cultura

Crítica

clàssica

El fenomen Wang

Yuja Wang és una xinesa de Pequín que ja de molt jove va manifestar unes aptituds extraordinàries per tocar el piano. La seva carrera, després d'un llançament significatiu a San Francisco i a Nova York, i que ja és artista exclusiva de la Deutsche Gramophon, podríem dir que ja està dissenyada. D'una noia tímida que tocava a la perfecció i s'hi implicava molt, ara es presenta una dona sofisticada amb posat desafiant que no es va endolcir fins a la segona part i que amb canvi espectacular de vestuari a mig concert i unes inclinacions de gimnasta per saludar i agrair els aplaudiments, aconsegueix captivar amb la seva tècnica prodigiosa.

Només té 24 anys i li manca haver viscut i saber reflectir les seves vivències en la interpretació. Vam assistir a una execució freda de la Balada op. 19 de Gabriel Fauré. Tot era a lloc i les intensitats i la finesa lluïen en el moment que pertocava. No passava, però, res. Com en l'exuberància dels Etudes Tableau de Rakhmaninov. Com en les Set fantasies de l'op. 116 de Brahms o en la manera irrellevant de tocar la Soirée dans Grenade de Debussy. Va estar més significativa en algun moment de la Sonata núm.5 de l'op.53 de Scriabin, en l'Elegie de Rakhmaninov o en el sisè Intermezzo de les citades fantasies de Brahms que duia la indicació “teneramente”. Va fer una curiosa Triana d'Albéniz en què va exaltar el farciment sobre la línia i es va mostrar una mica justa alentint alguns atacs. Va acabar amb una peça de Ravel sobre els temes de Carmen, versionada i va arrencar sorollosos aplaudiments que la van dur a oferir dues propines. Si entren al Youtube podran trobar una Wang tocant endimoniadament El vol del borinot de Rimski. S'emocionaran.

Yuja Wang
28a Temporada Ibercàmera
Palau de la Música, 14 de març


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.