Cultura

Per terra, mar i aire

L'escultor Josep Maria Riera i Aragó omple el Museu d'Art Modern de Ceret amb la seva particular poètica de submarins, avions i màquines impossibles

Sub­ma­rins que sem­blen surar en l'aire o que apa­rei­xen soli­ta­ris en una superfície pictòrica tan blava com el mar. Avi­ons que amb prou fei­nes s'aguan­ten per una fràgil pota. El bronze tenyit de colors marins gràcies al poder ero­si­o­nant de l'aigua. Illes en mini­a­tura. L'uni­vers de l'escul­tor Josep Maria Riera i Aragó (Bar­ce­lona, 1954) conté tota la sim­pli­ci­tat de la física i la geo­gra­fia i tota la com­ple­xi­tat de les màqui­nes arti­fi­ci­als. Això sí, ben ama­nit pel fac­tor sor­presa.

Després d'omplir amb més 6.000 sub­ma­rins la gale­ria Artgràfic de Bar­ce­lona la pas­sada tar­dor, Riera i Aragó s'enfronta ara a una de les expo­si­ci­ons més com­ple­tes de la seva tra­jectòria. La mos­tra, que es pot veure al Museu d'Art Modern de Ceret i al Museu de Cot­lliure, resu­meix trenta anys d'una tra­jectòria cohe­rent i rica, mar­cada per estar fora de modes i tendències. La mos­tra cons­ti­tu­eix una mena de llis­tat del bo i millor de l'artista, en una pas­se­jada vol­gu­da­ment silen­ci­osa i medi­ta­tiva, que es veu afa­vo­rida per un mun­tatge excel·lent.

Han estat l'artista mateix i la direc­tora dels dos museus i comissària de la mos­tra, Jose­fina Mata­mo­ros, qui han deci­dit orga­nit­zar l'expo­sició en forma de cer­cle tan­cat que flu­eix gràcies al joc de for­ces i con­tra­for­ces entre les obres. Mata­mo­ros con­si­dera Riera i Aragó un dels artis­tes “que en els anys vui­tanta van obrir les por­tes a artis­tes poste­ri­ors”.

Avió majestàtic

L'espe­rit explo­ra­dor de Riera i Aragó es mani­festa d'entrada amb el monu­men­tal Avió Ceret, una de les típiques hèlix de l'artista però de 4,44 metres d'alçada que Riera i Aragó ha rea­lit­zat expres­sa­ment per a l'expo­sició i que es que­darà al museu de Ceret. Ins­tal·lada a la sala del cen­tre que històrica­ment havia estat una cape­lla, l'avió, en què es per­cep una certa incli­nació, “ha estat cons­truït com si fos un majes­tat romànica”, diu l'artista.

A més dels par­ti­cu­lars avi­ons d'una sola hèlix, no fal­ten a l'expo­sició els sub­ma­rins. N'hi ha de cons­truïts a par­tir d'altres petits sub­ma­rins de colors de la ins­tal·lació Colors 2 U. Però també n'hi ha d'altres que de manera pro­gres­siva es van enfon­sant en l'aigua com a la ins­tal·lació, com­posta de set pla­ques de bronze, La immersió (1998).

En pla­ques amb aigua també es pre­sen­ten les peti­tes illes que Riera i Aragó cons­tru­eix en bronze, i que sem­blen estar enmig d'un mar cris­tal·lí gràcies a la colo­ració que el mate­rial pren amb l'erosió del líquid. A Cot­lliure aques­tes illes es pre­sen­ten al cos­tat de foto­gra­fies de detall de les matei­xes peces que recreen un món ine­xis­tent però pos­si­ble.

Un dels encerts de l'expo­sició és la pre­sen­tació de 111 peces de petit for­mat aple­ga­des en una gran taula. Són esbos­sos i i maque­tes d'obres més grans o monu­men­tals, la majo­ria dels quals pro­ve­nen de l'estudi de l'artista. El silenci, tan bus­cat des de sem­pre per Riera i Aragó, es mani­festa també en el tríptic pictòric de gran for­mat Haïku, fet expres­sa­ment per a la mos­tra.

La clo­enda del recor­re­gut ofe­reix una obra gai­rebé semi­nal res­pecte de tota l'obra de l'artista. Al llarg d'un any, del 6 de març del 1982 al 6 de març del 1983, Riera, bus­cant un estil propi, feia cada dia un dibuix que resumís la jor­nada en forma de diari. S'expo­sen vint set­ma­nes d'aquest “exer­cici de símbols” en què s'acusa la influència de Miró i Klee.

Aquesta és l'última expo­sició tem­po­ral que orga­nitza Mata­mo­ros al museu de Ceret, ja que la que ha estat la seva direc­tora durant un quart de segle se'n va a finals d'any per fer de comissària inde­pen­dent. Es dóna la cir­cumstància que una de les pri­me­res tem­po­rals que Mata­mo­ros va fer, el 1989, a Ceret i Cot­lliure va ser una mos­tra de Riera i Aragó. Cer­cle tan­cat.

Riera i Aragó. El somni del nave­gant.

museus d'art modern de ceret i cot­lliure (cata­lu­nya nord). fins al 6/11



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.