que ha de donar d’alta els companys, i això és impossible. Nosaltres no podem, pel que arribem a guanyar, crear societats limitades cada dos per tres. El problema que et demanin una factura única ho complica tot. Sí que s’ha millorat el contracte: fins ara era un contracte d’obra, però ara ja hi ha un contracte artístic. En la relació laboral amb l’artista, hi ha molta picaresca.
La majoria no disposen de contracte discogràfic?
Avui dia l’autoproducció és la tònica més habitual. És una despesa molt gran i tampoc no rendeix. Si sempre ha estat difícil obtenir beneficis de les autoproduccions, avui dia, amb el que es paga de l’streaming i tot plegat, encara ho és més.
L’any passat va dir en una entrevista que no estava motivada per gravar un disc i que amb el poc retorn que hi ha preferia pagar-se unes vacances.
Sí, és totalment cert. Però en aquest moment tinc un nou disc que aquests dies [dimarts] sortirà al mercat [ Smile, de Big Mama Montse & Captain’s Brotherhood). És un disc totalment anticomercial, amb cançons llargues..., és tot el contrari del que fa la majoria. Però he volgut anar a l’antiga i generar material per demostrar que existeixo i que tinc coses a dir. He fet el que vull fer en aquest moment i sense la pressió de ningú. I tenint clar el que havia dit, que no ho recuperes, a menys que no generis molta feina de concerts, que ja es veurà.
Que els rendiments d’un artista siguin irregulars és una de les causes de la precarietat?
Bàsicament és per la intermitència i també perquè es cobra poc. Si les coses un any van bé i tens més ingressos, fins ara era molt complicat però ara hi ha una regulació que es podrà aplicar a partir de la declaració de renda de l’any 2026, en què una part no tributaria.
És la reforma de l’IRPF aprovada pel Congrés a finals del 2024?
Exacte, i es posa en aplicació a partir d’aquest any. Per tant, serà per la declaració de renda del 2026. Imagina’t que jo ara aquest any pogués fer molts diners, cosa que seria complicada, em sumarien la mitjana dels tres anys anteriors. És una petita mesura pel que fa a l’IRPF que va bé. El Ministeri d’Hisenda ha estat el més complicat a l’hora de moure fitxa, i aquesta reforma ha estat un pas endavant.
Quins altres mesures troba a faltar per completar l’“estatut”?
De la setantena de mesures que s’havien fixat, se n’han aprovat poques. Encara queda molta feina, com ara el reconeixement de malalties professionals, temes d’educació, de representativitat sindical... Ara s’està tot just plantejant una modificació del reial decret 1435/1985, que és el que regula la relació laboral especial d’artistes.
Vostè pot estar satisfeta, amb més de 20 discos i amb centenars de concerts...
També he tingut moments de molta dificultat, però he anat tirant. He anat combinant feines més pedagògiques per a nens, conferències... El balanç que faig ara, amb gairebé 62 anys i cap als 40 de professió, és que me n’he anat sortint. Sobretot volem inculcar als joves que una manera d’avançar és que es comprometin i agafin consciència que som un col·lectiu i que si es van aconseguint drets és perquè hi ha algú que empeny, que ho lluita. Estic contenta perquè s’han creat moltes entitats o associacions de músics a tot el territori.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia