Cultura

Espais inquietants

El pintor Antoni Taulé exposa a Can Framis, de la Fundació Vila Casas, pintures i fotografies d'arquitectures silencioses

Taulé, que resideix a París, es retroba amb el públic català després de vuit anys d'absència

Quan Antoni Taulé (Saba­dell, 1945) vol expli­car l'essència d'alguna de les seves obres es col·loca davant el suport i dibuixa enèrgi­ca­ment tot de línies i punts de fuga ima­gi­na­ris. Taulé està interes­sat en l'eix de l'escena, en l'eix cor­po­ral de tots nosal­tres i en l'eix de la Terra. La seva és una obra matemàtica, tra­ves­sada per mul­ti­tud de meri­di­ans i paral·lels invi­si­bles, però, per a l'espec­ta­dor.

De for­mació d'arqui­tecte, Taulé cul­tiva un art d'arrels arqui­tectòniques, que es mate­ri­a­litza tant en les seves pin­tu­res com en les seves foto­gra­fies. Els dos suports dia­lo­guen amb tota natu­ra­li­tat a l'expo­sició que es pot veure a Can Fra­mis de la Fun­dació Vila Casas, a Bar­ce­lona. En Taulé pin­tura i foto­gra­fia són dues cares de la mateixa moneda: espais de llum i ombra, sovint anacrònics, en els què el pai­satge s'endinsa en els inte­ri­ors.

Comis­sa­ri­ada per M. Claire Uber­quoi, l'expo­sició, cen­trada en l'última dècada del pin­tor, suposa el retro­ba­ment de l'obra de Taulé (que resi­deix entre París, For­men­tera i Suïssa) amb el públic català, després de vuit anys. Com diu Uber­quoi, l'obra de Taulé no és gaire cone­guda a Cata­lu­nya. “No és un pin­tor figu­ra­tiu, ni rea­lista, ni hiper­re­a­lista”, asse­gura. A Taulé tam­poc li agra­den les eti­que­tes, encara que admet que els seus espais inqui­e­tants poden tenir un cert paren­tesc amb els del pin­tor metafísic Gior­gio De Chi­rico. “Els espais buits són una pro­lon­gació de l'espec­ta­dor, que pot entrar i sor­tir de l'escena”, afirma ell.

Mal­grat la gran sole­dat que des­pre­nen les obres de Taulé, no totes estan des­ha­bi­ta­des. Alguns per­so­nat­ges, com les nenes situ­a­des enmig d'un pas­sadís del Museu de la Memòria Jueva de Berlín, sem­blen estar fora de con­text. “Com pot­ser ho estem tots...”, cor­ro­bora.

Antoni Taulé. La màgia del silenci.

can fra­mis. Roc boro­nat, 116-126. bar­ce­lona. fins al 12/2/2011



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.