Cauen les fronteres
Cultura
Salt, Girona i Perpinyà desenvoluparan el primer projecte cultural transfronterer basat en el teatre i les arts escèniques que té com a objectiu a mitjà termini convertir la zona en la capital escènica del sud d'Europa.
El programa Interreg de la Unió Europa és el que fa possible aquesta iniciativa amb una injecció econòmica durant el període 2009-2011 de 8,27 milions d'euros, dels quals 4,21 aniran a parar a Perpinyà i els altres 4,06 a les comarques gironines.
Entre les actuacions previstes durant aquests tres anys hi ha les obres del Teatre Arxipel de Perpinyà i les de la seu del Centre d'Arts Escèniques de Girona/Salt, El Canal, que s'ubicarà a l'antiga fàbrica Coma Cros de Salt, a les quals es destinaran 2,29 milions d'euros, un 60% dels quals els finançarà el programa europeu i la resta les administracions catalanes. "Encara s'ha d'acabar de definir quina part finançaran els ajuntaments, la Diputació [de Girona] i la Generalitat, perquè a ningú se li escapa que Salt no pot assumir 1.078.000 euros ", va puntualitzar l'alcaldessa, Iolanda Pineda.
La coproducció d'espectacles serà un dels punts forts del projecte. Les noves creacions es representaran a El Canal, a l'Arxipel i al nou festival transfronterer Argos, que s'integrarà dins del Temporada Alta. "Una de les intencions és que Perpinyà faci d'altaveu del Temporada Alta a l'Estat francès", va explicar el director del Festival i del Centre d'Arts Escèniques de Girona i Salt, Salvador Sunyer.
La programació la decidiran de manera conjunta el mateix Sunyer i el responsable del nou teatre de Perpinyà i antic director del Teatre Nacional de Catalunya (TNC), Domènec Reixach. Inicialment les coproduccions es faran en català, però si tenen èxit es podran "ampliar" al castellà perquè es puguin veure a l'Estat espanyol, o al francès perquè també es puguin representar al país veí. Això no vol dir, tanmateix, que una producció en català no pugui viatjar al nord o a l'oest dels territoris de parla catalana.
Turisme cultural
A més de l'àmbit escènic i cultural, l'ajuda de la Unió Europea també repercutirà en l'activitat econòmica de les dues bandes de la frontera, perquè es vol impulsar el turisme cultural. "La intenció és que creuar la frontera per anar a veure espectacles es converteixi en una acció tan habitual com quan la gent havia d'anar a França a veure porno durant la dictadura", va exemplificar Sunyer.
Tot i que encara no s'ha decidit com s'impulsarà aquest turisme, el director del Temporada Alta i El Canal aposta per fer uns "paquets" que incloguin la visualització dels espectacles i visites a equipaments culturals, com per exemple, el Museu del Cinema de Girona.
La iniciativa es començarà a visualitzar aquest mateix any amb la presentació del projecte definitiu de la seu d'El Canal i les produccions pròpies que s'inclouran en la propera edició del Temporada Alta, que començarà al mes d'octubre.
Expansió cap a Europa
Un cop finalitzi el projecte, la intenció és mantenir la col·laboració entre les dues bandes de la frontera. "De fet, la idea és que aquesta relació que s'inicia ara amb Perpinyà s'estengui a altres punts d'Europa", va voler deixar clar Sunyer.
El Teatre de l'Arxipel és, de fet, el projecte cultural més gran i ambiciós que s'ha fet mai a Perpinyà. L'edifici, obra de Jean Nouvel, s'està construint ja a l'antiga estació d'autobusos de la ciutat i costarà 80 milions d'euros. La cara visible d'aquest nou escenari serà una persona força coneguda a Barcelona, Domènec Reixach, director del TNC del 1997 al 2006.
La seva feina és aixecar el nou escenari, des de la supervisió de les obres fins a la definició del projecte artístic i la coordinació des de Perpinyà de l'anomenada Escena Catalana Transfronterera.
En declaracions a l'AVUI, Reixach va assenyalar ahir que el seu principal objectiu és "animar" les arts escèniques del Rosselló. "A Perpinyà hi ha molta tradició musical, gràcies a certàmens com Les Estivales, però no hi ha gaire tradició teatral, tot i que sí que hi ha companyies que treballen molt als barris, a les banlieues, que no són de primera línia a nivell artístic, però sí a nivell social", ens diu Reixach. L'exdirector del TNC i responsable de coordinació artística del grup Focus fins fa quinze dies tindrà el repte de començar des de zero.
Més moderns que París?
El nomenament de Reixach, fet per l'alcalde de Perpinyà, Joan Pau Alduy, ens diu Reixach, ha caigut bé a la ciutat. "S'han adonat que Barcelona queda més a la vora que París, que hi passen coses tan interessants o més", explica.
I si fins ara la idea de catalanitat que tenien a la capital del Rosselló passava exclusivament per la cultura popular (sardanes i castellers), l'aposta de Reixach és mostrar la cara més moderna i contemporània de la Catalunya Sud, des de la creació fins a l'escriptura dramàtica o les posades en escena.
El projecte de l'Arxipel vol fer de Perpinyà una ciutat central en una àrea que va de Montpeller i Tolosa de Llenguadoc fins a a Barcelona i Girona. "Amb aquest teatre s'obre una nova ciutat per al teatre català, que farà que també al Sud es vegin moltes més coses franceses i mediterrànies del que es veuen ara", apunta Reixach. Amb la pota rossellonesa i l'impuls financer amb què dota França tots els projectes culturals, l'escena catalana té una ocasió única per internacionalitzar-se.
L'Arxipel formarà part de la Scene Nationale (la xarxa de teatres públics francesos) i, un cop posat en marxa, la continuïtat de Reixach dependrà del ministeri de Cultura del govern de París.