Verges retrobades
La Diputació de Girona inverteix més de cinc mil euros en la restauració de vuit escultures del període romànic i gòtic del fons del Museu d'Art
El Museu d'Art de Girona (MD'A) va presentar ahir la restauració de vuit escultures dels períodes romànic i gòtic pertanyents al fons de la Diputació. Les obres, que feia més de trenta anys que no havien estat sotmeses a cap tipus de neteja, han experimentat una transformació notable, tot i que la intervenció ha estat escrupolosa, “amb criteris arqueològics”, per no alterar la naturalesa original de cada peça, segons van explicar les dues restauradores que han treballat en el procés, Ester Horno i Laia Roca. Les dues especialistes, sota la supervisió d'Elena Boix, de l'àrea de conservació i restauració de l'MD'A, van reconèixer que l'estat de les vuit escultures, datades entre els segles XII i XIV, era molt deficient, tant per efecte dels corcs com, sobretot, per intervencions anteriors fetes amb tècniques obsoletes. En aquest sentit, s'hi han detectat capes de cola o vernís que modificaven el color original, repintades innecessàries i afegitons de poca qualitat que s'ha procedit a eliminar. En algun cas, com el d'una marededéu amb nen del Mas Puig de Sant Andreu, a Ullastret, s'ha hagut de fer front també als efectes d'un incendi que havia ennegrit completament la peça fins al punt que ni tan sols es distingien els ulls del Jesús infant.
Les escultures, que ja es poden contemplar a les sales del romànic i gòtic de l'MD'A amb el color rejovenit, són una marededéu de l'esperança del Pirineu, una altra marededéu procedent d'Arànser, una Santa Magdalena, una altra marededéu del Pirineu lleidatà i una verge datada entre els segles XIII i XIV, a més de l'esmentada verge d'Ullastret i un Sant Mateu i un Sant Joan Evangelista. L'operació, que ha costat 5.251 euros, s'inscriu dins la política de recuperació de béns historicoartístics de la Diputació que ja ha permès els últims anys restaurar un tapís flamenc (2008), i dues pintures de Jaume Pons Martí i una altra de Joaquim Vayreda (2009).
Les vuit peces restituïdes ara al seu aspecte original pertanyen al fons d'art de la Diputació, la institució que té més obres en dipòsit a l'MD'A, 7.369, enfront de les 2.700 que són de titularitat estatal i les 2.400 que procedeixen del fons de la Generalitat, segons les dades aportades també ahir pel director del museu gironí, Josep Maria Trullén, per remarcar la importància de continuar col·laborant amb aquella institució supramunicipal per preservar el ric patrimoni artístic que aporta a la col·lecció. Trullén opina que de les tres funcions primordials d'un museu, “conservar, investigar i difondre”, va especificar, la més difícil de sostenir és la conservació, per la qual cosa va aprofitar la presència del diputat de Cultura, Roger Zamorano, a l'acte de presentació de les peces restaurades per expressar el desig que es mantinguin les inversions de la Diputació en aquest concepte, i més, va dir, quan “la restauració és un sector de referència a Catalunya per la seva qualitat i prestigi”. Zamorano va recollir la petició assegurant que “invertir en la conservació del patrimoni és una obligació”, i va afegir que “tot i la situació de precarietat actual, en què la cultura rep també patacades, hem d'establir prioritats, i la preservació del patrimoni n'és una”. El nou delegat de la Generalitat, Antoni Baulida, va comprometre's també a “sumar esforços amb la Diputació per treballar plegats en la difusió de la cultura gironina”.