cultura

cornudella de montsant

Comencen les obres al celler cooperatiu

És una de les “catedrals del vi” i la rehabilitació costarà 300.000 euros

Les obres de remo­de­lació del celler coo­pe­ra­tiu de Cor­nu­de­lla de Mont­sant, obra de l'arqui­tecte Cèsar Mar­ti­nell, ja han començat i supo­sa­ran la millora més impor­tant que haurà expe­ri­men­tat al llarg dels seus 89 anys d'història, segons han infor­mat des del mateix celler. S'hi des­ti­na­ran 300.000 euros, que pro­ce­dei­xen d'una par­tida de l'Obra Social La Caixa des­ti­nada a la res­tau­ració de les ano­me­na­des “cate­drals del vi” i que dis­posa del vis­ti­plau del Depar­ta­ment de Cul­tura de la Gene­ra­li­tat. L'ante­rior con­se­ller de Cul­tura, Joan Manuel Tres­ser­ras, va sig­nar l'acord amb l'enti­tat coo­pe­ra­tiva i amb La Caixa el gener del 2009, un con­veni que també bene­fi­cia vuit coo­pe­ra­ti­ves moder­nis­tes més, amb una inversió glo­bal de 3,6 mili­ons d'euros.

El celler coo­pe­ra­tiu de Cor­nu­de­lla, una obra mes­tra de l'arqui­tec­tura indus­trial moder­nista, és un edi­fici cata­lo­gat i pro­te­git, que ocupa tres nivells. El celler con­serva nom­bro­sos estris i apa­rells que ja no s'empren, des de mesu­ra­dors de gra­du­ació fins a un petit des­patx on hi ha la bàscula que pesava el raïm dut pels rucs. Actu­al­ment tracta entre 300.000 i 400.000 qui­los de raïm.

El pre­si­dent i el vice­pre­si­dent del celler coo­pe­ra­tiu, Joan Dol­cet i Fran­cesc Adze­rias, res­pec­ti­va­ment, han infor­mat que les actu­a­ci­ons que s'hi faran seran la subs­ti­tució del sòl; millo­res a la teu­lada, en por­tes i fines­tres, i també en pavi­ments; el canvi del sis­tema d'il·lumi­nació –que en dife­rents llocs és encara de cor­dill–, i la cre­ació de pen­dents sota les tines per eva­cuar líquids. Així mateix s'ins­tal·larà un sis­tema de dre­natge per evi­tar les humi­tats a la planta sub­terrània, es can­vi­a­ran algu­nes bigues i es repin­tarà l'estruc­tura de bigues de fusta (enca­va­llada) que sosté tota la teu­lada. Algu­nes parets de pedra i tot­xana que tenen humi­tats i brutícia seran repas­sa­des a fons. Els mesos que durin les obres, el celler coo­pe­ra­tiu con­ti­nuarà obrint les por­tes per a la tra­di­ci­o­nal venda de vi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.